نگهداری چیلر را چگونه انجام دهیم؟

اولین گام این است که مشتری دلیل اهمیت کار را بداند
فهرست بلندبالایی از انواع چیلرهای نصب شده وجود دارد، اما همه آنها در یک چیز مشترکند و آن نگهداری از تجهیزات است. بسته به نوع چیلر و زمان سال، پیمانکاران می‌توانند در کارهایی نظیر سرویس و نگهداری سالانه، خدمات فصلی و یک سرویس بازرسی یا سرویس خاموشی خود را درگیر کنند. پیمانکاران نه‌تنها با تجهیزات کار می‌کنند، بلکه باید به مشتری در پی بردن به اهمیت نگهداری چیلر هم کمک کنند. یک پیمانکار چطور می‌تواند این کارها را با موفقیت انجام دهد؟
مشتریانی هستند که هزاران دلار برای خرید تجهیزات جدید هزینه می‌کنند، اما همین افراد برای قراردادهای نگهداری تردید دارند. کلید بازکردن این سد، قانع کردن آنها در مورد اتلاف هزینه قابل توجه بین نگهداری پیشگیرانه و تعمیر خرابی‌های چیلر است.
اولین مساله، صرفه‌جویی در انرژی با ادامه کار چیلر در شرایط کاری بالاست.
بررسی پیشینه خرابی، سن تجهیزات، زمان کار آنها بعد از آخرین خرابی یا تست جریان گردابی، مواردی است که باید بخشی از صحبت‌های انجام شده با مشتریان باشد.
مشتری از زمان کارکرد بیشتر، راندمان انرژی بالاتر و پیشگیری از خرابی‌های فاجعه‌بار قطعات اصلی مانند کمپرسور یا کویل کندانسور/ اواپراتور منتفع می‌شود. در صورت انجام خدمات نگهداری، مشتریان درمی‌یابند که ما تنها فروشنده‌ای هستیم که همه نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کنیم.
ابزار و آموزش
با توجه به تعدد انواع چیلر، پیمانکاران به این نکته واقف هستند که اگر قرار است برای مشتری کار کنند، کار بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. این سرمایه‌گذاری است که از نظر زمانی و مالی برای خرید و نگه‌داری همه ابزارها و نرم‌افزارهای لازم باید صورت گیرد. سرمایه‌گذاری روی ابزار قابل توجه است و به‌همین اندازه هم باید روی آموزش سرمایه‌گذاری کرد.
تکنسین‌ها نیاز به آموزش نسخه‌های جدیدتر مدل‌های قبلی دارند.
چگونگی اجرای برنامه‌های نگهداری
بعد از آگاه کردن مشتریان، تامین ابزارها در محل و آموزش مداوم، حالا تکنسین‌ها باید کارشان را شروع کنند.
برای کسانی که روی چیلرهای سانتریفوژی کار می‌کنند مراحل زیر برای یک بازرسی سالانه پیشنهاد می‌شود:
  1. تست برق – ترمینال‌ها را در سیم‌های رابط اصلی، استارتر و کنترل پنل‌ها محکم کنید. قرائت‌های اهم پمپ روغن و موتور کمپرسور را ثبت کنید.
  2. ماشین را تحت فشار گذاشته و نشتی آن را کنترل کنید – تعیین کنید آیا ماشین یک دستگاه کم فشار (R-11 و R-123) است یا یک ماشین فشار مثبت (R-134a، R-22 یا …). این کار با گرم کردن دسته آب اواپراتور با یک پمپ و گرم‌کن مکمل انجام می‌شود. این کار بخش کم فشار را به یک فشار بالاتر می‌برد و اجازه تست نشتی را می‌دهد.
  3. کنترل‌ها را تست و کالیبره کنید – همه کنترل‌های مربوط به عملیات (کلیدهای جریان، سنسورهای دما و انجماد، مبدل‌ها و …) را تست کنید. تنظیمات را ثبت و تایید کنید که آنها درست هستند.
  4. از روغن نمونه‌برداری کنید و فیلترهای دستگاه را عوض کنید. اینکار اجازه می‌دهد چیلر فصل بعد با فیلترهای تازه در مدار روغن و تبرید خود شروع به کار کند.
  5. نگه‌داری سیستم تخلیه (فقط ماشین‌های کم فشار) را انجام دهید – این کار گازهای غیر قابل کندانس که می‌تواند در بخش کم فشار چه از فیلتر، پمپ و یا احتمالا مدار تبرید به چیلر وارد شود را حذف می‌کند.
  6. لوله کندانسور را تمیز کنید – این سرویس تکنسین‌ها را ملزم به بازکردن و شستشوی مکانیکی و سپس نصب مجدد مواد بخش آب کندانسور چیلر می‌کند.نگهداری چیلر
بعد از تمام کردن فهرست نگه‌داری سالانه، ماشین آماده برگشت به سرویس است.
سرویس راه‌اندازی فصلی، کار با مهندس ساختمان و یا تیم نگه‌داری در محل برای بازرسی، تمیزکاری و تایید موقعیت مناسب فن برج خنک‌کن و سیستم‌های بخش آب را الزامی می‌داند.
تکنسین‌ها باید تایید کنند که پمپ‌ها و جریان‌های مناسب در حلقه کندانسور و خنک شده موجود است. وقتی جریان سیستم برقرار می‌شود، ماشین کار می‌کند.
در مورد تجهیزات در حال کار، تکنسین‌ها باید موارد زیر را تایید و ثبت کنند:
  1. انتقال حرارت به بخش‌های اواپراتور و کندانسور (مقایسه‌های مبرد/دمای آب)
  2. ولت‌های برقی، آمپرها و …
  3. تنظیمات دما روی سیستم، چیلر، برج و …
  4. تناژ تولیدی در مقایسه با برق مصرفی اطمینان از عملکرد کل سیستم در راندمان مناسب.
مزایا
علی‌رغم زمان، هزینه و منابع، پیمانکارانی که در برنامه‌های نگهداری چیلر برنامه‌ریزی می‌کنند، مزایای دیگر هم دارند. یکی از این مزایا، تصور و برداشت بهتر مشتری از شرکت است.
خدمات نگهداری چیلر به معنای حفظ تمامی مسیرهای ارتباطی با مشتریان است. ما به عنوان شریک دیده می‌شویم نه کسی که فقط دنبال مشتری است.
مزیت دیگر، بازکردن فرصت برای سرویس کردن چیلرهای دیگر مشتری علاوه بر تجهیزات HVAC یک ساختمان است. بهترین بخش اما آگاهی مشتری از اینکه می‌تواند برای دریافت بهترین خدمات چیلر روی ما حساب باز کند است.
منبع https://www.achrnews.com/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;