مهندسان ناظر غیربومی زمینه ساز تخلف هستند

امیر اسدی رئیس شورای شهرستان اسلامشهر، هم در این جلسه با اشاره به فعالیت ۶۵ شرکت نظارتی در اسلامشهر، اظهار کرد: متاسفانه مهندسان ناظر ساختمانی خارج از شهرستان در این منطقه فعالیت می‌کنند که حضور فیزیکی بر سر پروژه‌ها ندارند و این عمل باعث بروز برخی تخلفات در حوزه ساختمان می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ظهر امروز در جلسه بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر، اظهار کرد: ما در دوران گذار هستیم و در شرایط فعلی کشور ،تغییر فرهنگ عمومی جامعه برای نظارت بر ساخت و سازها امری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه کشور ما از لحاظ وضعیت بلایای طبیعی شرایط خوبی ندارد، گفت: در گذشته، فرهنگی در کشور وجود داشت که ساخت و سازهای ساختمانی به صورت سنتی انجام شود ولی در شرایط فعلی بایدبه این نوع نگرش سنتی تغییر وضعیت داده شود و متأسفانه فرهنگی در کشور وجود دارد که ناظرساختمانی خوب کسی است که بر سر پروژه حاضر نشود.
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر اینکه باید شرایطی فراهم شود تا این دوران گذار به خوبی عبور کند، بیان کرد: پس از زلزله رودبار و منجیل که آمار خسارات مالی و تلفات جانی بسیار بالایی به همراه داشت، با اقدامات انجام شده در کشور و اجرای شدن قانون مقررات ملی مسکن در زلزله‌های بعدی این میزان خسارت‌ها کاهش یافته است.
سعیدیان از اجرایی شدن ۲۲ مبحث مهم در مقررات ملی مسکن خبر داد و تأکید کرد: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که با داشتن ساختمانی ایمن، در مواقع بحرانی و زلزله آسیبی نمی‌بینند هرگز در این شرایط ساختمان خود را ترک نخواهند کرد و این اقدام به نوعی پدافند غیرعامل در برابر حوادث است.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از فعالان عرصه ساخت و ساز مسکن، گفت: متأسفانه بسیاری از مالکان و سازندگان ساختمانی به دنبال مهندسان ناظری هستند که بدون نظارت و حضور بر سر پروژه اقدام به تأیید پروژه کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۷۵ هزار مهندس ناظر فعال و مجوز دار در استان تهران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات کشور باید از این دوران گذر عبور کرد و مردم و فرهنگ عمومی جامعه باید به این نقطه برسند که احساس نیاز نظارت بر ساخت‌وسازها بیشتر شود؛ مردم باید در اجرای قانون و نظارت بر ساخت‌وسازها پیشقدم باشند و مانع از هدر رفت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور شوند.
رقابت‌ها در نظارت نباید باعث امضاء فروشی شود
داوود سرمدی معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان اسلامشهر هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه نظارت‌ها هم باید از سوی حاکمیت و هم از سوی مردم شکل گیرد، اظهار کرد: شرایط اسفبار در نظارت بر ساخت‌وسازها را باید آیندگان پاسخ دهند و خسارت‌هایش را ببینند.
وی با اشاره به اینکه رقابت‌ها در نظارت نباید باعث امضاء فروشی شود، بیان کرد :در شرایط فعلی کشور، شهرداری‌ها از محل ساخت‌وسازها درآمد پایدار ایجاد کرده و بسیاری از درآمدها از محل جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلفات ساخت‌وساز است.
معاون فرمانداری شهرستان اسلامشهر با تأکید بر رعایت اصول سه گانه فنی، شهرسازی و بهداشتی در ساخت‌وسازها، مطرح کرد: همه باید در برابر اقداماتی که انجام می‌دهند پاسخگو باشد؛ ما در فرمانداری به دنبال نظام‌مند و قانون‌مند شدن فعالیت‌های عمرانی و اجرای مُر قانون هستیم و ناظران هم باید روی تعهدات قانونی، اخلاقی و شرعی خود که نظارت بر ساخت‌وسازها است، محکم و استوار باشند.
رونق ساخت‌وسازها و شهر با قانونمند شدن نظارت‌ها
حسین طلا شهردار اسلامشهر در ادامه این جلسه، اظهار کرد: در شرایط موجود در کشور فعالیت‌های عمرانی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود تا بار کمتری بر دوش مردم بماند.
وی با اشاره به ضرورت و اهمیت نظارت فنی بر ساخت‌وسازها، بیان کرد: همه آحاد مردم در دستگاه‌های اداری و اجرایی، عامل بروز پدیده ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرها را شهرداری‌ها می‌دانند، در صورتی که مسؤولیت نظارت بر ساخت‌وسازها از طرف حاکمیت بر عهده سازمان نظام مهندسی است.
شهردار اسلامشهر با بیان اینکه بخش اعظمی از نظارت فنی بر عهده نظام مهندسی است، تأکید کرد: عملکرد شهرداری و مهندسان ناظر در ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی، شفافیت امور و قانونمند شدن نظارت‌ها باعث رشد و رونق نظام اقتصادی و اجتماعی در شهر و ساخت‌وسازها می‌شود و برای بهتر انجام شدن این روند باید ضمن تهیه و تدوین سازوکاری، ارتباط بیشتری بین مهندسان ناظر با شهرداری برقرار شود.
طلا با اشاره به اینکه همواره در نظامات و نظارت‌هایی که عامل انسانی دخیل است ،کاستی‌ها وضعف‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با شفاف سازی و مکانیزه کردن امور نظارتی می‌توان ضمن تقویت و رفع این کاستی‌ها، مانع از بروز تخلفات و ادامه فعالیت‌ها شد.
زمینه فعالیت مهندسان ناظر بومی منطقه فراهم شود
امیر اسدی رئیس شورای شهرستان اسلامشهر، هم در این جلسه با اشاره به فعالیت ۶۵ شرکت نظارتی در اسلامشهر، اظهار کرد: متاسفانه مهندسان ناظر ساختمانی خارج از شهرستان در این منطقه فعالیت می‌کنند که حضور فیزیکی بر سر پروژه‌ها ندارند و این عمل باعث بروز برخی تخلفات در حوزه ساختمان می‌شود.
وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت نظارت دقیق بر ساخت‌وسازها توسط مهندسان ناظر مجرب و دارای پروانه، خاطرنشان کرد: باید شرایط کار به گونه‌ای فراهم شود تا زمینه فعالیت مهندسان بومی منطقه برای فعالیت آسان و حضور مهندسان غیربومی در این شهرستان سخت‌تر و قانونمندتر شود.
منبع دنیای اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;