نظارت‌ صحیح در ساخت و ساز؛ موثر در جلوگیری از مشکلات

سعید سعیدی
مدیر روابط عمومی تاسیسات نیوز
تعطیلات نوروز به پایان رسید، اما خاطره خوشی در ذهن مردمان ایران به یادگار نگذاشت. وقوع سیل و راه‌افتادن سیلاب‌های عظیم در بیشتر شهرها و استان‌های کشور باعث شد تا بسیاری از خانواده‌ها نه‌تنها از نوروز لذت نبرند، بلکه از بدترین خاطرات تعطیلات را برای خود رقم بزنند.
این اتفاق و رویداد طبیعی، با تمام مشکلات و مصائبی که به جامعه ایران تحمیل کرد، مساله‌ و نکته مهمی را در ماهیت خود داشت تا به مسئولان و مجریان ذی‌صلاح، ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن و نظارت‌های بی‌دقت را گوشزد کند. وقوع سیل با این شدت، در واقع، زنگ خطری است برای مدیران و مسئولان مربوطه تا از این پس، با نظارت‌های استصوابی و درست، مانع از بروز چنین مشکلاتی شوند. اما متاسفانه این طور مسائل بعد از آرام شدن ماجرا به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو، نمونه و مصداق بارز این مدعا است.
هرچند هنوز هجوم سیلاب‌ها فروکش نکرده و تا چندین هفته خبر بارش‌های سیل‌آسا در مناطق مختلف را شاهد خواهیم بود، اما این اتفاق را باید بهانه‌ای قرار دهیم برای انجام و نظارت‌ های صحیح در حیطه ساختمان و شهرسازی. در این راستا، ناظران سازمان نظام مهندسی وظیفه دارند تا با نهایت دقت در روند بازرسی و بازبینی یک ساختمان در حال ساخت حاضر شوند تا هنگام بروز بلایای طبیعی نظیر سیل، طوفان و زلزله دچار دستپاچگی نشده و تصمیم شتابزده نگیرند. مسئولان شهرسازی هم باید با شناخت و دید بازتر عمل کنند و قدرت پیش‌بینی و آینده‌نگری خود را بالا ببرند تا از این پس شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;