هشدار/ کاهش رونق تولید و هدررفت منابع ملی با «قاچاق کولرگازی»

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: قاچاق کالا از طرق مختلف از مرزهای مختلف همواره تولید داخلی و امنیت مصرف کنندگان را با خطر مواجه می سازد. نبودِ نظارت کافی جهت ممانعت از قاچاق یکی از چالش هایی به شمار می آید که تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات معتنابهی مواجه می سازد. واردات به شکل «ته لنجی» و یا ار طریق برخی «مرزنشینان» معضلی است که هنوز در جریان است و راهی قاطع برای آن اندیشیده نشده است.
اقدامی که صدای اعتراض تولیدکنندگان داخلی را در وانفسای سختِ پروسه تولید در کشور در حوزه های مختلف بلند کرده است.
سید مجتبی طباطبایی دبیر انجمن صنفی تاسیسات، طی نامه ای به سرپرست دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت ، ضمن تقاضا اقدام عاجل جهت جلوگیری از قاچاق کولرهای گازی گفته است:
قاچاق گسترده کولرهای گازی در شرایطی که تولیدکنندگان ایرانی در شرایط دشوار کنونی اقدام به راه اندازی تولید این محصول کرده اند، باعث ایجاد جو ناامیدی و یاس از ادامه فعالیت و نگرانی از دست دادن سرمایه های خود شده است.
وی نبودِ استاندارد های لازم در محموله های قاچاق این محصول را یکی دیگر از مشکلات واردات غیرمجاز این محصول دانسته که علاوه بر نداشتن شاخص های کاهش مصرف انرژی، و عدم برخورداری از کیفیت مناسب، باعثِ متضرر شدن مصرف کننده و درنهایت حرکت در مسیر خلافِ منافع ملی خواهد شد.
بی کیفیت بودن محصولات قاچاق که برخی حتی قیمتهای کمتر از محصولات با کیفیت و گارانتی داخلی نیز ندارند، باعث ایجاد جو بی اعتمادی به محصولات داخلی و رونق تولید ملی و داخلی خواهد شد.  تقلبی بودن مشخصات فنی این محصولات با گارانتی های غیرواقعی دارای شباهت ظاهری با محصولات مشترک در این حوزه هستند ولی از نفر مشخصات فنی تفاوتهای بسیاری با نمونه اصلی آن دارد که در طی مدت زمان کوتاهی مشخص خواهد شد.
چگونه از تقلبی بودن کولر های گازی مطلع شویم؟
برای اینکه بتوانید به راحتی کولر گازی اصلی را از تقلبی تشخیص دهید باید به چند نکته حائز اهمیت هنگام خرید توجه داشت که مهمترین آنها عبارت اند از:
۱. برد پنل خارجی را با دقت مشاهده کنید.  این برد در قسمت کمپرسور و کندانسور قرار گرفته است. معمولا کولر های گازی معمولی فاقد پنل هستند و یا پنل های بکار رفته در آنها کاملا ساده و معمولی هستند ، اما کولر گازی های اصلی ، دارای بردهای بزرگ و با کیفیت می باشند.
۲. گاز مورد استفاده در کولر گازی های اصلی از نوع R۴۱۰  هستند که معمولا کولرگازی های کم مصرف از این نوع گاز که استفاده می کنند. اما در کولر گازی های معمولی گاز مبرد استفاده شده از نوع  R۲۲  است. همچنین از اصالت کمپرسور دستگاه و DC بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
۳. هنگام خرید حتما از فروشنده یک شرکت معتبر جهت ضمانت و خدمات پس از فروش تقاضا کنید. اگر به هر دلیلی با مقاومت فروشنده مواجه و یا از نام شرکت های نامعتبر استفاده کردند حتما در اصل  بودن کولر گازی انتخاب شده شک  داشته باشید.
۴. متاسفانه برخی از فروشنده هاکولرهای معمولی قاچاق را به عنوان کولرهای اینورتر به مشتری معرفی می کنند.یکی از مشخصه های ظاهری مربوط به کولرهای اینورتر ، بسته بندی شکیل و مقام آنها هستند که در نوع معمولی آنها این امر صدق نمی کند.
۵. برخی از فروشندگان سودجو؛ با عنوان کولر گازی اینورتر ، اقدام به فروش نمونه‌های معمولی آن  می‌کنند. جهت اطمینان از اینورتر بودن دستگاه، عدد جریان برق مصرفی موجود در برچسب فنی را چک کنید. جریان برق مصرفی در کولرگازی معمولی عموماً بیشتر از ۸ آمپر و درکولرگازی اینورتر عموماً کمتر از ۵ آمپر می‌باشد.در تصویر زیر نیز ، یک نمونه ساده از راهکارهای تشخیص اصل یا تقلبی بودن کولر گازی ال جی بیان شده که تنها با دقت در نوع بسته بندی می توان به آن پی برد.
چرا کولر گازی و اسپلیت  قاچاق نخریم؟
مثال دیگر در مورد اصل یا تقلبی بودن برند های معروف، می توان به برند پرفروش جنرال اشاره کرد. دقت داشته باشید که کولرهای گازی جنرال اینورتر نیستند، اما برخی از فروشندگان آن ها را با عنوان کولر گازی های اینورتر به فروش می رسانند. اغلب کولرهای گازی جنرال تقلبی با نام های جنرال KIT یا Zh به فروش می رسند.
با توجه به مطالب بالا  و  اینکه تجهیزات تهویه مطبوع و از جمله انواع کولرهای گازی و اسپلیت در گروه کالاهای سرمایه‌ای می‌باشند (و نه صرفاً یک کالای مصرفی) ، بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم که این نوع کالاها را فقط از مجموعه‌های تخصصی و با سابقه‌ای که به‌صورت سریع و حرفه‌ای عرضه کننده این تجهیزات می‌باشند ، خریداری نمایید تا بتوانید با استفاده بهتر از اطلاعات فنی و دقیق ارائه شده در آن‌ها ابتدا در صورت لزوم از مشاوره کارشناسان و مهندسین تأسیسات مربوطه بهره‌مند گردید و سپس کالای مناسب‌تر و با قیمت بهتری را همراه با نصب مجاز رایگان، تهیه نمایید.
جهت خرید و اطلاع از قیمت کولرگازی به کارشناسان و سایتهای تخصصی در این حوزه که  عضو رسمی اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع هستند ، مراجعه نمایید و کلیه کولرهای گازی و اسپلیت‌ها را با برگه ضمانت و گارانتی اصلی شرکت‌های مربوطه  در مدت ۴ تا ۶ ساعت کاری برای تهران و ۲ روز برای شهرستان‌ها ، همراه با نصب و خدمات پس از فروش مجاز و پاسخگویی رایگان و تخصصی در سراسر کشور ، خریداری نمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;