موقع خرید مسکن به نکات ایمنی «آسانسور» توجه کنید

توجه به استفاده سازنده ‌از تجهیزات مناسب اطفا حریق، جانمایی پله فرار استاندارد و نصب آسانسور های تاییدشده در ساختمان‌ها باید به یکی از ملزومات خریداران تبدیل شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، این‌روزها با افزایش ساخت‌وساز املاک بلندمرتبه و احتمال وقوع اتفاقات غیرمترقبه از جمله آتش‌سوزی، لزوم حفظ جان ساکنین بسیار حیاتیست به طوری‌که عدم توجه به استاندارد بودن تجهیزات و همچنین مرتبط بودن تجهیزات با تعداد طبقات و تعداد افراد ساکن در ساختمان می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به جان مردم بزند.
آتش‌سوزی و لزوم توجه به نصب تجهیزات در مقابله حریق و آتش سوزی
آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه ساختمان‌ها به شمار می‌رود و این روزها با توجه به احداث ساختمان‌های بلندمرتبطه بالاخص در کوچه‌های باریک، وقوع یک حادثه ممکن است بدلیل زمان‌بر بودن رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه آتش به ساختمان‌های اطراف گسترش و یا در همان ساختمان سبب خسارت‌های فراوان جانی و مادی شود.
آمارها حاکیست، هر چند روز یکبار یک آتش‌سوزی به دلایل مختلف در ساختمان‌ها در حال رخ دادن است و بیشتر خسارات بدلیل اهمال‌کاری سازندگان در نصب تجهیزات جلوگیری و یا خاموش‌کننده و یا نبود دسترسی آسان به محل حادثه است.
درحالیکه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به شکل کامل حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق را بیان کرده است، برخی سازندگان با عدم رعایت این مقررات بدلایل غیرعلمی، خطرات آتی و احتمالی حریق را به جان می‌خرند، هرچند از دست رفتن جان مردم در هنگام آتش‌سوزی بسیار پراهمیت‌تر از خسارات مادی است.
آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه ساختمان‌ها به شمار می‌رود و این روزها با توجه به احداث ساختمان‌های بلندمرتبه بالاخص در کوچه‌های باریک، وقوع یک حادثه ممکن است بدلیل زمان‌بر بودن رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه آتش به ساختمان‌های اطراف گسترش و یا در همان ساختمان سبب خسارت‌های فراوان جانی و مادی شود.
آمارها حاکیست، هر چند روز یکبار یک آتش‌سوزی به دلایل مختلف در ساختمان‌ها در حال رخ دادن است و بیشتر خسارات بدلیل اهمال‌کاری سازندگان در نصب تجهیزات جلوگیری و یا خاموش‌کننده و یا نبود دسترسی آسان به محل حادثه است.
درحالیکه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به شکل کامل حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق را بیان کرده است، برخی سازندگان با عدم رعایت این مقررات بدلایل غیرعلمی، خطرات آتی و احتمالی حریق را به جان می‌خرند، هرچند از دست رفتن جان مردم در هنگام آتش‌سوزی بسیار پراهمیت‌تر از خسارات مادی است.
 بی‌توجهی به نصب پله‌فرار بخاطر نما خطرساز است
ابراهیم شادقوشچی با اشاره به اینکه یکی از وظایف آتش‌نشانی ارومیه، هوشمندسازی ساختمان‌ها در مقابل خطراتی از قبیل آتش‌سوزی و سایر بحران هاست گفت: در این خصوص استفاده از سیستم‌هایی چون سیستم اعلان حریق یا دتکتور، اسپرینکر یا شبکه‌های بارنده خودکار، کپسول آتش‌نشانی، جعبه‌های F آتش نشانی، رایزرهای خشک و تر، دوربندی، فیلتر یا باکس، پله فرار اضطراری و آسانسور های برانکاردبر و سایر ملزومات برای مقابله با خطرات مفید بوده و آتش‌نشانی با نظارت بر اجرای دقیق در ساختمان‌ها، در عملی ساختن هوشمندسازی ساختمان‌ها اقدام کرده است.
وی گفت: استفاده از این تجهیزات و درصورت مواجه شدن ساختمان با آتش‌سوزی، می‌توان قبل از رسیدن نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی، امکان خاموش کردن آتش یا جلوگیری از گسترش آن ممکن خواهد بود و سازمان آتش‌نشانی در نصب و قرارگرفتن این تجهیزات در ساختمان‌ها با جدیت اقدام می‌کند هرچند که در این زمینه مشکلاتی وجود داشته و برخی سازندگان ممکن است آنها را رعایت نکنند.
وی فرهنگ‌سازی را یکی از اقدامات مهم در توجه سازندگان به نصب تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی برشمرد و اظهارکرد: فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه بخصوص با همراهی رسانه‌ها تاثیر زیادی در توجه سازندگان به نصب این تجهیزات دارد و آتش‌نشانی نیز آماده است دوره‌های آموزشی برگزار کند.
مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری ارومیه اضافه کرد: با توجه به الزامی شدن رعایت و نصب تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی یا نصب پله‌فرار در ساختمان های بلندمرتبه ۱۵ متر ارتفاع، ۱۷ متر و ۲۳ متر و بالاتر و پیگیری سازمان آتش‌نشانی شاهد تثبیت آمار آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش آن قبل از رسیدن نیروهای عملیاتی باتوجه به گسترش سالانه شهر و ساختمان‌ها بودیم به‌طوری‌که در برخی موارد نیز با کاهش آمار آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه روبرو بودیم که این اتفاق نمره قبولی در عملکرد سازمان آتش‌نشانی و توجه به این مورد توسط سایرین داشته است.
شاد قوشچی در مورد نصب پله فرار نیز گفت: متاسفانه بسیاری سازندگان بدلایل غیرعلمی همچون تاثیر در وضعیت نما یا هزینه و امثالهم، موضوع نصب پله‌فرار به عنوان یکی از راه های مهم
در هنگام مواجهه با بحران یا اتفاقات غیرمترقبه را رعایت نمی‌کنند و به تاثیر این تجهیزات در نجات جان مردم بخصوص در مواقع آتش‌سوزی بی‌توجهی می‌کنند.
وی به موضوع مبحث سوم مقررات ملی نیز اشاره کرد و گفت: نگهداری ساختمان در مقابل حریق بعنوان آیین نامه و دستورالعمل مطرح شده و شهرداری نیز مقید به الزام قانون از جمله نصب پله‌فرار است و اگر ساختمانی تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را دریافت نکند، درصورت وقوع آتش و رخ دادن اتفاق ناگوار، مالک ساختمان به‌عنوان مقصر اصلی شناخته می‌شود.
شاد قوشچی مساکن مهر را به‌عنوان مهم‌ترین مجتمع‌های دارای مشکل برشمرد و گفت: متاسفانه در زمان ساخت این مجتمع‌ها به دلیل عدم الزام و همچنین بی‌توجهی‌ها، شاهده کمترین تجهیزات استفاده شده هستیم و در هر بار آتش‌سوزی مشکلات و مخاطرات بیشتری همراه با آتش رخ می‌دهد.
 صدور پایان‌کار، منوط به تایید گواهی استاندارد آسانسور
منصور جلایر مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌غربی درخصوص بحث استاندارد آسانسورها در استان گفت: استاندارد ملی آسانسورهای برقی با شماره ۱-۶۳۰۳ در سال ۱۳۹۳ ویرایش و تایید شده است.
وی گفت: این وسیله بدلیل ارتباط مستقیم آن با زندگی مردم، جزو استانداردهای مهم و با اهمیت به شمار می رود و استاندارد اجباری شامل آن شده است و برطبق آن حین نصب، طراحی و استفاده نیاز به بازرسی دارد.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از زمان اجباری شدن استاندارد آسانسور، با همراهی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها، صدور پایان کار منوط به ارائه گواهی‌نامه ایمنی و کیفیت آسانسور شده است و از سال ۹۶ تاکنون ۳۰۳۶ مورد گواهی در این خصوص صادرشده است.
جلایر خاطرنشان کرد: درصورت ایراددار بودن آسانسورها، تا زمان رفع نواقصات، گواهی صادر نمی‌شود علاوه بر آن ۹ شرکت بازرسی بر این کار نظارت دارند و اکنون می‌توانیم ادعا کنیم تمام آسانسورهای نصب شده از سال ۹۶ در استان دارای استاندارد و گواهی آن هستند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ما، آسانسورهای واحدهای قدیمی و عدم تمکین مالکین ساختمان‌ها به رفع نواقصات است، با این حال تاکنون ۱۵ درصد آنها استانداردسازی شده‌ است.
وی درخصوص تخلفات احتمالی در این زمینه گفت: کارشناسان اداره استاندارد بصورت تصادفی برخی آسانسورها را بازرسی می‌کنند و درصورت وجود تخلف توسط بازرسان، با آنها برخورد می‌کنند و دراین خصوص ممکن است پروانه بازرسان لغو شود ضمن اینکه اگر مردم در این مورد نگرانی داشته باشند با مراجعه به استاندارد یا با استفاده از سامانه‌های پیامکی با اعلام کد ۱۰ رقمی نصب شده در آسانسور از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند.
جلایر ادامه داد: با توجه به بروز شدن آسانسورها و استانداردهای سالانه، بصورت سالانه برای نصابان آسانسور، بازرسان و فعالین این حوزه، دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌کنیم
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌غربی درخصوص ارگان‌های دولتی نیز گفت: مشکلاتی در اماکن دولتی از جمله بیمارستان‌ها داشته‌ایم و قانونا مکلف به دریافت تاییدیه هستند و برای این کار الزام به رفع نواقص و برطرف کردن ایرادات هستند و خودمان نیز بازرسی می‌کنیم و در این خصوص، برخی دستگاه‌های دولتی از جمله بیمارستان‌ها و بخش خصوصی در این خصوص پلمب شده است.
جلایر در مورد آمار آسانسورهای غیرمجاز نیز گفت: در سال ۹۸ تعداد ۱۲ دستگاه آسانسور غیرمجاز و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مجموع ۱۳ مورد آسانسور پلمب شد.
 تغییر در نقشه بدون توجه به جانمایی آسانسور استاندارد مشکل مهم در ساخت
دیلمقانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه مبحث سوم “حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق” و مبحث پانزدهم “آسانسورها و پلکان برقی” جزو مباحث مهم ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان است که برای سازندگان لازم الاجراست، گفت: سابقه اجرای این ۲ مبحث در سازمان طولانیست و تلاش شده سازندگان و خریداران در هنگام ساخت و ساز و خرید واحد مسکونی به آنها توجه کنند گرچه بدلیل برخی ناآگاهی‌ها از سوی سازندگان و شهروندان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی اظهارکرد: عدم اجرای برخی نکات مربوط به این ۲ مبحث در هنگام ساخت از جمله آسانسور غیراستاندار یا در ابعاد کوچک یا عدم اجرای صحیح پله‌های خروج اضطراری و تجهیزات مقابله با حریق، مشکلاتی را در هنگام صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بوجود آورده و براساس ماده ۲۸ آیین‌نامه، توضیحاتی در شناسنامه فنی و ملکی مبنی بر ایرادات و یا اجرای غیراستاندارد ثبت و علاوه بر تاثیر بر قیمت ملک، مشکلاتی را در فروش آن ایجاد می‌کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی ادامه‌داد: این اتفاق، بعضا اعتراض سازندگان و درخواست آنها مبنی بر درج نشدن این موضوعات در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان داشته که سازمان اجرای
صحیح و استاندارد آسانسورها و توجه به مقررات ملی ساختمان را تنها راه اصولی این موضوع عنوان داشته‌است.
دیلمقانی در مورد آسانسورها نیز گفت: در مورد مبحث آسانسور از سازندگان، خریداران و طراحان درخواست شده برای جلوگیری از ایجاد مشکل به تعداد و ابعاد آسانسورها براساس تعداد طبقه و ارتفاع ساختمان توجه داشته‌ باشند تا در آینده و هنگام مراجعه برای دریافت پایان‌کار دچار مشکل نشوند.
وی در مورد پله فرار و خروج اضطراری نیز بیان کرد: براساس توافق با سازمان‌آتش‌نشانی، تمام نقشه‌ها و پله‌های فرار باید جزو سازه اصلی پروژه اجرا شود به‌طوری‌که اگر سازه فلزی است این پله‌ها با سازه فلزی و اگر سازه بتنی‌است پله‌ها باید بتنی اجرا شوند تا کارآیی لازم را داشته‌باشند و با تغییر و اجرا به عنوان جزو سازه اصلی و در داخل ساختمان در هنگام آتش‌سوزی‌های احتمالی امکان خروج بدون ازدحام و با دسترسی راحت‌تر میسر می‌شود.
وی در مورد سایر تجهیزات مرتبط با آتش‌سوزی نیز اظهارکرد: تجهیزاتی چون دوربندی، درب‌های ضدحریق، اسپرینکر ودتکتور  … جای بحث داشته و هر مبحث در کانال های ارتباطی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اطلاع‌رسانی می‌شود و از طراحان معماری درخواست می‌شود که به جانمایی این تجهیزات توجه داشته‌باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی مهم‌ترین مشکل مربوط به آسانسور را اجرای سازه متفاوت نقشه عنوان کرد، گفت: نقشه ساختمانی با تعداد طبقه خاص توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوب شده و بر این اساس طراح آسانسور مناسب را برای اجرا اعلام کرده ولی در اجرا، تعداد طبقات نسبت به نقشه اولیه افزایش یافته و در صورت اجرای آسانسور برطبق طراحی اولیه، در هنگام بهره‌برداری و صدور پایان‌کار مشکلاتی برای سازنده و خریداران ایجاد می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;