هوشمند سازي چاه‌ها، آخرين حلقه كنترل مصرف آب در بخش كشاورزي

آب

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان هوشمند سازي چاه‌هاي كشاورزي را آخرين حلقه اقدامات كنترل مصرف آب در بخش كشاورزي ذكر كرد و گفت: بايد قبل از هر اقدامي، اصلاح الگوي كشت و مصرف بهينه آب در بخش كشاورزي ترويج شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز وحيد مهدوي نيا گفت: حدود ۵۰ درصد از برق مصرفي در توزيع برق جنوب كرمان در بخش كشاورزي ،۳۰ درصد در بخش خانگي و و بين پنج تا هفت درصد در بخش‌هاي صنعت و تجاري مصرف مي شود.

وي با بيان اين كه حدود ۶۰ درصد از مشتركين توزيع برق جنوب كرمان، روستايي و ۴۰ درصد شهري است اضافه كرد: جمعيت تحت پوشش اين شركت يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در ۱۶ شهرستان كمتر توسعه يافته با ۴۵۰ هزار مشترك است.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق جنوب كرمان درباره كنترل و مديريت دبي آب چاه‌هاي كشاورزي و هوشمند سازي چاه ها ، استفاده از الكتروپمپ‌هاي پربازده و شناور به جاي الكتروپمپ‌هاي كم بازده و سرچاهي از راهكارهاي اجراي اين برنامه عنوان كرد.

وي ادامه داد: نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه اراضي مشخصي زير كشت رفته و درخت كاشته شده است و به علت پايين رفتن سطح ‌آب بايد از پمپ‌هايي كه قدرت بيشتري دارند، استفاده شود.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان گفت: اساس كار كنتورهاي هوشمند اين است كه در صورت استفاده بيش از ظرفيت بتوان برق آن را قطع كرد، در صورتي كه اين اقدام درست نيست و مشترك در هر صورت نمي گذارد برق چاه كشاورزي اش قطع شود.

مهدوي نيا تصريح كرد: بنابراين بهتر است به جاي اينكه به فكر قطع كردن برق چاه كشاورزي باشيم ، ابتدا روش‌هاي كشت و‌آبياري را اصلاح و مكانيزه كرده و راندمان آبياري را ارتقا دهيم چرا كه بدون اين اقدامات قطع برق چاه كشاورزي آخرين حلقه اقدامات كنترلي است كه معمولا جوابگو نيست.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق جنوب كرمان با بيان اين كه در حال حاضر متولي هوشمند سازي چاه هاي كشاورزي مشخص نيست، افزود: بخش برق اولويت ‌هاي بالاتري دارد و اگر بتواند مشكل نقدينگي اش را تامين كند، ابتدا بايد جلو افت ولتا‍ژ شبكه را بگيرد تا اينكه هوشمند سازي چاه‌هاي كشاورزي را مديريت كند.

وي تصريح كرد: و بايد قبل از هر اقدامي شيوه‌هاي آبياري و الگوي كشت را اصلاح كرد و بعداز آن سراغ مديريت برداشت آب از كشاورزي از طريق كنترل مصرف برق رفت.

مهدي نيا با اشاره به اين كه هوشمند سازي چاه هاي كشاورزي نيازمند حل مشكلات ساختاري اين بخش است، در عين حال گفت: در سال‌هاي اخير با تسهيلاتي كه دولت به كشاورزان براي مكانيزه كردن آبياري داده ، شاهد توسعه اين فرايند در بخش كشاورزي هستيم.

وي تاكيد كرد يكي از شروط ارايه برق به كشاورزان و برق دار كردن پمپ‌هاي جديد ارايه طرح‌هاي پمپاژ است، اما در برخي از موارد نامه اي به ما مي دهند كه اجراي طرح پمپاژ در دست اقدام است و ما كنتور مي‌دهيم و بعد از آن ممكن است كشاورزان در آينده از مكانيزه كردن آبياري و اجراي طرح پمپاژ جلوگيري كنند.

  پایان پیام/.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;