هر صدا یک نشانه است؛ صداها را جدی بگیرید

این روزها، بسیاری از خانه‌ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع هستند. این سیستم‌ها به همان اندازه که قدرت سرمایشی بالاتری دارند، حساسیت بیشتری نیز دارند و در صورت بروز کوچک‌ترین ایراد و عدم رفع آن، هزینه‌ای سنگین را برای مصرف‌کنندگان به جای می‌گذارند. اما یکی از مزیت‌های این سیستم‌ها این است که عمده ایرادات خود را با صداهای غیرمعمول هشدار می‌دهند. در ادامه به برخی از این صداها و اشکالات مرتبط به هر صدا اشاره کرده‌ایم که با لحاظ کردن و در نظر داشتن آن‌ها، می‌توانید سیستم تهویه مطبوع خود را برای سال‌های سال در بهترین حالت حفظ کنید و از کیفیت آن لذت ببرید.
تَق تَق کردن
تق تق کردن یا صدای بلند این چنینی می‌تواند نشانه این باشد که کمپرسور دستگاه نزدیک به مرحله خراب شدن است یا اینکه قطعاتی در داخل دستگاه شُل شده‌اند. اگر پس از روشن کردن دستگاه، چنین صداهایی را شنیدید، دستگاه را خاموش کنید و فوراً با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید.
جیغ کشیدن
صدای جیغ کشیدن دستگاه اغلب مربوط به تسمه یا قطعات موتوری است. این صدا نشانه این است که یا تسمه کارایی خود را از دست داده یا اینکه سیستم نیاز به روغنکاری با روغن استاندارد دارد. در هر دو وضعیت، تعمیر هم ساده است و هم ارزان.
سوت کشیدن
صدای سوت کشیدن اغلب مربوط به مشکلات نشتی است. اگر چنین صدایی را از دستگاه تهویه مطبوع‌تان شنیدید، به احتمال زیاد دلیل آن نشتی مبرد است. اما اگر این صدا از داکت‌ها شنیده شد، این احتمال وجود دارد یک سوراخ در کانال وجود دارد. رفع هر دوی این نقص‌ها و مشکلات نیاز به بازبینی توسط یک تکنسین حرفه‌ای دارد.
ساییده شدن
شنیدن صدای ساییده شدن از دستگاه معمولاً نشانه وجود یک یاتاقان فرسوده است که باعث می‌شود فن دستگاه به درستی کار نکند. اگر چنین صدایی را شنیدید، دستگاه را خاموش کنید و فوراً با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید.
تهویه با صدای اضافی
اگر شما صدای تهویه دستگاه را همراه با صدای اضافی مثل تق تق و غیره می‌شنوید، این احتمال وجود دارد که در قسمت فن دستگاه آشغال و گرد و غبار جمع شده است. اگر می‌دانید چطور دستگاه را باز کنید و مشکل را برطرف کنید، آن را خاموش کنید پس از باز کردن و آشغال‌ها را بردارید. اگر نمی‌دانید حتماً با تکنسین تماس بگیرید.
وز وز کردن
صدای وز وز اغلب مربوط به مشکلات برقی است. وقتی سیستم روشن است، شنیده شدن یک صدای هوم آرام، معمولی است، اما اگر این صدا، وز وز بلند باشد این احتمال می‌رود که رله‌ها یا کنتاکتورهای دستگاه شما خراب باشند.
ترجمه: سعید سعیدی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;