نگاهی دیگر به آبگرمکن خورشیدی

 به گزارش تاسیسات نیوز،بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری کرده است. با توجه به اینکه انرژی خورشید بسیار گسترده و بی‌پایان است و یک منبع بسیار ارزان پرسود مي‌باشد، بشر این روزها به دنبال استفاده حداکثری از این نوع انرژی است.انرژی‌ای که خورشید مي‌تواند در اختیار بشر بگذارد بسیار بیش از آن چیزی است که ما تحت عنوان تابش دریافت مي‌کنیم، ضمن اینکه انرژی خورشید بی‌خطر است و برای محیط زیست نه‌تنها مشکلی به وجود نمي‌آورد، بلکه در بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلودگی‌ها هم موثر است. انرژی خورشیدی را مي‌توان به دو صورت حرارتی و تبدیل به برق استفاده کرد که کاربرد حرارتی آن برای سیستم‌هاي آب گرم و گرمایش محیط چه به لحاظ تکنولوژی و چه به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه‌تر از ديگر سیستم‌هاي گرمایشی‌اند.

آبگرم‌کن خورشیدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن خورشیدی برای گرمایش و فراهم نمودن آب گرم مصرفی کاربرد دارد و به دو روش آب گرم تولید مي‌کند، به صورت پانل‌هاي خورشیدی و لوله‌هاي جذبی. تفاوت کلی این دو سیستم در این است که پانل‌ها تنها با نور خورشید کار مي‌کنند ولی لوله‌هاي جذبی حرارت و اشعه را هم جذب مي‌کنند و لزومی ندارد حتما هوا آفتابی باشد.آبگرمکن‌هاي خورشیدی دو شکل استوانه‌اي و صفحه‌اي دارند که سیستم صفحه‌اي در حال حاضر چندان مورد استفاده قرار نمي‌گیرد، سیستم استوانه‌اي هم لوله‌هاي موازی است و روی آنها استوانه‌اي شیشه‌اي قرار دارد، داخل این استوانه آب جریان دارد که گرمای استوانه را جذب کرده و گرم مي‌شود، برای اینکه گرمای استوانه از دست نرود آن را داخل استوانه شیشه‌اي بزرگتری قرار مي‌دهند و بین این دو شیشه خلا است. خلا میانی به عنوان عایق عمل مي‌کند و نمي‌گذارد گرما هدر برود و  استوانه در هر فصل و هر ساعتی از روز مي‌تواند اشعه آفتاب را جذب کند و تا دمای جوش قابلیت افزایش دما دارند.آبگرم‌کن خورشیدی را در مکانی آفتابگیر مثل پشت بام یا در سطح شیروانی یا در بالکن و حتی در حیاط (در جهت جنوب) نصب مي‌کنند و معمولا بیش از 4 مترمربع مساحت را اشغال نمي‌کند.

مزایا و برتری انرژی خورشیدی

در آبگرمکن خورشیدی به دلیل عایق‌بندی قوی آن در دمای پایین هوا هم دما پایین نمي‌آید، بهتر است بدانید که در زمستان اشعه آفتاب با تابستان فرقی ندارد. در هوای ابری هم با توجه به قابلیت حفظ دمای آبگرمکن هرگز آب سرد نمی‌شود حتی در شب‌های سرد زمستان.با توجه به گنجایش 300 لیتری این آبگرمکن در پرمصرف‌ترین حالت استحمام و شست‌وشو در تابستان روزانه برای 7 نفر و در زمستان برای 4 نفر در روز کاملا کافی و مناسب است.یکی از امتیازات آبگرم‌کن خورشیدی این است که به دلیل استفاده حداقلی از قطعات مکانیکی و الکتریکی در این سیستم استهلاک آن بسیار کم است و مشکلات تعمیر و سرویس گاه به گاه را ندارد، تنها کافی است شما پس از بارش هر برف یا جمع شدن غبار بر روی سیستم آن را تمیز کنید. ضمن اینکه خیالتان از بابت شیشه‌هاي استوانه‌اي هم راحت باشد، چرا که جنس مورد استفاده برای آنها در برابر یخ زدگی و شکستگی مقاوم است و نمي‌شکند.مهم‌ترین برتری آبگرم‌کن‌هاي خورشیدی صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، با نصب این آبگرم‌کن‌ها مي‌توانید 6 ماه از سال با آسودگی موتور خانه را کلا خاموش کنید و در 6 ماه بعد هم در 50 تا 70 درصد مصرف گازتان صرفه‌جویی خواهد شد و مي‌توانید بگذارید قبض گازتان را خورشید بپردازد، ضمن اینکه ديگر سیستم‌هاي گرمایشی به عمرشان افزوده می‌شود. در عین حال مي‌توانید طوری سیستم خورشیدی تان را طراحی کنید که در صورتی که در شرایط خاص بازده کمی داشت بتوانید به حالت موتورخانه یا پکیج انتقال پیدا کنید و سیستم گرمایشی‌تان قطع نشود.شما در هر منطقه از کشور مي‌توانید از این سیستم استفاده کنید، مخصوصا مناطقی که گازکشی نشده و انتقال سوخت هزینه زیادی ایجاد مي‌کند انرژی خورشیدی بسیار مفید است. همچنین در مناطق ییلاقی و کوهستانی که هوا در بیشتر مواقع سرد است هم این سیستم جواب مي‌دهد، چون در این مناطق همواره تابش آفتاب مناسبی وجود دارد.

چرا تا کنون انرژی خورشیدی چندان مورد توجه نبوده؟

یکی از دلایل ناشناخته بودن و کمتر مورد استفاده قرار گرفتن انرژی خورشیدی سوبسید بسیار بالای قیمت گاز و گازوئیل تا اویل سال 90 بوده است. دلیل دیگر عدم شناخت دقیق مردم از این انرژی و امکاناتی است که در اختیارشان قرار مي‌گیرد.گران بودن انواع خارجی آبگرمکن‌هاي خورشیدی نسبت به نمونه‌هاي ایرانی آن از مسائل دیگری است که باعث شده چندان تمایلی برای خرید این محصول وجود نداشته باشد.در آخر اینکه مشترک بودن کنتورهای گاز در مجتمع‌هاي مسکونی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل عدم گسترش استفاده از این آبگرم‌کن‌ها است که طی سال‌های اخیر ساختمان‌هاي ملزم به جداسازی کنتورهای گاز شده‌اند و یکی از موانع استفاده از آبگرم‌کن خورشیدی برداشته شده است.به طور کلی قیمت آبگرم‌کن‌هاي خورشیدی چیزی حدود 800000 تومان تا 1400000 تومان یا بیشتر متغیر است. با توجه به اینکه مدل انتخابی شما چند لیتری است و ساخت چه کشوری باشد، این متفاوت است کشورهای اروپایی بسیاری چون دلر فرانسه محصولاتشان را که در چین ساخته مي‌شود به ایران عرضه مي‌کنند، هرچند نمونه‌هاي ایرانی هم در بازار بسیار است که از آنها مي‌توان به شرکت‌هاي انرژی‌سازان آفتاب، آریا انرژی و بسیاری دیگر اشاره نمود.

 

انتهای پیام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;