نکات طلایی حفاظتی و ایمنی در کارگاه های ساختمانی

به گزارش تاسیسات نیوز، در این مقاله سعی کرده ایم شما را با نکاتی چند در خصوص ایمنی و حفاظت در کارگاه های ساختمانی آشنا کنیم.
 نکات طلایی حفاظتی و ایمنی در کارگاه های ساختمانی

۱) کارگران کارگاه های ساختمانی باید مجهز به کلاه و کفش ایمنی باشند و بسته به شرایط و نوع کار، سایر وسایل حفاظت فردی همچون دستکش، ماسک، کمربند و طناب نجات نیزمطابق ضوابط آئین نامه مربوط باید در اختیار آنها قرار داده شود.

۲) تمامی معابر، پلکان ها، سطوح شیبدار، باز شوها، پرتگاه ها و نقاطی که احتمال خطر سقوط افراد را دربر دارند، باید با نرده و پوشش های موقت و مناسب حفاظت شوند .

۳) از کار کردن کارگران روی بام ساختمان ها در هنگام باد و توفان و بارندگی شدید و یا هنگامی که سطح بام پوشیده از یخ باشد، جلوگیری به عمل آید .

۴) در هنگام کار روی بام های شیبدار و یا بام های پوشیده از صفحات شکننده مانند صفحات موجدار نور گیر و ورق های فشرده سیمانی (ایرانیت) باید از نردبان ها یا صفحات تراولینگ با عرض حداقل ۲۵سانتیمتر استفاده شود. این نردبان ها و صفحات باید محکم و مطمئن نصب شده باشند تا احتمال لغزش آنها در زیر پای کارگران کاهش یابد.

۵) در لبه سطوح شیبدار باید موانع مناسب و کافی برای جلوگیری از سقوط کارگر یا ابزار کارپیش بینی شود.

۶) کارگرانی که روی بام های شیبدار با شیب بیش از ۲۰ درجه کار می کنند باید مجهز به کمربند ایمنی و طناب نجات باشند.

۷) معابری که برای عبور فرغون یا چرخ های دستی ساخته می شود باید دارای سطوح صاف باشد و برای عبور هر فرغون حداقل یک متر عرض در نظر گرفته شود.

۸) قالب بتن باید قبل از بتن ریزی مورد بازرسی قرار گرفته و نسبت به استحکام آن اطمینان حاصل شود.

۹) هنگام برداشتن قالب بتن باید احتیاط های لازم به منظور حفاظت کارگران ازخطر احتمالی سقوط بتن یا قالب بکار برده شود.

۱۰) دستگاه های بتن ساز باید دارای ضامن باشند تا هنگام تمیز کردن، دستگاه را قفل و از حرکت اتفاقی آن جلوگیری شود.

۱۱) بالا بردن تیرهای آهن باید با استفاده از کابل یا طناب های محکم انجام شود و برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد کابل، باید چوب یا وسیله مشابه دیگری بین تیر آهن و کابل قرار داده شود. در این شرایط از زنجیر برای بالا بردن تیر آهن استفاده کنید.

۱۲) هنگام نصب ستون ها یا تیرهای آهن، قبل از جداکردن نگهدارنده تیر آهن باید حداقل نصف تعداد پیچ و مهره ها را بسته یا جوشکاری لازم انجام شده باشد. همچنین قبل از نصب تیر آهن دیگر ، تیر آهن زیرین باید صد در صد پیچ و مهره و یا جوشکاری شده باشد.

۱۳) خرپاها باید به وسیله نگهدارنده روی پایه قرار گیرند و پس از نصب مهارهای لازم و اطمینان کامل از پایدار بودن آن، از نگهدارنده جدا شوند.

۱۴) در مواردی که ستون های آهن روی هم قرار می گیرند نباید بیش از یک طبقه ستون بدون جوشکاری و اتصالات لازم روی ستون زیرین قرار داده شود.

۱۵) هنگام بارندگی شدید و وزش بادهای سخت و یخبندان، از نصب و بر پاداشتن تیرهای فلزی خودداری کنید.

۱۶) انجام جوشکاری الکتریکی روی داربست های آویزان که با کابل نگهداری می شود مجاز نیست. کابل های دستگاه های جوشکاری الکتریکی باید دارای روپوش عایق مطمئن و بدون زدگی باشد.

۱۷) از گذاشتن بار و تکیه دادن داربست به کارهای بنایی که ملات آن به طور کامل سفت نشده خودداری کنید. کارگران را نباید به بالا بردن و پائین آوردن بار و ابزار کار محکم یا سنگین به وسیله نردبان وادار کرد.

۱۸) هنگامی که کارهای بنایی در طبقات زیر انجام می شود ، باید سقف یا پوشش مناسبی برای نصب و بر پا داشتن تیر آهن و کارهای بتنی و نصب سنگ در طبقات قرار داده شود تا کارگران از سقوط مصالح از طبقات بالا ایمن باشند.

۱۹) ظرف محتوی قیر داغ نباید در محوطه بسته نگهداری شود مگر آنکه قسمتی از محوطه باز بوده و تهویه به طور کامل و کافی انجام گیرد.

۲۰) بالا بردن آسفالت یا قیر داغ به وسیله کارگر و نردبان ممنوع است. شعله های باز،مشعل،کبریت مشتعل و وسایل مشابه نیز نباید در مجاورت دهانه های مجاری فاضلاب، خطوط اصلی گاز و مجاری مشابه قرار داده شود.

۲۱) برای گرم کردن بشکه های محتوی قیر باید ابتدا قسمت فوقانی قیر در ظرف ذوب شود. از حرارت دادن و تابش شعله به قسمت های زیرین ظرف قیر در ابتدای کار خودداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;