نوسانات ارز و افزایش قیمت مصالح ساختمانی تا ۱۵۰ درصد

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت و سندیکای ساختمانی از افزایش قیمت در برخی مصالح ساختمانی تا ۱۵۰درصد پس از بروز نوسانات ارز خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، جواد خوانساری با اشاره به موانع رونق تولید در صنعت ساختمان، گفت: عمده ترین مسئله در تنظیم برنامه ها و اجرای آن است و باید مسائل با دیدگاه کارشناسی بررسی شود. زمانی که سال جدید  آغازمی شود وعده هایی داده اما در واقع یک بی نظمی دیده می شود و نبود مدیریت قوی و منسجم باعث شد درسال های گذشته صنعت کارآمدی خود را از دست داده و بیکاری افزایش پیدا کند.  امسال به علت سیل بخش کشاورزی هم مختل شده است.
عضوهیات مدیره سندیکای ساختمانی درباره مصالح ساختمانی گفت: این بازار از سال گذشته به دلیل نوسان های نرخ ارز، دچار تغییرات جدی شد تا جایی که قیمت میلگرد و آهن که هر کیلو دوهزار تومان بود به پنج هزار تومان افزایش پیدا کرد.
خوانساری ادامه داد: یکی از مصارف اصلی ساختمان، آهن است که قیمت آن ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و مصالح دیگر به همین ترتیب افزایش پیدا کرده و در قیمت نهایی تاثیر گذار است .
خوانساری درباره بودجه عمرانی خاطر نشان کرد : پروژه های عمرانی به پایان نخواهد رسید  و یکی از دلایل نا تمام ماندن آن ها این است که بودجه عمرانی در نظر گرفته شده صرف بودجه جاری می شود یا اوراق مدت دار قابل بهره برداری نیست.
وی اظهار کرد : بیش از ۷ هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که پیشرفت فیزیکی آنها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد است. در شرایط فعلی  اتمام این پروژه ها هزینه های  گزافی را به اقتصاد تحمیل می کند مانند  اتوبان جاده چالوس که حدود ۲۸ سال ساخت آن طول کشیده و دوقطعه اصلی که میان راه است هنوز شروع نشده است و از سوی دیگر حدود ۲۸۰ سد ساخته شده است.
این فعال بخش خصوصی درباره تمهیدات و تسهیلات دولت برای بخش خصوصی اظهار کرد: حمایت از بخش خصوصی باید  جنبه واقعی و عملی به خود بگیرد و صرفا یک شعار که هیچ کمکی نخواهد کرد.
وی ادامه داد: قوانین، تصویب می شود و در اختیار نهاد های اجرایی مانند سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و بانک مرکزی قرار می گیرد اما در اجرا مراحل اداری و بروکراسی در نهایت موجب کند شدن فعالیت ها می شود.
این موضوع در کاهش صدور وام های بانک مرکزی برای شرکت ها و پروژه ها با وضع قوانین جدید قابل مشاهده است.
منبع عصر اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;