نتایج صرفه ­جویی بررسی شد

به گزارش تاسیسات نیوز، به­ منظور بررسی ارزیابی و اثربخشی راه ­کارهای کنترل و پایش تأسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان معاونت امور انرژی وزارت نیرو، سابا اقدام به برگزاری سمینار نحوۀ عملکرد و نتایج صرفه­ جویی آب، برق و گاز حاصل از نصب سامانۀ کنترل هوشمند سرمایشی، گرمایشی و تهویۀ مطبوع در تاریخ 3 بهمن ­ماه سال جاری در سالن شهید مطهری سازمان بهره ­وری انرژی ایران نمود.

 

 

 

 

در این سمینار نمایندگان شرکت پیشران انرژی به ارائۀ گزارشی درخصوص مراحل کار پروژۀ بهبود کارآیی انرژی و سامانۀ کنترل هوشمند سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویۀ مطبوع در ساختمان معاونت امور انرژی وزارت نیرو پرداختند. این ساختمان که با مساحت تقریبی 7000 مترمربع در پژوهشگاه نیرو واقع شده است، مجهز به سیستم­ های گرمایشی و سرمایشی مرکزی شامل دیگ­ های آب گرم و چیلرهای تراکمی می­ باشد.

 

 

 

 

ارتقاء سیستم کنترل هوشمند گرمایشی موجود و نصب سامانۀ مانیتورینگ هوشمند سیستم گرمایش ساختمان، کنترل هوشمند چیلر، سامانۀ کنترل رادیویی فن­ کوئل­ ها و سیستم مانیتورینگ، سامانۀ کنترل هوشمند برج­ های خنک ­کن و نصب VSD برروی فن برج­ ها، سامانۀ کنترل هوشمند هواسازها و نصب VSD برروی فن هواسازها ازجمله اقدامات انجام شده توسط شرکت پیشران انرژی در ساختمان معاونت انرژی وزارت نیرو می­ باشد.

 

 

 

 

ساختمان معاونت امور انرژی مجهز به دو دیگ آب گرم که هرکدام دارای مشعلی به ظرفیت kcal/hl 1.000.000 بوده ­اند که درحال حاضر با استفاده از سامانۀ کنترل هوشمند گرمابان، صرفه­ جویی 40 درصدی در مصرف گاز دیگ ­ها به ­دست آمده است.





هم ­چنین در موتورخانۀ این ساختمان سه دستگاه چیلر تراکمی هرکدام به ظرفیت 150 تن تبرید وجود دارد که چیلرهای موجود قبل از اجرای راه­کارهای صرفه­ جویی به­ صورت دائم کار در کل طول شبانه­ روز در فصول گرم و سرد سال کار می ­کردند که با نصب سامانۀ کنترل هوشمند، امکان کنترل کارکرد چیلرها باتوجه ­به دمای هوای بیرون ساختمان و خاموش یا غیرفعال نمودن آن­ ها در ساعات غیرکاری و یا در روزهای تعطیل فراهم شده است.

 

 

 

 

با کمک سیستم مانیتورینگ رادیویی فن ­کوئل ­ها در این ساختمان امکان تحلیل شرایط دمایی به تفکیک هر اتاق فراهم شده است. ضمناً به کمک استفاده از درایو کنترل دور در فن برج ها امکان صرفه­ جویی 40% در برق مصرفی این فن­ ها به­ وجود آمده است. هم­ چنین با نصب کنتور آب برروی ورودی آب برج­ های خنک­ کن و انجام محاسبات مربوطه مشاهده شده است که به کمک این سامانه تا 35% در آب مصرفی برج ­های خنک ­کن صرفه­ جویی صورت می ­گیرد.

 

 

 

 

لازم به ذکر است با به ­کارگیری این اقدامات در راستای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به میزان 151200 کیلووات ساعت در سال در برق، 56000 مترمکعب در سال در گاز و 477000 لیتر در میزان آب، صرفه ­جویی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;