مهمترین منبع انرژی تا سال ٢٠٣٥

به نظر شما  مهمترین منبع انرژی تا سال ٢٠٣٥ چیست؟

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، شرکت بی پی انگلیس در گزارش “چشم انداز جهان انرژی ٢٠٣٥” خود با پیش بینی این که گاز طبیعی، مهمترین منبع تامین انرژی تا سال ٢٠٣٥ باقی می ماند، برآورد کرد:  میانگین رشد تقاضای گاز در سال های ٢٠١٢ تا ٢٠٣٥ میلادی سالانه ١,٩ درصد خواهد بود که رشد آن نسبت به دیگر منابع انرژی بیشتر است، ضمن آن که احتمال می رود این موضوع به افزایش قیمتهای گاز در میان آنها ال ان جی منجر شود.

 

بنا بر گزارش شرکت بی پی، مصرف انرژی جهان از سال ٢٠١٢ تا ٢٠٣٥ میلادی ٤١ درصد رشد می کند که پیش بینی می شود حدود ٩٥ درصد از این رشد تقاضا مربوط به بازارهای نوظهور مانند چین و هند باشد.

 

در همین حال،  احتمال می رود مصرف انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او یی سی دی) و همه اقتصادهای پیشرفته، اندکی افزایش یابد و در سالهای پایانی دوره مورد بررسی روند نزولی را آغاز کند.

 

برای پاسخگویی به تقاضای بالای انرژی جهان، سبد عرضه  انرژی به گاز طبیعی توجه دارد و بنا بر این گزارش، سوختهای فسیلی همچنان حکمفرما بر بازار باقی می ماند.

 

پیش بینی می شود که نفت، گاز و زغال سنگ تا سال ٢٠٣٥ میلادی هر یک ٢٦ تا ٢٧ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشند و سهم هر یک از سوختهای غیرفسیلی مانند انرژی هسته ای، انرژی برق-آبی و انرژیهای تجدیدپذیر تا این سال حدود پنج تا هفت درصد باشد.

 

در میان سوختهای فسیلی، گاز طبیعی بیشترین رشد مصرف را خواهد داشت زیرا به عنوان یک سوخت پاک و جایگزین با زغال سنگ در تامین سوخت نیروگاههای تولید برق و دیگر بخشها استفاده می شود.

 

در همین حال، پیش بینی می شود که سهم زغال سنگ از بازار به سرعت کاهش یابد، زغال سنگ هم اکنون بزرگترین منبع انرژی از نظر فراوانی و حجم است اما عرضه آن نسبت به نفت خام تا سال ٢٠٢٥ کمتر خواهد بود.

 

این موضوع نشان می دهد که گاز جایگزین با زغال سنگ در تامین سوخت نیروگاههای برق در چین می شود.

 

با این حال، هنوز ذخایر عظیم انرژی برای اقتصاد جهان وجود دارد، فن آوریهای پیشرفته، ذخایر بزرگ نفت و گاز در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ( جی سی سی) و انقلاب شیل اویل (نفت رسی) در آمریکای شمالی، همه به این ذخایر انرژی کمک می کنند.

 

افزایش تقاضا برای انرژی در در کشورهای در حال توسعه به رشد خیره کننده انتشار گاز کربن منجر می شود، در حقیقت بنا بر پیش بینی شرکت بی پی، انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان ٢٩ درصد افزایش می یابد که بازارهای نوظهور دلیل رشد انتشار این گاز خواهند بود.

 

با این حال، به دلیل افزایش کارایی انرژی در آمریکا و جایگزینی گاز با زغال سنگ در تامین سوخت نیروگاههای تولید برق، انتشار گاز دی اکسید کربن در سال ٢٠١٢ نسبت به سطوح سال ١٩٩٥ کاهش یافته است.

 

به طور کلی، انتظار می رود که گاز طبیعی بیشترین رشد مصرف در میان سوختهای فسیلی را داشته باشد و کشورهای غیر او یی سی دی و از جمله هند و چین ٧٨ درصد از رشد تقاضای گاز طبیعی را به خود اختصاص دهند.

 

صادرات ال ان جی پیش بینی می شود بیش از دو برابر افزایش یابد و میانگین رشد ٣,٩ درصد در سال داشته باشد و ٢٦ درصد از رشد عرضه جهانی گاز را تا سال ٢٠٣٥ به خود اختصاص دهد.

 

شیل گس (گازهای رسی) نیز پاسخگوی ٤٦ درصد از رشد تقاضای گاز خواهد بود و ٢١ درصد از تولید گاز جهان و ٦٨ درصد از تولید گاز آمریکا را تا سال ٢٠٣٥ به خود اختصاص می دهد.

 

چنین تقاضای زیادی برای گاز احتمال دارد افزایش قیمتهای گاز از جمله ال ان جی را به همراه داشته باشد و شاید قطر، بزرگ ترین صادرکننده ال ان جی جهان، از این پیشرفتها سود سرشاری ببرد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;