همکاری مشروط «یونیدو» در حوزه ساختمان

نماینده یونیدو  در ایران: درخصوص اقدامات حوزه ساختمان با هدف مدیریت انرژی در ساختمان با سازمان های خصوصی همکاری می کنیم؛ به شرطی که پروتکل های وزارت امور خارجه را رعایت کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، نشست مشترک مجازی خانم دکتر جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.
از جمله محورهای این نشست مجازی «شناخت و معرفی توانمندی های سازمان برای جانمایی، تعریف و حضور سازمان نظام مهندسی در  پروژه های توسعه ای صنعتی سازمان ملل در ایران»، «پیشنهاد تعریف و اخذ اعتبار برای پروژه ها» و «تعریف پروژه های مرتبط با صنعت ساختمان در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش گازهای گلخانه ای» بود.
مهندس خرم در این نشست مجازی گفت: براساس قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای ماموریت های حاکمیتی است و سازمان خصوصی (غیر دولتی) محسوب می شود، ضمن اینکه این سازمان در چهارچوب مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان فعالیت دارد و کلیه مهندسین ۷ رشته تحت عنوان سازمان، خدمات مهندسی ارائه می دهند.
وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بالغ بر ۵۵۰ هزار عضو دارد که این تعداد اعضا در کشور بی نظیر است، اظهارداشت: همه اعضای این سازمان دارای مدارک تحصیلی لیسانس به بالا و از افراد نخبه جامعه هستند و خدمات مهندسان توسط سازمان سازماندهی می شود. البته از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت بر طرح و اجرا، برخورد با تخلفات و معرفی مجری ذی صلاح به مالک یا کارفرما است.
به گفته مهندس خرم، مرجع رسیدگی به تخلفات مهندسین، شورای انتظامی است و هر کدام از اعضا تخلفی داشته باشد، توسط این شورا مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه با اشاره به ماده ۲ قانون نظام مهندسی، درباره ماموریت های این سازمان تصریح کرد: درحال حاضر حدود ۲۴۰ هزار عضو دارای پروانه اشتغال به کار داریم، ضمن اینکه آمادگی همکاری با یونیدو در برنامه های آموزشی و پژوهشی و همچنین مدیریت بحران در امداد و نجات و پیشگیری هستیم.
مهندس خرم با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، یک سازمان خصوصی با اهداف عمومی است، خاطرنشان کرد: یونیدو یک جنبه حاکمیتی در دنیا دارد و هدف مشترک، خدمت و کار برای مردم است که رضایت خاطر می آورد. برهمین اساس، در جلسه ای که امروز داریم، با هدف حل مشکلات مردم تشکیل شده است و امیدوارم این هدفی که انتخاب کردیم، روز به روز باعث اثرگذاری بیشتر شود.
وی، نسل سوم ساختمان را پیشاصنعتی، نسل چهارم را صنعتی سازی، نسل پنجم را هوشمند سازی و نسل ششم را ساختمان سبز دانست و در عین حال گفت پیش بینی ما این است که نسل هفتم، نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با همکاری یونیدو می توانیم طراحی و مدیریت انتقال پیشاصنعتی در ایران را به مرحله صنعتی با همکاری یونیدو تبدیل کنیم.
به گفته وی، در ایران زیر ۵ درصد ساخت و سازها، صنعتی سازی شده در حالی که باید ۴۰ درصد باشد.
مهندس خرم با بیان اینکه هم اکنون پیگیری اجرای مبحث مهمی تحت عنوان مدیریت بهره برداری، نگهداری، تعمیرات و بازسازی ساختمان ( مبحث ۲۲ ) را شروع کرده ایم، به نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران (یونیدو) پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی مسائل کارشناسی را ارایه کرد.
در این نشست مجازی، خانم دکتر جوان شهرکی، نماینده یونیدو در ایران با بیان اینکه با انتخاب مهندس خرم به عنوان رییس شورای مرکزی، پیشینه تجربی و تاریخی به نظام مهندسی آورده شده است، گفت: به نظرم مهمترین هدف همکاری مشترک  نظام مهندسی و یونیدو، دستور کار توسعه صنعتی است که آمادگی همکاری مشترک در این خصوص در ایران هستیم.
وی یادآور شد: از سال ۱۹۹۸ دفتر کشوری یونیدو در ایران تاسیس شده که سازمان فنی تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است.
جوان شهرکی از همکاری یونیدو با مرکز آمار ایران و سازمان گسترش سخن گفت و افزود: سازمان ملل در زمینه مدیریت بحران دارای مراحل پیشگیری، وقوع و بازسازی پس از بحران است.
وی اظهارداشت: درخصوص اقدامات حوزه ساختمان با هدف مدیریت انرژی در ساختمان با سازمان های خصوصی همکاری می کنیم؛ به شرطی که پروتکل های وزارت امور خارجه را رعایت کنند.
جوان شهرکی، تمهیدات دسترسی ایران به تکنولوژی های در حال ظهور در قالب شبکه اختصاصی را  مورد توجه دانست.
در همین حال، مهندس رامین کرمى، دستیار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در امور بین الملل گفت: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که مقر آن در وین است. هدف اصلی این سازمان، ارتقا و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی است.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;