مهندسان نیازمند اصلاح قوانین نظام مهندسی هستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان یکی از اولویت های شورای مرکزی گفت: یکی از مسائلی که امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان به شدت با آن درگیر است، عدم اصلاح قوانین است که مطابق با شرایط کنونی به روزرسانی نشده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمد حسین شرکا با بیان این مطلب تشریح کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ است و در آن رسما اعلام شده که این قانون باید بعد از ۱۰ سال بازنگری و اصلاح شود که این اقدام انجام نشده است.
وی با بیان اینکه جریانی در ۲۴ سال پیش شکل گرفته که چند سال بعد باید مورد اصلاح و بازبینی قرار می گرفت، ادامه داد: آیین نامه اجرایی قانون هم مربوط به سال ۱۳۷۵ است که آن هم اصلاح نشده است. مبحث دوم نظامات اداری مقررات ملی ساختمان نیز مربوط به سال ۱۳۸۳ و حدود پانزده سال پیش است که همه اینها باید اصلاح شود.
شرکا در عین حال اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان به شدت با آن درگیر است، عدم اصلاح قوانین است که مطابق با شرایط کنونی به روزرسانی نشده است. به طور نمونه این قوانین زمانی تدوین شده که حدود ۳ هزار مهندس در استان خراسان رضوی وجود داشت و امروز حدود ۴۰ هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند.
وی افزود: در عین حال بستر کار در استان خراسان رضوی با بسترهای کار در استان های دیگری مثل تهران، گیلان و فارس متفاوت است و در هر استان زمینه کار به نحو خاصی فراهم است که این مسئله باید در اصلاح قوانین و ضوابط و مقررات مورد توجه قرار گیرد.
مدت تعهد مهندسان در قانون قید نشده است
شرکا با انتقاد از مشخص نبودن جزئیات امور مربوط به مهندسان در قانون نظام مهندسی تصریح کرد: از طرفی در حال حاضر مهندسان نمی دانند تعهد آنها به مدت چند سال است، چرا که این موضوع در قانون قید نشده است. در همین حال شرایط نحوه تامین آینده و بیمه تامین اجتماعی مهندسان در هیچ کجای قانون ذکر نشده است.
وی با تاکید بر اینکه یکسری از مسائل باید به روز شود، تصریح کرد: برخی هزینه ها را به صورت معمول دیده اند، اما به صورت ویژه و خاص ندیده اند. به طور مثال تفاوت های یک ساختمان بلندمرتبه با یک ساختمان معمولی و یا ساختمانی که دارای ۵ طبقه زیرمین است با ساختمانی که زیرزمین ندارد و همچنین امکانات خاص موجود در یک ساختمان با یک ساختمان معمولی لحاظ نشده است.
این مسئول با بیان اینکه باید دقت زیادی درخصوص اصلاح بندهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت گیرد، عنوان کرد: هر استانی می تواند به طور دقیق روی اصلاح یک یا دو بند از قانون کار کند و در نهایت با یک خرد جمعی درخصوص اصلاحات پیشنهادی تصمیم گیری شود.
وی با تاکید بر ضرورت استارت اصلاح قانون نظام مهندسی گفت: اصلاح قانون باید با همفکری و تعامل بخش های مربوطه و به تدریج پیش برود. موارد ضروری را می توانند به صورت طرح جهت اصلاح بخش بندی کنند و این روند پیشرفت کار می تواند برای راحتی و روان بودن فرآیند کار و آینده صاحبان حرفه و صاحبان کار بسیار کمک کننده باشد.
دوره هیئت مدیره ها به یک دوره محدود شود
شرکا در عین حال یکی دیگر از مشکلات موجود در سازمان های نظام مهندسی را مربوط به هیئت مدیره ها دانست و گفت: دوره هیئت مدیره ها نامحدود است و به نظر می رسد بهتر است آن را محدود کنند و به جای دو دوره محدود به یک دوره نمایند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در عین حال با تاکید بر ضرورت ارتقای دانش فنی در سازمان های نظام مهندسی اظهار داشت: این سازمان همچنین باید بتواند در بحث مبانی اصول شهرسازی دخالت کند.
وی ادامه داد: وقتی یک پروژه شهری ساخته می شود، باید توجه کنیم که ابتدا مواردی نظیر عارضه های ترافیکی و مبانی اصول شهرسازی، توسعه مسیر، طرح هندسی مسیر برای روان بودن ترافیک، نیاز احتمالی به تقاطع های غیرهمسطح و… را لحاظ و سپس پروژه را اجرایی کنند تا بعدها پروژه دچارمعضلات ترافیکی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی نشود.
شرکا یادآور شد: در این زمینه سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند در خصوص ارائه نظرات تخصصی در بخش ساخت و سازها نقش بسیار موثری داشته باشد و امور را به خوبی پیش ببرد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;