شهرداری و مردم دغدغه‌‌ نگهداری از ساختمان‌ها را ندارند

همه‌ آنچه که باید درباره‌ خرید یک ساختمان بدانید، در نمای ظاهری خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اطلاع از وضعیت ساخت و ساز و استانداردهای فنی نیز اهمیت زیادی دارد.
به گزاش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یکی از مدارک شناسایی وضعیت ساختمان، شناسنامه‌ فنی و ملکی است که داشتن آن برای هر ساختمان ضروری است. همان‌طور که هر انسانی یک شناسنامه‌ منحصر به فرد برای خود دارد و از روی آن می‌توان اطلاعاتی درباره‌ او به دست آورد، ساختمان‌ها نیز دارای شناسنامه‌هایی هستند که در آن می‌توان اطلاعات مربوط به ساختمان را مطالعه کرد.
درواقع همه‌ آنچه که باید درباره‌ خرید یک ساختمان تصمیم بگیرید، در نمای ظاهری خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اطلاع از وضعیت ساخت و ساز و استانداردهای فنی نیز اهمیت زیادی دارند.
با وجود شناسنامه فنی‌وملکی افراد در هنگام خرید خانه می‌توانند ضمن آگاهی از نما و ظاهر ساختمان ها، درباره وضعیت فنی آنها نیز آگاهی داشته باشند و بتوانند با خیال راحت آن را خریداری کنند. با این حال شناسنامه فنی‌وملکی همچنان به عنوان یک الزام اساسی در بخش ساختمان مورد غفلت قرار گرفته است و موانع و چالش های زیادی در زمینه اجرایی شدن و صدور آن وجود دارد.
شهرداری، شورای شهر و وزارت راه با نظام مهندسی همکاری کنند
در همین راستا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه طبق قانون، شناسنامه فنی و ملکی، سندی برای رعایت مقررات ملی ساختمان است گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به عنوان یکی از تکالیف سازمان نظام مهندسی است که چگونگی صدور آن در قانون قید شده است.
محمد طاهری الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان را در راستای رعایت منافع بهره برداران دانست و تاکید کرد: واگذاری شناسنامه فنی و ملکی به خریداران در هنگام معاملات ملکی ضروری است و قبل از صدور پایان کار، شهرداری موظف است که شناسنامه فنی و ملکی را از سازندگان درخواست و دریافت کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه یک کالا دارای مشخصات فنی و مشخصاتی برای شناخت است گفت: متاسفانه ما ساختمان را حتی به شکل یک کالا هم نمی بینیم که بخواهیم برای این کالا شناسنامه ای با مشخصات فنی، نقشه و راهکاری برای برخورد با مشکلات صادر کنیم.
طاهری با انتقاد از کوتاهی نهادهای ذیربط در این حوزه گفت: سازمان نظام مهندسی در این زمینه ضعف ها و کوتاهی هایی داشته که البته تلاش کرده‌ایم این ضعف‌ها برطرف شود و در همین راستا سامانه الکترونیکی صدور شناشنامه فنی و ملکی را راه اندازی کرده ایم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته مهمی درجهت رفع مشکلات مذکور افزود: پیش از این روند صدور شناسنامه دستی و کند بود و این روند گاهی تا چند ماه نیز طول می کشید. اما اکنون تلاش کرده ایم این شناسنامه را به صورت الکترونیکی صادر کنیم تا همزمان با اتمام عملیات ساخت ملک، شناسنامه فنی و ملکی آن نیز صادر شود.
رییس نظام مهندسی تهران تاکید کرد:نیاز است که شهرداری، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی در صدور شناسنامه فنی و ملکی با سازمان نظام مهندسی همکاری کنند. چرا که شناسنامه فنی و ملکی جزو مهم‌ترین حقوق بهره برداران است که باید به آنها تحویل داده شود.
لزوم تعمیر و نگهداری ساختمان توسط افراد و شرکت‌های ذی‌ صلاح
همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی گفت: امیدواریم به سمتی برویم که تولید ساختمان به عنوان یک کالا و محصول باارزش اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی دارای یک شناسنامه‌ای باشد که پیوست این شناسنامه، تضامین لازم را از تولیدکننده دریافت کنیم.
علی اکبر رمضانی افزود: یعنی مشخص باشد که این محصول به چه مدت گارانتی شده و چه کسی آن را گارانتی کرده و بهره‌ بردار اجازه دخل و تصرف غیرمجاز غیرمتعارف از آن ساختمان را نداشته باشد.
رمضانی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه بهره ‌برداران نباید در کاربری ساختمان ها طبق سلیقه خود تغییر ایجاد کنند، تصریح کرد: در همین حال نحوه نگهداری از ساختمان ها نیز باید به عنوان یک موضوع مهم در دستورکار قرار گیرد.
وی همچنین اظهار داشت: بسیاری از مسائل ساختمان ها با اعمال کنترل‌های دوره ای لازم در تمامی اجزای ساختمان ها از قبیل نگهداری از آسانسورها، در دوره بهره ‌برداری از ساختمان قابل حل است و در صورتی که به این سمت و سو حرک کنیم، بسیاری از دغدغه‌ها برطرف می‌شود.
رمضانی با انتقاد از غفلت مردم و شهرداری از توجه به امر نگهداری از ساختمان ها ادامه داد: در حال حاضر، نه شهرداری و نه مردم دغدغه ‌ای نسبت به این موضوع ندارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی یادآور شد: تعمیر و نگهداری ساختمان بعد از تحویل باید توسط افراد و شرکت‌های ذی‌ صلاح انجام شود تا به نگهداری ساختمان به عنوان سرمایه ملی کمک کنند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;