نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور برای جلوگیری از فرونشست تهران

مدیرکل زمین‌شناسی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه زمین دشت تهران هر سه سال به اندازه یک متر فرونشست می‌کند، از نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور برای جلوگیری از فرونشست تهران خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محمد جواد بلورچی با بیان اینکه 97 درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله و تقریباً همه شهرها در معرض خطر سیل قرار دارند، اظهار داشت: تهیه نقشه‌های ملی برای شناسایی مناطق پرخطر باید صورت گیرد که امیدواریم تا پایان سال در 4 بخش زلزله، سیل، زمین‌ لغزش و فرونشست بتوانیم این نقشه‌ها را تکمیل کنیم.

 

وی با بیان اینکه تا سال 2050 حداقل 200 میلیون نفر در جهان به دلیل تغییرات اقلیمی آواره خواهند شد، افزود: ایران نیز در منطقه‌ای واقع شده که با مشکل خشکسالی روبرو است.

 

وی توضیح داد: برداشت آب زیرزمینی در ایران متناسب با روش کشورهای توسعه یافته، صورت نگرفته و در حالی که در کشورهای توسعه یافته 70 درصد از آبهای زیرزمینی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، این رقم در ایران به 93 درصد می‌رسد.

 

بلورچی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، تا سال 2010 میزان فرونشست زمین در دشت تهران 17 سانتی‌متر در سال بوده است، گفت: این رقم در حال حاضر به 36 سانتی‌متر در سال رسیده است.

 

به گفته وی، بالاترین نرخ فرونشست زمین در دنیا 32 سانتی‌متر در سال در مکزیکوسیتی بوده است.

 

وی تصریح کرد: به این ترتیب هر سه سال یکبار، زمین در دشت تهران یک متر پایین‌تر می‌رود و سازه‌های واقع شده بر روی این بخش‌ها ترک می‌خورد.

 

مدیر کل مهندسی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه برای جلوگیری از این خطرات، موضوع را در نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح کردیم، افزود: مسئله فرونشست دشت تهران در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است تا راه‌های نجات از این پدیده مشخص و اجرایی شود.

 

مدیر کل زمین‌شناسی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: با فرونشست زمین امکان ذخیره آب از دست می‌رود و اگر از این مسئله جلوگیری نشود دشت تهران برای همیشه فاقد ذخایر زیرزمینی آب خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برای نجات دشت تهران باید سیستم دیسپچینگ به منظور پایش آبهای ورودی و خروجی ایجاد شود به فارس گفت: تا زمانی که این سیستم وجود نداشته باشد، هر حدس و گمانی در مورد اینکه دشت تهران تا چه سالی قابل سکونت خواهد بود، نادرست است.

 

به گفته بلورچی ، آبی که در هزاران سال در دشت تهران جمع شده است، بخش عمده‌ای از آن در عرض 40 سال گذشته  مصرف شده و خیلی زود به پایان خواهد رسید.  

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;