نظام مهندسی بازوی اجرایی نیاز دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت:نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، کامران جهانبازی  در یاسوج با اشاره به برگزاری نشست بررسی ساختمان‌های ناایمن استان در محل جلسات عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارتقاء کیفی سطح زندگی شهروندان در سطح استان از اولویت‌های این سازمان بوده و لازمه این امر تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری‌ها، شورای‌های اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها است‌
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شرح وظایف  مهندسان ساختمان مشخص و به وضوح بیان شده است.
وی بیان کرد: در بند ۱۳-۷ ضمن تاکید بر بازدیدهای مکرر از عملیات اجرایی ساختمان توسط مهندسان ناظر، مقرر شده است که مهندسان موظف به ارائه گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار و همچنین تخلفات احتمالی حین اجرای ساختمان به مرجع صدور پروانه ( شهرداری ) و سازمان استان هستند.
وی بیان کرد: نکته مهم که همه باید بدانند این است که نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد و تنها با ارائه  گزارشات مرحله‌ای و همچنین گزارش تخلفات به مراجع ذیربط از جمله شهرداری‌ها و در راستای ساماندهی و حصول نتایج کیفی ساخت و ساز مطابق با مباحث مقررات ملی ساختمان نقش ایفا می‌کنند طبیعی است که شهرداری و سایر مراجع ذیربط بر اساس قانون و حسب گزارشات مهندس ناظر و سازمان نظام مهندسی  اقدام قانونی در برخورد با تخلفات ساختمانی انجام دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: به منظور ساماندهی هر چه بهتر نظارت بر ساخت و سازها و توجه مهندسین ناظر به ضوابط قانونی و رعایت مقررات ملی ساختمان کمیته نظارت عالیه سازمان و کمیته نظارت ماده ۳۵ قانون (اداره کل راه و شهرسازی ) فعال و در این رابطه ضمن بررسی گزارشات مرحله ای تعداد  دو هزار و ۸۰۶ گزارش ساخت و ساز بررسی که تعداد ۴۳۹ ساختمان در سطح استان تخلف داشتند که ۱۵۶ مورد تخلف بصورت حاد بوده که در این ارتباط ۲۰ نفر از مهندسین به شورای انتظامی معرفی شدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان در خصوص ساختمان های در حال ساخت در سطح استان در سال گذشته گفت: ۲۹۰۰ پروژه جهت صدور و یا اصلاحیه پروانه   (براساس مجوز شهرداری ) در سطح استان به سازمان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰۰ پروژه گردش کار قانونی  خود را در رابطه با سازمان و شهرداری  طی کردند.
جهانبازی بیان کرد: از این تعداد ۷۳۱ مورد اصلاحیه بوده و ۵۶۱ مورد بدون پروانه و بدون طی مراحل قانونی و مراجعه به سازمان  نظام مهندسی ساختمان  بعضا با همکاری شهرداریها اقدام به ساخت کرده اند که معادل ۳۰ درصد از ساخت و سازهای استان  بوده و درصدی از این تخلفات و ساختمانهای ناایمن مربوط به این ساختمان‌ها است.
 جهانبازی در خصوص فعالیت شورای انتظامی سازمان استان با تاکید بر این که شورای انتظامی یکی از ارکان سازمان نظام مهندسی است، گفت:  اطلاعات افراد حاضر در جلسه در خصوص شورای انتظامی سازمان کامل نبوده و شورای انتظامی سازمان فعال است و فرآیند بررسی پرونده‌ها در حال انجام است و حتی برای برخی از مهندسان متخلف استان کهگیلویه و بویراحمد از یک تا سه سال حکم محرومیت از استفاده از پروانه اشتغال صادر شده است.
وی عنوان کرد: با اتمام اعتبارنامه اعضا شورا دو نفر از اعضا افراد جایگزین بر اساس مصوبه هیات مدیره معرفی و جهت صدور اعتبار نامه در حال دریافت استعلامات مربوطه هستند.
وی در خصوص نحوه تعویض ناظر که یکی از بحث‌های مطرح شده در جلسه بود اظهار کرد: شرایط تعویض ناظر طبق بخشنامه‌های مربوطه انجام می‌پذیرد، لازم به ذکر است فرآیند تعویض ناظر در سازمان نظام مهندسی منوط به ارائه نامه رسمی تعویض نظارت از شهرداری است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از دیگر موارد مطروحه در جلسه عدم رعایت اصول شهرسازی در ساخت و سازهای استان بوده، با تاکید بر استفاده از مهندسین دارای صلاحیت در رشته های هفتگانه گفت: شهرداری باید قبل از صدور مجوز تهیه نقشه از مهندسین شهرساز دارای صلاحیت عضو سازمان نظام مهندسی در خصوص ایرادات شهرسازی استفاده کند.
جهانبازی ادامه داد: متاسفانه مهندسین دارای صلاحیت شهرسازی هیچ گونه جایگاهی در چرخه صدور پروانه ساختمان  ندارند، این در حالی است که  اظهار نظر مهندسین شهرساز قبل از صدور مجوز تهیه نقشه در شهرداری به اجرای با کیفیت ساخت و ساز مطابق با طرح تفضیلی کمک شایانی می‌کند.
جهانبازی در پایان با طرح این سوال از شهردار و معاون  شهرسازی شهرداری یاسوج  در خصوص ساختمانی که ستون آن بعد از اجرا قطع  و گزارش آن هم به مراجع مربوطه ارسال شده خاطرنشان کرد: چرا تاکنون اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته است. بدون شک این سازه یکی از متروپل‌های استان ما خواهد بود.
جهانبازی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم همه دستگاههای متولی صنعت ساختمان با همکاری و تعامل   بتوانند با فرهنگ سازی صحیح و اصولی در ساخت و ساز    گام موثری را برای افزایش کیفیت شهرسازی ، معماری ، فنی و مقاومت ساختمان سازی  در استان برداریم، بدیهی است عدم همکاری مراجع صدور پروانه با سازمان نظام مهندسی تبعات بسیار ناخوشایندی را در پی خواهد داشت و می تواند زمینه ساز حوادث و اتفاقات ناگوار در استان باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;