ایران در رده نخست مهندسی انرژی

در آخرین ارزیابی‌هایی که از سوی پایگاه رتبه ‌بندی سایمگو صورت گرفته، ایران بین کشورهای منطقه، در حوزه مهندسی انرژی رده نخست را از آن خود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، رشته مهندسی انرژی با ترکیبی از مهندسی مکانیک و برق به حل مسائل استخراج، جمع ‌آوری و استفاده از منابع انرژی می‌پردازد تا بدون تخریب محیط‌ زیست نیازهای انسانی را برطرف کند.
«سایمگو» یکی از معتبرترین پایگاه ‌های رتبه ‌بندی است که مجلات و کشورها را از نظر شاخص ‌های علمی موردارزیابی و رده ‌بندی قرار می‌دهد.
این بررسی ‌ها در حوزه کشورهای مختلف، براساس حوزه‌ های علمی و به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. ایران در قله خاورمیانه در آخرین رده‌بندی‌هایی که از سوی سایمگو منتشر شده، در حوزه مهندسی انرژی، ایران با بالاترین تعداد مقالات منتشرشده در حوزه مهندسی انرژی، رتبه نخست را بین کشورهای منطقه در زمینه تولید علم در حوزه مهندسی انرژی کسب کرده است.
طبق این آمارها، ایران با ۲۰۰۶ مقاله منتشرشده در این حوزه و با کسب استناد ۱۵۹۸ و شاخص اچ‌ایندکس ۹۴، مقام اول را بین کشورهای منطقه از آن خود کرده است. بعد از ایران، ترکیه با ۷۷۷ مقاله، استناد ۵۰۰ و شاخص اچ‌ایندکس ۱۲۶ در رده دوم قرار گرفته است.
بعد از آن هم عربستان سعودی با تعداد ۵۲۲ مقاله و استناد ۵۰۹ و شاخص اچ‌ایندکس ۷۵ در رده سوم تولید علم در حوزه مهندسی انرژی قرار دارد.
بعد از آن هم مصر، امارات‌ متحده‌ عربی به ترتیب در رده‌ های چهارم و پنجم جای گرفته‌اند.
با نگاهی به آمار سال‌ های گذشته هم می‌توان به وضوح مشاهده کرد که ایران با قدرت تمام جایگاه خود را به‌عنوان برترین کشور منطقه خاورمیانه در تولید علم در حوزه مهندسی انرژی حفظ کرده است.
طبق آمار سال ۲۰۱۶، ایران با ۱۷۱۲ مقاله منتشرشده، استناد ۶۵۳۸ و شاخص اچ‌ ایندکس ۹۴ در رتبه نخست منطقه قرار گرفته بود. این آمار حکایت از آن دارد که ایران از نظر تعداد مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رشد قابل‌ توجهی داشته است.
در رده ‌بندی سال ۲۰۱۶ هم ترکیه با ۶۹۶ مقاله، عربستان با ۵۴۴، مصر با ۴۳۶ و امارات متحده عربی هم با ۲۱۳ مقاله به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.
آمار سال ۲۰۱۵ هم به همین ترتیب است، با این تفاوت که عربستان سعودی با یک پله بالاتر نسبت به ترکیه در مقام دوم منطقه حضور داشت و ایران همچنان با قدرت، با ارائه ۱۳۸۹ مقاله در رده نخست قرار داشت.
اگر کمی عقب‌تر برویم، به سال ۲۰۰۶ می‌رسیم که ایران با ۲۲۵ مقاله منتشرشده در رده دوم خاورمیانه قرار داشت و در این رتبه‌بندی، ترکیه با ۳۶۳ مقاله، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده بود.
از سال ۲۰۰۶ به بعد، در روند تولید علم ایران شاهد رشد هستیم، به‌طوری که یک‌سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷، تعداد مقالات منتشر شده از ایران در مهندسی انرژی به ۴۴۸ رسید و این رشد تا امروز هم ادامه دارد و همچنان ایران را در رده نخست برترین کشورهای منطقه خاورمیانه از نظر تولید علم در حوزه مهندسی انرژی قرار داده است.
ایران در نگاه بین ‌المللی
دانشگاه ‌های ایران از نظر تولید علم جایگاه قابل‌قبولی در دنیا دارند و تاکنون در رده ‌بندی ‌های مختلف توانسته‌اند رده‌های خوبی را کسب کنند.
طبق آخرین رتبه ‌بندی پایگاه سایمگو که براساس داده‌ های سال ۲۰۱۷ انجام شده، با بررسی ۱۵۳ کشور جهان در رشته مهندسی انرژی، ایران در رده هفتم دنیا قرار گرفته است.
در رده ‌بندی برترین کشورهای دنیا در حوزه مهندسی انرژی، چین با ۱۸هزار و ۳۰۵ مقاله و استناد ۱۰هزار و ۱۰۲ و شاخص اچ‌ایندکس ۱۷۶ در مقام نخست قرار گرفته است.
بعد از چین، ایالات ‌متحده ‌آمریکا با ۱۰هزار و ۳۶۷ مقاله، استناد ۱۰هزار و ۸۷ و شاخص اچ‌ایندکس ۲۷۸ در رده دوم جهان ایستاده است.
سومین کشور هم هندوستان با ۴۲۲۱ مقاله، استناد ۱۵۰۸ و شاخص اچ ‌ایندکس ۱۴۱ به‌عنوان سومین کشور برتر شناخته شده است.
در رده ‌های بعدی هم انگلستان، ژاپن و آلمان در رده‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند. در همین رتبه‌ بندی، ایران با انتشار ۲۰۰۶ مقاله رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.
در رتبه ‌بندی سال ۲۰۱۶ ایران در رده نهم جهان در حوزه مهندسی انرژی قرار گرفته بود، به‌ طوری که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ دو پله صعود نشان می‌دهد.
ایران در رده ‌بندی سال ۲۰۱۵ هم با ۱۳۸۹ مقاله، رده هشتم جهان را از آن خود کرده بود، درحالی که همچنان چین، ایالات متحده آمریکا و هندوستان رده ‌های اول تا سوم جهان را در اختیار داشتند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;