مهمترین رکن در حوزه آبی کشور

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محمدحسین امامی، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در نشست مدیریت بحران استان با اشاره به این‌که هنوز هم شهروندان بحث کمبود آب را باور ندارند و آن را جدی نگرفتند، اظهار کرد: افزایش آگاهی شهروندان و اطلاع‌رسانی به آن‌ها در خصوص وضعیت آب استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و صدا و سیما، مطبوعات و… باید به‌طور ویژه به این امر بپردازند.





وی فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف را بسیار زمان‌بر برشمرد و افزود: همه ادارات مرتبط از جمله شرکت آبفا، آب منطقه‌ای، آب روستایی، جهادکشاورزی و … ، باید در زمینه اجرای اقدامات فرهنگی با یکدیگر هماهنگ باشند تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تری برسند.





امامی خاطرنشان کرد: اگر چه شهروندان یزدی از دوران قدیم در بحث قناعت و صرفه‌جویی بسیار با تجربه بوده‌اند اما در دوران جدید برای مقابله با بحران آب، فرهنگ صرفه‌جویی باید بیشتر در بین مردم تقویت شود.






مدیرکل مدیریت بحران افزود: باید از همه ابزارهایی که در اختیار بحث فرهنگی و اطلاع‌رسانی است برای مدیریت مصرف استفاده کنیم.






پعلی اسلامیپ، مدیر عامل آبفای یزد با اشاره به این‌که مدیریت مصرف یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران آب است، گفت: رسانه‌های ملی باید مردم را به شکل علمی نسبت به وضعیت آب آگاه کند.





وی هم‌چنین از ائمه جماعت درخواست کرد تا از طریق مسائل مذهبی و طبق احادیث مردم را به صرفه‌جویی تشویق کنند، چون طبق احادیث هر چیزی که به صورت مازاد مصرف شود، حرام است.






اسلامی همکاری کارشناسان شاخص استان با صداو سیما و برگزاری سلسله گفتارهای علمی برای آگاهی‌رسانی به مردم نسبت به وضعیت آب، برگزاری جلسات مختلف با حضور افراد مطلع و شاخص در حوزه آب و ارائه راه‌حل اساسی، جلوگیری از آبیاری غرقابی و کشت‌های پرآب‌خواه و … را از دیگر راه‌های موثر در بحث مدیریت مصرف دانست.






وی موضوع کمبود آب استان را بسیار جدی برشمرد و افزود: اگر یک روز در تابستان آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود، تنها 50 درصد از نیاز شهر، از منابع داخلی قابل تأمین است.





مدیر عامل آبفا با اشاره به بالا بودن کیفیت آب جاری در شبکه شهر، اظهار کرد: در فصل زمستان، همه آب مورد نیاز شهروندان از آب انتقالی تأمین می‌شود و تنها در تابستان به‌علت افزایش نیاز مردم علاوه‌بر آب انتقالی از منابع زیرزمینی با کیفیت مطلوب نیز استفاده می‌کنیم.






وی افزود: پارسال شماری از چاه‌هایی که به‌علت برداشت بی‌رویه، کیفیت نازل پیدا کرده بودند را از مدار خارج و 12 حلقه چاه در منطقه یزدگرد حفر و وارد مدار کردیم.





داوود سیروس معاون صدای مرکز یزد در این نشست گفت: بحث فرهنگ‌سازی مختص به یک یا دو سال نیست و باید به طور مداوم انجام شود تا درخت فرهنگ به بار بنشیند.






وی با اشاره به این که صدا وسیمای استان موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب را در برنامه‌های مختلف در طول هفته به مردم یادآوری می‌کند، افزود: تولید برنامه‌های پرمحتوا و جذاب با موضوع مصرف صحیح آب به‌عنوان یک اولویت در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.






در ادامه این نشست مدیران روابط عمومی آبفا، آبفار و آب منطقه‌ای نیز اهم فعالیت‌های صورت گرفته توسط این شرکت در زمینه مدیریت مصرف را تشریح کردند.

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;