مژده خانه دار شدن کارگران

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران را داشتن امنیت شغلی آنها دانست و گفت: کارگری که قرارداد کارش موقت و سه ماهه و شش ماهه باشد چطور می تواند خانه ای را یکسال اجاره کند یا از عهده پرداخت اقساط وام مسکن برآید؟
به گزارش تاسیسات نیوز، علی اصلانی، درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: معتقدم ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی با شعار صورت نمی گیرد و باید در عمل به تولید مسکن روی آوریم. در حال حاضر شرایط برای ورود به طرح‌های مسکن دشوار است چون کارگران آورده ای ندارند و اگر داشته باشند توانایی پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند.
وی افزود: اگر حداقل مبلغ قسط سه میلیون تا چهار میلیون تومان باشد کارگری که دریافتی اش هم زیاد شود باز هم باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای پرداخت قسط وام اختصاص بدهد.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار درعین حال مهم‌ترین بحث در خصوص مسکن کارگری را داشتن امنیت شغلی دانست و در توضیح آن گفت: قرارداد کار در بحث خرید یا اجاره مسکن مهم واثرگذار است کارگری که قرارداد کارش سه ماهه یا شش ماهه است چگونه می تواند خانه ای را برای یکسال اجاره کند و اگر بیکار شود از کجا کرایه خانه ماهانه را فراهم کند و بپردازد؟
اصلانی افزود: این کارگر جرات گرفتن وام از بانک مسکن را هم ندارد چون نمی داند تا سر برج سر کار هست یا نه و به این ترتیب زیر بار اقساط وام ودیعه مسکن نمی رود.
این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: اگر حقیقتا به دنبال ساخت مسکن کارگری هستیم باید شرایط را برای ورود به آن تسهیل کنیم و ریل گذاری صحیحی داشته باشیم. یکی از شرایط کار این است که آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار تدوین شود تا تکلیف شغل های مستمر و غیر مستمر و بحث امنیت شغلی و قراردادها مشخص شود و کارگر دلگرم باشد که اگر در کارخانه‌ای مشغول کار است، قرارداد یکساله دارد و با خیال آسوده وام برمی دارد و به جای کرایه خانه، قسط وام مسکن را  می دهد.
به گفته اصلانی وقتی کارگر مستاجر است می تواند از صاحبخانه برای پرداخت کرایه وقت بگیرد ولی اگر قسط بانک عقب بیافتد بانک بابت یک ماه تاخیر جریمه می کند و دغدغه امنیت شغلی باعث شده کارگران خیلی از طرح های مسکن استقبال نکنند.
رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز درباره راهکار خانه دار شدن کارگران گفت: اولین شرط برای خانه دار شدن کارگران، داشتن امنیت شغلی آنها است. اگر حقیقتا به دنبال ساخت مسکن کارگری هستیم باید از طریق تعاونی‌های مسکن اقدام شود و این تعاونی ها را در داخل کارخانه ها راه اندازی کنیم تا کارگران عضو شوند و کارفرمایان هم در بحث تامین مسکن به کارگران کمک کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;