نظام مهندسی در کنار روزهای سخت مردم زلزله زده سی سخت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد از طراحی ۷۵۰ نقشه توسط مهندسین معمار سازمان نظام مهندسی برای ساختمان‌های تخریبی بر اثر زلزله در شهرستان دنا خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، ابراهیم مهرجو ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در زلزله ۲۹ بهمن سال گذشته سی‌سخت گفت: در همان روز اول وقوع زلزله اولین چادری که در شهر سی‌سخت برپا شد چادر نظام مهندسی ساختمان و بسیج مهندسین عمران و معماری بود که در حیاط یک مدرسه و روبروی ستاد بازسازی مهندسین سازمان مستقر شدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ مهندس در همه رشته‌ها در شهر سی‌سخت مستقر هستند گفت: در حال حاضر ۶۵۰ پروژه در شهر سی‌سخت از مرحله پی کنی تا نازک کاری در حال اجرا هستند.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه نظارت بر ساختمان‌های احداثی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: هر پروژه توسط یک ناظر سازه‌ای نظارت می‌شود و علاوه بر این نظارت عالیه که متشکل از ۶ نفر از مهندسین  در رشته‌های مختلف معماری، عمران ، مکانیک وبرق است نیز صورت می‌گیرد.
وی با تقدیر و تشکر از اقدام خوب و ابتکاری معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در توجه به اصول ساخت ساز و پیگیری پیشرفت عملیات اجرایی ساختمان‌های در حال احداث گفت:  با تدابیر اتخاذ شده کمیته‌ای متشکل از سازمان نظام مهندسی ساختمان ، اداره کل راه وشهرسازی ،مدیران کل دفتر فنی  و امور شهری استانداری و شهرداری سی‌سخت تشکیل شده که ضمن بازدید میدانی هر هفته جلسه بررسی فعالیت‌ها  برگزار و موانع احتمالی جهت تسریع در کارها بر طرف می‌شود.
مهرجو افزود: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ۸۰۰ پروژه تخریبی در شهرستان دنا بر اثر زلزله داشتیم که بیش از ۳ الی ۴ دهه از عمر سازه ای آنها گذشته که  بنای اکثر ساختمان‌های آنها سنگی و چوب بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد دربخش دیگری از سخنان خود گفت: ۹۰ درصد ساختمان‌هایی که اصول و مقررات فنی  را رعایت کرده بودند و از کانال سازمان نظام مهندسی نظارت آنها انجام گرفته بود از نظر سازه‌ای مشکلی نداشته‌اند.
مهرجو بیان کرد: ۱۰ درصدی که از این نوع ساختمان‌ها خسارت دیده بودند مربوط به ضعف در اجرا و عدم رعایت اصول فنی و مهندسی ساختمان بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد توجه به مقررات ملی ساختمان را برای احداث ساختمان‌هایی ایمن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی یادآور شد و گفت: استفاده از نظرات مهندسین وکارشناسان مرتبط با ساخت وساز در اجرای پروژه های عمرانی باید بیش از گذشته مد نظر مردم فهیم در اقصی نقاط استان باشد تا در هنگام وقوع زلزله شاهد حداقل خسارات باشیم.
 مهرجو ، رعایت ایمنی در ساخت و ساز را نیز ضروری دانست و اظهار داشت: رعایت مبحث ملی مقررات ساختمانی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز بسیار مؤثر است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;