مهندسی عمران و نقش آن در مواجهه با کم ­آبی

همان­طور که می­ دانید ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد و در سال­های اخیر، بارش کم باران، سوء مدیریت منابع آبی و نادرستی الگوی مصرف آب، باعث تشدید بحران کم­ آبی در این کشور پهناور شده است. البته این معضل فقط گریبان ایران را نگرفته است. طبق برخی از آمارها، تا سال ۲۰۳۰ تقریبا نیمی از مردم کره زمین با این معضل روبرو خواهند شد. این مسئله باعث شده که تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد شود و متخصصان به فکر راه­کارهایی باشند.
تاسیسات نیوز: یکی از حوزه­ هایی که می­ تواند در مواجهه با این مشکل نقش مهمی داشته باشد، مهندسی عمران و تصفیه آب و فاضلاب و مهندسی فن­آوری ساختمان است.
نگاهی بر وضعیت آب و ضرورت تصفیه فاضلاب
طبق گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا با معضل کمبود آب دست و پنجه نرم می­‌کنند و اگر اقدامی صورت نگیرد، تا سال ۲۰۲۵ م این رقم به ۳ میلیارد نفر افزایش پیدا خواهد کرد. طبق تخمین کارشناسان، هر ۲۰ سال، مصرف آب در جهان دوبرابر خواهد شد اما افزایش میزان تولید آب به این اندازه نیست. برای برون­ رفت از این بحران علاوه­ بر رفع اشکالات در مصرف، باید فاضلاب را تصفیه و مجددا از آن در حوزه­‌های مختلف استفاده کرد. برای رفع معضل کمبود آب باید اقداماتی نظیر آموزش و تغییر الگوی مصرف، استفاده از تکنولوژی­های نوین برای ذخیره آب، بازچرخانی فاضلاب و … انجام شود. مهندسی عمران می‌­تواند در این حوزه راه­گشا باشد. از جمله کارهایی که مهندسی عمران می‌­تواند انجام دهد، تعبیه تأسیسات تصفیه فاضلاب متناسب با هر پروژه است.
یکی از راه­کارها، که توجه بیشتری را به خود معطوف داشته است، رواج سیستم بازچرخانی آب است. این سیستم حتی در کشورهای پیشرفته، که دارای سطح بالای بارندگی نیز هستند، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بازچرخانی آب به معنی استفاده مجدد از آب است. این کار از طریق تصفیه آب و فاضلاب صورت می­‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور، آب حاصل از فاضلاب­‌های تصفیه شده را می­‌توان در مصارف شرب و غیرشرب استفاده کرد. مهندسی عمران گرایش آب و فاضلاب و مهندسی فن­آوری ساختمان، با استفاده از تجهیزات نوین مربوط به تصفیه آب و فاضلاب، به بازچرخانی آب کمک فراوانی می­‌کنند.
سپتیک تانک
سپتیک تانک یکی از پرمصرف‌­ترین تجهیزاتی است که جهت تصفیه فاضلاب ساختمان­‌های مسکونی، اداری، تجاری و مراکز عمومی استفاده می‌­شود. این تانک، مخزنی است که کار پیش تصفیه فاضلاب را انجام می‌­دهد  و آلودگی­‌های فاضلاب را حداقل تا ۴۰ درصد و حداکثر تا ۶۰ درصد کاهش می‌­دهد. به بیان دیگر، کار سپتیک تانک این است که فاضلاب را آن­قدر تصفیه کند تا وقتی داخل چاه فاضلاب می­‌رود، حفره ها و منافذ نفوذپذیر چاه را کور نکند و باعث انسداد نشود. به­ طور کلی، سپتیک تانک ها تنوع گسترده ای دارند و هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.
سپتیک پیش ساخته بتنی که از جنس بتن مسلح است و شاید تنها نقطه­ ضعف این تانک­‌ ها وزن بالا و حمل و نقل مشکل آنها باشد و البته مزایایی همچون قیمت مناسب تر، طول عمر بالا هم آنها را از رقبای خود متمایز کرده است.
آجری: از جنس آجر فشاری و ملات ماسه سیمان است. مشکل آن، نفوذپذیری بالا و نشتی از دیواره­‌ها و کف آن می‌باشد.
پلی­اتیلنی: نقطه ضعف مدل آجری را ندارد، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و نصب آن بسیار سریع آسان انجام می­‌شود و البته در برابر نور مستقیم خورشید ضعیف و به تناسب قیمت بالاتری نسبت به مدل بتنی پیش ساخته و یا آجر دارد.
ضرورت استفاده از سپتیک تانک در پروژه­‌های مسکونی
پس از ورود  فاضلاب به سپتیک تانک و ته‌نشین شدن مواد فاضلابی سنگین، با کمک فرایندهای شیمیایی و بیولوژیکی، فعل و انفعالاتی در مخزن صورت می­‌گیرد. طی این فرایند، باکتری­‌های بی­‌هوازی حجم لجن در مخزن را تقریبا تا بیش از ۵ سال ثابت نگه داشته و گاز متان ایجاد شده در داخل مخزن، از طریق لوله ونت به بیرون رانده می­‌شود. این تانک­‌ها با حذف ذرات قابل ته­‌نشینی و چربی­‌ها باعث جلوگیری از پرشدن چاه­‌های جذبی و گرفتگی لوله­‌های فاضلاب می­‌شود. همچنین می‌توانند فرایند پمپاژ فاضلاب در سیستم تصفیه فاضلاب را برای تصفیه تکمیلی متعادل می­‌کند.
انواع سپتیک تانک‌های پیش ساخته تصفیه فاضلاب، منهول تقسیم، چربیگیر و فیلترهای بیولژیکی
کلام آخر
با توجه به معضل کم­ آبی و تهدیدی که این مسئله برای حیات بشر و سایر موجودات ایجاد می‌­کند، چاره ­اندیشی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. یکی از حوزه‌هایی که می­‌تواند به حل این معضل کمک شایانی کند، مهندسی عمران و گرایش ­های آن از قبیل مهندسی آب و فاضلاب و مهندسی فن­آوری ساختمان است. مهندسی عمران با بکارگیری تجهیزات متناسب با پروژه و استفاده از فن ­آوری­‌های نوین ساختمان، ترتیبی اتخاذ می­‌کند که هم فاضلاب تا حد زیادی تصفیه شود و هم ساختمان از نظر استحکام در وضعیت مطلوب قرار داشته باشد و از حفر چاه‌های جذبی غیرمجاز جلوگیری بعمل آید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;