وقتی صنایع استخر و تجهیزات آن در تنگنای تولید قرار دارند

نمایشگاه بین المللی تهران این روزها میزبان فعالان صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر است. نمایشگاهی که گرچه شاهد مشارکت بیش از ۱۷۶ شرکت داخلی و خارجی است، اما وقتی پای صحبت های فعالان و صنعتگران آن می نشینیم هر یک به گونه ای لب به شکایت و گلایه از شرایط سخت تولید می گشایند و حتی از تعدیل نیرو و تعطیلی کارگاه ها و کارخانجات می گویند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «علیرضا عظمی»، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده وان و جکوزی حاضر در نمایشگاه گفت: حدود نیمی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید از خارج کشور وارد می‌شود. تجهیزاتی مانند موتور جکوزی، جت جکوزی، کیت‌های دیجیتال و سیستم‌های الکترونیکی مورد استفاده در تولیدات این محصولات از ترکیه و چین وارد می‌شوند و ۳۰ درصد ارزش محصولات را واردات تشکیل می‌دهند.
وی بیان داشت: با پیش بینی اعمال تحریم‌ها، کالاها و مواد اولیه مورد نیاز خود را برای چند ماه دپو کردیم، اما در صورت تداوم فضای ناپایدار کنونی، احتمال تعطیلی کارخانه زیاد است. به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی که تاکنون با آنها کار می‌کردیم به طور مستقیم مواد و تجهیزات در اختیارمان قرار نمی‌دهند و همین موضوع بیش از ۲۰ درصد به هزینه‌های شرکت افزوده است.
وی ادامه داد: سختی دریافت ارز نیمایی هم سبب شده تا در عمل به سمت تهیه ارز با قیمت آزاد برویم، زیرا تا دریافت ارز نیمایی در عمل مهلت ثبت سفارش‌ها پایان می‌یافت و باطل می‌شد و باید درگیر فرآیند ثبت سفارش مجدد می‌شدیم.
افزایش قیمت ارز و رونق صادرات
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته سبب شد تا صادرات محصولات به کشورهای همسایه به ویژه عراق را در دستور کار خود قرار دهیم و اکنون ۳۰ درصد تولیدات شرکت صادر می‌شود.
وی گفت: از مسئولان انتظار داریم شرایط را برای ثبت سفارش اقلامی که در داخل تولید نمی‌شوند، برایمان فراهم کنند.
عظیمی اضافه کرد: تحریم‌ها سبب شده تا برخی اقلام را که در گذشته وارد می‌کردیم، تولید کنیم که از آن جمله تولید زیر سری، دستگیره و جت جکوزی قابل اشاره است. برخی اجناس قابلیت تولید در داخل کشور را ندارند، به طور مثال موتور ضد آب دستگاه‌های جکوزی که با جان افراد سر و کار دارد، به دلیل تیراژ پایین همچنان توسط شرکت‌های داخلی تولید نمی‌شود.
عملکرد انحصاری پتروشیمی‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه
تولیدکننده دیگری که نخواست نامش اعلام شود، در نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه ، حمام، سونا و استخر گفت: عمده مواد داخلی مورد استفاده در تولید صنعت حمام، سونا و استخر مانند ورق‌های ای. بی. اس (ABS)، رزین ها و غیره توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود.از انجایی که شرکت‌های پتروشیمی در کشورمان بدون رقیب هستند و به نوعی انحصاری عمل می‌کنند، شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها در ماه‌های گذشته هستیم.
این فعال اقتصادی بیان داشت: اگر دولت اجازه می‌داد اقلام یاد شده را از کشوری نظیر چین وارد کنیم، قیمت این محصولات ۳۰ درصد کمتر می‌شد؛ این در حالی است که چینی‌ها مواد اولیه مورد نیاز تولید این اقلام را از کشورمان تأمین می‌کنند.
وی اظهار داشت: قیمت مواد اولیه مورد استفاده در صنعت حمام، سونا و استخر بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، این در حالی است که قیمت محصولات نهایی تولیدی شرکت‌ها فقط ۶۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.
این تولیدکننده صنعت حمام، سونا و استخر ادامه داد: امروز توان خرید مردم متأثر از مشکلات اقتصادی کاهش یافته و این مساله بیش از هر چیز برای این صنعت مضر است.
وی اضافه کرد: در حالی که وضعیت تولید این روزها خوب نیست، شاهدیم علاوه بر افزایش ۳۸ درصدی حقوق و دستمزد، سازمان‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی هر روز فشارهای خود را بر تولیدکنندگان بیشتر می‌کنند؛ در حالی که انتظار می‌رود دستگاه‌ها همگام و هماهنگ با یکدیگر به حمایت واقعی از تولیدکنندگان بپردازند.
افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه
«احمدرضا ترابی» مدیرعامل یک گروه صنعتی حاضر در این نمایشگاه گفت: از شهریور پارسال و به دنبال سخت شدن شرایط تولید، به ناچار مجبور به تعدیل حدود نیمی از پرسنل و کارگران خود شدیم.
وی که تولیدکننده کابینت، روشویی و آئینه باکس پی. وی. سی (PVC) است، افزود: ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید داخلی و بقیه خارجی است، اما قیمت مواد اولیه خارجی نظیر رنگ‌ها در مقایسه با سال گذشته تا ۳۰۰ درصد، تینرها تا ۵۰۰ درصد و ورق‌های پی. وی. سی (PVC) تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت محصولات نهایی شرکت حداکثر ۲۰۰ درصد افزایش داشته که آن هم از کشش پذیری لازم برخوردار نیست و کمتر مورد اقبال مشتریان قرار می‌گیرد.
وی بیان داشت: در نظر داریم تا زمانی که جنس در انبارها موجود است به تولید ادامه دهیم، اما پس از آن در صورت تداوم شرایط نامساعد اقتصادی و نبود مواد اولیه تعطیل خواهیم کرد.
ترابی ادامه داد: برخی تجهیزات و مواد در کشورمان وجود ندارند و باید وارد شوند، به طور نمونه کارخانه لولاسازی یا ریل سازی در کشور نداریم و هر عدد لولا که تا پارسال هزار و ۳۸۰ تومان وارد می‌شد، امروز در بازار بیش از هفت هزار تومان قیمت دارد. علاوه بر این، ممنوعیت واردات برخی اقلام سبب شده تا کیفیت محصولات به شدت افت کند.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که در شرایط نابسامان کنونی، اندکی التیام بخش تولیدکنندگان است رونق یافتن صادرات است که بخشی از ضرر و زیان‌ها را جبران کرده است.
وی تاکید کرد: اگر مواد اولیه داشته باشیم، مشکلی بابت فروش محصولات یا صادرات آنها نخواهیم داشت.
بر اساس این گزارش، در هفدهمین نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر جدیدترین تولیدات، خدمات و پیشرفت‌های این صنعت در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. در این نمایشگاه برای نخستین بار بیش از ۲۰ شرکت مختلف دانش بنیان حضور یافته‌اند.
هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر تا ۱۲ تیر هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;