«موتورهای محرک نوآوری» منتشر شد

«موتورهای محرک نوآوری» با هدف تحلیل نظام نوآوری فناوری‌های نو و تجدیدپذیر، در هفت فصل به همت انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر شد.

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  «موتورهای محرک نوآوری» عنوان اثر مشترکی از ناصر باقری مقدم،‌ سیدمسلم موسوی درچه،‌ مسعود نصیری و عنایت‌الله معلمی است. یادداشت ابتدایی این اثر به قلم پروفسور مارکو پی، هکرت،‌ رییس مرکز مطالعات نوآوری،‌ مدیر انستیتو توسعه پایدار کوپرنیکس و استاد دانشگاه آترخت آلمان نوشته شده است.

 

نویسندگان کتاب حاضر، نوآوری را به دو دسته رادیکال و تدریجی تقسیم کرده‌ و معتقدند که نوآوری مفهومی با تعاریف گوناگون است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، نوآوری را یک کاربرد موفقیت از ابداع در بازار دانسته ‌است.

 

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «رابطه نوآوری،‌ رشد و توسعه اقتصادی در برخی  مکاتب اقتصاد توسعه»، «تعریف نوآوری و انواع آن» و  «نظام‌های نوآوری» به مباحثی مانند معرفی مکتب کلاسیک،‌ تعریف نوآوری و‌ مولفه‌های اصلی نظام نوآوری می‌پردازد.

 

چهار فصل بعدی کتاب شامل مباحثی پیرامون «بررسی عمیق‌تر نظام‌های نوآوری فناورانه»، «‌موتور‌های محرک نوآوری»، «مطالعات موردی» و «سیاست‌های پیشنهادی» است. از مهمترین موضوعات مطرح شده در این چهار فصل‌ می‌توان به بازیگران پیرو و پیشرو،‌ خلق و انتشار دانش و حلقه‌های علت و معلولی در موتور محرک ایجاد سیستم اشاره کرد.

 

در فصل هفتم، مولفه‌هایی مانند عبور از موتور محرک علم و فناوری،‌ تاکید بر نتایج امیدبخشی حاصل از فناوری،‌ به نمایش گذاشتن فناوری و تنوع‌بخشی به سبد فناوری‌ها، به‌عنوان سیاست‌های پیشنهادی برای رسیدن به موتور‌های دیگر نوآوری، ارایه شده است.

 

این کتاب در بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی،‌ در گروه علوم انسانی و اجتماعی، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود.  

 

نخستین چاپ کتاب «موتورهای محرک نوآوری» با شمارگان یکهزار نسخه در 328 صفحه، به قیمت 13 هزار و 500 تومان به همت انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر شده است.

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;