هشت طرح فولادی به قیمت صفر واگذار شود

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، مدیرعامل فولاد مبارکه در بازدید یک روزه اعضای هیات تحریریه روزنامه «دنیای اقتصاد» از این مجتمع گفت: برای تحقق اجرای هر چه سریع تر طرح‌های هشت گانه فولاد، ایمیدرو باید این طرح‌ها را به قیمت صفر به بخش خصوصی واگذار کند. در این بازدید، مدیرعامل فولاد مبارکه از رسانه‌ها خواست بدون هرگونه تعصب و با نگاهی ملی در تحلیل مسائل اقتصادی  کشور در بخش‌های مختلف ازجمله چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت فولاد کشور اهتمام ورزند و مسوولان را برای رفع مشکلات پیشرو هدایت کنند. بهرام سبحانی به آهنگ کند اجرای طرح‌های هشت‌گانه فولادی کشور اشاره کرد و گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  با هر توجیهی این طرح‌ها را آغاز کرد، اما هم‌اکنون شاهد نیمه‌کاره بودن اين طرح‌ها هستیم.وی افزود: ایمیدرو نیز باید  طرح‌های هشت‌گانه فولاد را طی یک فراخوان عمومی به بخش خصوصی واگذارکند، اما نه به شیوه کنونی. بر این اساس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های فولادی  باید از بودجه صرف شده در این طرح‌ها صرف نظر کند و آنها را به قیمت صفر در اختیار بخش خصوصی قرار دهد؛ همانند اقدامی که درخصوص صنايع آلمان شرقی انجام شد و کارخانه‌های آن با شرايطي خاص ولي قيمت بسيار نازل واگذار شد. به  گفته وی، ایمیدرو می‌تواند پس از به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های واگذار شده از سوی بخش خصوصی پس از 2 الی سه سال هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده خود را باز پس بگیرد. سبحانی همچنین با اشاره به پیش‌بینی صورت گرفته برای دستیابی کشور به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد برای افق 1404 افزود: این رقم بسیار خوشبینانه است، اما تنها 12 سال برای تحقق دستیابی به این عدد باقی مانده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه بر دغدغه‌های پیش‌رو برای دستیابی به 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور اشاره کرد و گفت: برای تحقق این میزان تولید سرمایه‌گذار نباید دغدغه‌های لازم در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله سنگ‌آهن را داشته باشد و به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اتخاذ کند تا پتانسیل معادن کشور از لحاظ سرمایه‌گذاری مورد اطمینان تضمین شود.وی با اشاره به اینکه تنها مزیت ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استفاده از انرژی و سنگ‌آهن ارزان است، تاکید کرد: چنانچه این 2 مزیت اصلی مورد نیاز در صنعت فولاد به نرخ‌های جهانی عرضه شود دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد باقی نمی‌ماند.سبحانی دسترسی به آب، برق و شبکه ریلی را از دیگر زیرساخت‌های سنگین و  مورد نیاز برای دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد برشمرد و تصریح کرد: تاکنون به این الزامات هیچ‌گونه توجهی نشده و در هیج‌جایی نیز تعریفی برای آنها صورت نگرفته است، از این رو توصیه می‌کنم که رسانه‌ها با نگاهی ملی دستگاه‌های ذی‌ربط را از طریق تحلیل‌های اصولی و کارشناسی شده هدایت کنند.وی بر نقش کلیدی رسانه‌های کشور در خصوص اهداف مذکور اشاره کرد و از دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه معتبر اقتصادی درخواست کرد تا در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد.مدیرعامل فولاد مبارکه به بلاتکلیفی مجلس و دولت درخصوص آزادسازی صادرات سنگ آهن اشاره کرد و گفت: هر نهادی از دید خود به این امر می‌نگرد، اما باید با نگاهی ملی و عاری از هرگونه تعصب نسبت به این مهم تصمیم‌گیری شود. وی طبق آمار رسمی موجود ذخیره سنگ آهن در کشور را 4 میلیارد تن اعلام و تصریح کرد: چنانچه بخواهند به یک کارخانه فولاد معادل 35 تا 40 میلیون تن، سنگ آهن تزریق کنند، با فرض اینکه صادرات سنگ صورت نگیرد و همه معادن همزمان تجهیز و برداشت کنند تا 40 سال آینده ذخیره کنونی سنگ کشور به پایان خواهد رسید. سبحانی در ادامه خواستار اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها در این خصوص شد و اظهار کرد: باید از هرگونه نگاه تعصب‌گرایانه و بدون کار کارشناسی خودداری شود، چراکه تبعات منفی صادرات سنگ آهن بسیار هنگفت خواهد بود. وی همچنین در این نشست بر وجود پتانسیل‌های بالای صادراتی از سوی فولاد مبارکه تاکید کرد و افزود: با انتقال طرح‌های توسعه مبارکه به فولاد هرمزگان، این شرکت از نقطه سربه‌سر عبور کرد؛ به‌گونه‌ای که این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مبارکه سال گذشته از تولید یک میلیون عبور کرد و امسال به یک میلیون و 300 هزار تن رسید و سال آینده به 5/1 میلیون تن تولید در سال دست خواهد یافت. وی همچنین از خرید سهام کارخانه ورق خودرو در چهار محال که 66 درصد سهام آن در اختیار شرکت سایپا بود، خبر داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه از نهایی شدن مذاکرات صورت گرفته با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای واگذاری طرح فولاد چهارمحال‌و‌بختیاری خبر داد و افزود: این امر به زودی به قرارداد منجر خواهد شد.در این بازدید معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه نیز گفت: مبارکه به‌عنوان تولیدکننده نیمی از فولاد کشور از نقش محوری و جدی در این صنعت برخوردار است. امیر حسین نادری  اظهار کرد: محدودیت‌های سنگین بین المللی موجب شد که مزیت‌های اصلی کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله فولاد نمایان شد؛ به‌گونه‌ای که مبارکه طی سال گذشته به واسطه دستیابی به یک میلیون تن صادرات محصول نهایی  به سودآوری خوبی دست یافت.  وی همچنین گفت: در سال 85 با ورود فولاد مبارکه به بورس  این شرکت به 200 تا 300 میلیارد تومان سودآوری دست یافت. وی تاکید کرد: امیدواریم که فولاد مبارکه بتواند در شرایط کنونی کشور در تحقق اهداف صنعت فولاد کشور برای دستیابی به چشم‌انداز 1404 تاثیر بسزایی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;