نمره قبولی برای فرهنگ نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان دکتر کورش خواجوی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با وجود همه نقدها و ایرادات می توان صنعت ساختمان را در خوزستان به دو دوره تقسیم کرد اظهار کرد:اگر صنعت ساختمان را به دوره قبل و بعد از تشکیل نظام مهندسی تقسیم کنیم با یک نگاه کارشناسانه متوجه این تفاوت در استان می شویم .


وی ادامه داد: آنچه در طول ۲۵ سال گذشته رخ داد را می توان در همه ی جنبه های صنعت ساختمان شاهد بود شاید این تغییر را در کلانشهری مثل اهواز به وضوح نتوان دید ولی در شهرهای کوچک این تفاوت آشکار کاملا احساس می شود.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: ساختمان هایی هستند که سازمان هیچ نظارتی بر آن ها ندارد و این باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.


خواجوی افزود: فرهنگی که توسط نظام مهندسی ایجاد شده نمره قبولی می گیرد، این نمره قبولی مرهون زحمات همه هیات مدیره های سازمان های نظام مهندسی، مهندسان پیشکسوت، هیات رئیسه دفاتر نمایندگی است.


خواجوی به مقایسه زلزله های کرمانشاه و کرمان پرداخت و گفت: در مقیاس کشوری، زلزله های کرمانشاه و کرمان که به فاصله کمی رخ دادند و از نظر مشخصه زلزله هم خیلی شبیه هم بودند و از نظر مشخصات فنی تر زلزله حتی زلزله کرمانشاه شدیدتر بود اما با توجه به بازسازی ها و نوسازی هایی که در کرمان مطابق مقررات ملی ساختمان، نظارت و اجرای بهتر در ساخت و سازها انجام شد زلزله در کرمان تلفات جانی کمتر و تخریب بسیار مختصر بود.


وی خاطر نشان کرد: واقعیتی وجود دارد که سازمان با وجود همه این تلاش ها دارای اشکالات و نواقصی است و نیاز به اصلاحاتی دارد، سازمان نظام مهندسی یک سیستم بازرسی درونی دارد ما قصد داریم خود را از درون اصلاح کنیم .


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اذعان کرد: براساس برنامه های اصلاحی که ما به آن ها اعتقاد داریم، برای اینکه ساختمان خوب ساخته شود باید خوب طراحی و اجرا شود و نظارت داشته باشد، هیچ کدام از این سه وجه را نمی توان حذف کرد و در هر سه بخش طراحی، نظارت و اجرا باید دارای صلاحیت باشند.


وی به لزوم طراحی مناسب ساختمان ها اشاره کرد و گفت: طراحی ساختمان در استان ما از نظر ایمنی نمره قابل قبولی می گیرد و اگر طراحی ها اشکالاتی داشته باشد واحد کنترل طراحی نظام مهندسی با دقت و کیفیت بالا اصلاحات را انجام می دهد.


خواجوی اضافه کرد: در بخش طراحی ساختمان در جنبه ایمنی خوب پیشرفت داشته ایم اما در جنبه زیبایی شناسی، آسایش، بهره وری ساختمان فاصله معناداری داریم که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود، در خوزستان معماران و شهرسازان باید ایده دهند که با توجه به گرد و خاک چه کاری باید انجام دهیم.


وی خاطر نشان کرد: در بخش اجرا اعتقاد داریم که باید ساختمان ها توسط سازندگان دارای صلاحیت ساخته شود، تلاش های زیادی برای شروع این موضوع شده و همت همه دستگاه ها را می طلبد تا این فرآیند انجام شود.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: مهمترین مشکلات این است که سازندگان فعلی احساس خطر می کنند، در حالی که در قانون پیش بینی شده سازندگان جایگاهشان به عنوان سرمایه گذار حفظ شود.


وی گفت: اگر بتوانیم برای ساختمان ها شناسنامه فنی و ملکی صادر کنیم به یکی از حقوق اساسی مردم پاسخ داده ایم، شناسنامه فنی و ملکی به عنوان یک سند جامع، کامل و ساده است که هر مالکی می تواند از تمام جزییات ساختمان مطلع شود.­

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;