نظام مهندسی معدن ناتوان در اجرا

بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی معدن در دوره فعالیت بیش از یک دهه آن حاکی از فعالیت ضعیف این تشکل در رشد دستاوردهای این بخش دارد ، اما مشکل کمبود بودجه هم یک عنصر اثر گذار در این ارتباط است .

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  قانون نظام مهندسی معدن که در 25 بهمن 1379 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، آیین نامه اجرایی آن را هیات وزیران در 29 خرداد 1381 مصوب کرد .

یکی از اهداف و وظایف سازمان نظام مهندسی معدن ، حفظ و افزایش بهره‏وری منابع معدنی به عنوان سرمایه‏های ملی تجدیدناپذیر است که این مهم در قالب نمادهای عددی کمتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ، اما پرسش اینجاست که نقش این سازمان در این جهت چه میزان اثر گذار بوده و آیا در تحقق این وظیفه توانسته به وظایف خود جامه عمل بپوشاند.

همچنین تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی معدن در کشور ، ترویج اصول فنی و مهندسی معدن در فعالیت های معدنی، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‏ها در بخش معدن و وضع مقررات به منظور اطمینان از رعایت اصول ایمنی ، بهداشت ، بهره‏دهی مناسب ، حفظ محیط زیست ، صرفه اقتصادی و نظارت بر اجرای آن از دیگر وظایف این سازمان معرفی شده ، اما تا چه میزان در این زمینه ها نقش آفرین بوده ، از سوی سازمان یادشده کارنامه ای منتشر نشده است .

‘محمود احمدی نژاد ‘رییس جمهوری به تازگی در سفر استانی خود به استان آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت : فعال کردن معادن کشور یکی از بهترین راهها در برابر تحریم فروش نفت است و افزود: منابع طبیعی ایران ظرفیت بسیار زیادی دارد و کشورمان را از غنی ترین کشورهای دارای معادن در جهان معرفی کرد.

رئیس جمهوری خاطرنشان ساخت : اکنون تنها پنج درصد ظرفیت معادن کشور فعال است که باید همه توان خود را برای استفاده حداکثری از این معادن به منظور ایجاد درآمد و ایجاد اشتغال بکار ببریم.

حال سخن اینجا است که سازمان نظام مهندسی معدن چه نقشی را در شرایط تشدید تحریم ها از سوی استکبار جهانی بر ضد ایران اسلامی ، برای رونق بخشیدن به فعالیت معدنی و جذب فارغ التحصیلان این رشته در بخش معدن فراهم ساخته است .

دست اندرکاران بخش معدن براین باورند که سازمان نظام مهندسی معدن باید روشن سازد که تاکنون چه نقشی در ساماندهی فعالیت‌های معدنی کشور،به کارگیری ضوابط و معیارهای فنی معدن و اجرای دقیق مفاهیم مهندسی در معادن ایران ایفا کرده است .

پیش از این ‘وجیه الله جعفری ‘معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت،

گفته بود : لازم است سازمان نظام مهندسی معدن با سرعت بیشتری در مسیر توسعه بخش معدن حرکت کند و افزود ، در فعالیت‌های معدنی باید دقت کرد که از اهرم های حرکتی و توسعه‌ای فعالیت‌های نظام مهندسی همچون قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و از همه مهمتر نیروی انسانی و متخصص این بخش به بهترین شکل استفاده شود.

تشکل های مردم نهاد در کشور در دوران جمهوری اسلامی رشد قابل ملاحظه ای یافته اند ، اما بدلیل نبود یا کمبود قوانین و مقررات لازم و نیز مشکلات بودجه ای نتوانسته اند وظایف شاخصی را ایفا کنند ، اما تشکل های حرفه ای مانند نظام مهندسی معدن که در چارچوب قوانین رسمی کشور شکل گرفته اند، باید با جدیت بیشتری در چارچوب وظایف قانونی عمل کنند و برای تنویر افکارعمومی اطلاع رسانی های مستمری داشته باشند .

البته ضعف اطلاع رسانی در ارتباط با عملکرد فعالیت نهادها و ارگانهای مختلف امری است فراگیر ، اما تشکیلات سازمان نظام مهندسی معدن در حد ارایه بیلان عملکرد سالانه هم چندان تقیدی ندارد و گویا فعالیتی درخور ندارد که بخواهد به آن بپردازد .

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت سال گذشته گفت : بخش قابل توجهی از مسئولیت‌های اجرایی این وزارتخانه را به سازمان نظام مهندسی معدن انتقال خواهیم داد و بودجه مورد نیاز اجرای آن را نیز در اختیارشان می گذاریم .

وی اضافه کرد: اجرای طرح بازرسی از معادن به سازمان نظام مهندسی معدن منتقل شده است و در سال 1391 بودجه بازرسی از معادن حدود 50 درصد افزایش یافت .

بهره برداران معدنی و اهل حرفه براین باورند که سازمان نظام مهندسی معدن باید به عنوان حلقه ارتباط بخش معدن با سایر نهادهای معدنی نظیر خانه معدن مرتبط شود و در این میان به خوبی نقش ایفا کند.

براساس توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان نظام مهندسی معدن در سال 1391 قرار بود تمام معادن زیر زمینی و تمام معادن ذغال سنگ، 10درصد معادن روباز و 20 درصد معادن سنگ‌های تزیینی مورد بازرسی قرار گیرند ، اما تاکنون در این زمینه از سوی این وزارتخانه و سازمان مربوطه گزارشی رسمی منتشر نشده است .

‘هرمز ناصرنیا ‘ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن سال گذشته وعده داد که چنانچه در سال 1392 بودجه بیشتری در اختیار این سازمان قرار گیرد، تعداد معادن بیشتری را مورد بازرسی قرار خواهند داد .

‘ داریوش اسماعیلی ‘ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سال گذشته نیز با تاکید براینکه نگرش مسئولان نظام و سیاست گذاران این است که در بودجه کشور از نفت خلاصی پیدا کنیم، گفت: بهترین راه خلاصی از نفت توجه به معادن کشور است.

وی افزود: برای این منظور باید فرهنگ سازی مردمی صورت بگیرد و ارتباط معدن و دانشگاه، باید بیش از گذشته تقویت شود.

آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از آن است که سازمان نظام مهندسی معدن در سطح کشور 25 هزار عضو دارد و شمار معادن فعال کشور بالغ بر پنج هزار معدن است و سالانه بالغ بر 300 تا 400 میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج می شود .

قرار است میزان استخراج معادن کشور در پایان برنامه پنجم توسعه (94-1390) به رقم 570 میلیون تن برسد .

منبع: دنیای صنعت

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;