ناتوانی وزارت نیرو در مقابله با 200 هزار چاه غیرمجاز

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو نیز با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده تصفیه‌خانه فاضلاب ساوه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در مرحله‌ی اول، خط انتقال به ظرفیت 100 لیتر بر ثانیه وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  رحیم میدانی در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب ساوه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز خریداری شده است، افزود: قراردادها با پیمانکاران بسته شده و این وعده تا سال آینده عملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه منابع مالی نیز تأمین شده است، اضافه کرد: برای تکمیل این طرح 10 میلیارد تومان اعتبار لازم است که از محل درآمدهای عمومی دولت و اوراق مشارکت تأمین شده است.

وی در مورد تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان ساوه نیز گفت: این طرح نیز در نیمه اول سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد که 10 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

 

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های دز به شهرستان ساوه گفت: این طرح بسیار سنگینی است و پیش‌بینی اعتبار 250 میلیارد تومانی دارد.

 

میدانی افزود: اگر این طرح‌های بزرگ را با اتکا به اعتبارات هرساله شروع کنیم، زمان بسیار زیادی برای تکمیل آن صرف خواهد شد.

وی استفاده از فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی را از راهکارهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در راهکار همکاری با بخش خصوصی داخلی، این بخش سرمایه‌گذاری طرح را انجام داده و به وزارت نیرو می‌فروشد.

وی استفاده از فاینانس خارجی را برای این طرح مناسب‌تر عنوان کرد و افزود: برای این روش باید با کشورهای خارجی توافق و مناقصه بین‌المللی برگزار کنیم و اگر قرارداد بسته شود دو سال برای اجرای طرح زمان لازم است.

معاون وزیر نیرو در ادامه از برداشت سالانه 11 میلیارد مترمکعب بیش از حد مجاز از منابع آبی خبر داد که منجر به کاهش کیفیت و کمیت منابع آبی می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 200 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که مقابله با آن به تنهایی در توان وزارت نیرو نیست و نیاز به همکاری قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های کشور است.

وی ادامه داد: از جمله تبعات برداشت بی‌رویه آب در کشور نشست سطح زمین تا دو متر در برخی مناطق کشور به دلیل افت سفره‌های زیرزمینی است که این امر در منطقه خراسان بیشتر است.

میدانی خاطرنشان کرد: جلوگیری از افسارگسیختگی چاه‌های غیرمجاز و بی‌انضباطی در مصرف منابع آب‌های زیرزمینی مسئله مهمی است که مدیریت جدی منابع آبی کشور را می‌طلبد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;