مهم‌ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی 

موتورخانه بدون شک از مهم‌ترین قسمت‌های هر ساختمانی می‌باشد که تجهیزات و وسایل بسیار مهمی را در خود جای داده است. بدون وجود یک موتورخانه‌ی مجهز، مشکلات زیادی برای یک ساختمان تجاری، مسکونی یا حتی صنعتی به وجود می‌آید و عملا در هر کاری اختلال ایجاد می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، ساخت یک موتور خانه بسیار مجهز و با کیفیت به تاسیسات موتورخانه صنعتی بستگی دارد و هر چقدر که از تجهیزات بهتری جهت ساخت این تاسیسات استفاده شود، موتورخانه بهتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
در این مطلب ما قصد دارید تا به مهم‌ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی بپردازیم و در مورد هر کدام از تجهیزات آن به تفصیل توضیح دهیم. در این مطلب با ما همراه باشید. تا با علت بسیار بودن فروش تجهیزات و لوازم موتورخانه آشنا شوید.
مهم‌ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی چیست؟
مهم‌ترین تجهیزاتی که در ساخت این تاسیسات به کار گرفته می‌شود به این شرح می‌باشد.
لوله و اتصالات
می‌توان این تجهیزات را مهم‌ترین قسمت تاسیسات موتورخانه صنعتی به شمار آورد. هر چقدر هم که از دیگ‌های درجه یک استفاده کنید یا پمپ با بالاترین قدرت باشند، عدم استفاده از لوله و اتصالات با کیفیت یا مناسب مشکلات زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. از جمله این مشکلات پوسیدگی و ترکیدگی لوله‌ها می‌باشد که خسارات و هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد. به طور کلی لوله و اتصالات به دو دسته تقسیم می‌شوند.
  • لوله و اتصالات پلیمری
  • لوله و اتصالات فلزی
هر کدام از این لوله‌ها از مزایا و معایب مربوط به خود برخوردار می‌باشند که بسته به ویژگی‌های به‌خصوص خود باید در قسمت‌های مختلف و سیستم‌های آب ، گاز، فاضلاب و… مورد استفاده قرار بگیرد.
دیگ
آب‌گرم نیاز هر مکانی می‌باشد که سکونت در آنجا وجود دارد. در حقیقت زندگی بدون آب‌گرم برای افراد مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت و فعالیت روزانه آن‌ها را علی‌الخصوص در فصول سرد با مشکلاتی رو به رو می‌کند. دیگ همان تجهیزات و تاسیسات موتورخانه صنعتی می‌باشد که برای گرم‌کردن آب از آن استفاده می‌شود. بدنه‌ی این دیگ‌ها در دو جنس تولید می‌شود:
  • چدنی
  • فولادی
مهم‌ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی 
دیگ‌های چدنی به نسبت فولادی از مقاومت پایین‌تری برخوردار می‌باشند و به همین دلیل در ساختمان‌هایی که به ظرفیت کمتری نیاز دارد از این نوع دیگ استفاده می‌شود. اما دیگ فولادی بیشتر جنبه صنعتی دارد و به طور گسترده در ساخت تجهیزات موتور خانه صنعتی و پرقدرت استفاده می‌شود.  امروزه از دیگ‌ها جهت تکمیل سیستم هوای مطبوع و تولید هوای گرم نیز استفاده می‌شود
مشعل
دیگ به تنهایی نمی‌تواند به گرم کردن آب بپردازد و باید قطعه‌ای در کنار آن استفاده گردد تا سیستم گرمایشی شما تکمیل شود. این محصول، مشعل می‌باشد که در کنار دیگ از تاسیسات موتورخانه صنعتی برای ساخت سیستم‌های گرمایشی می‌باشد. مشعل‌ها از سوخت‌های موجود استفاده می‌کنند و با ایجاد احتراق، حرارت مورد نیاز داغ کردن آب را فراهم می‌نمایند. سوخت مورد نیاز این مشعل‌ها به طور کلی گاز و گازوئیل می‌باشد ولی سوخت‌های گازی به علت مزایایی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پمپ
در تاسیسات موتورخانه صنعتی، آب گرم و سردی که در لوله‌ها یا در دیگ‌ها وجود دارد باید به نحوی به واحدها رسانده شوند. مسئولیت رساندن این آب با پمپ‌ها می باشد. بسیار اهمیت دارد که پمپ‌های انتقال آب از ظرفیت مناسبی برخوردار باشند و بسته به حجم استفاده از آب بتواند آن را با فشار مناسب به واحدها برساند. برای برج‌ها یا ساختمان‌هایی که از ارتفاع زیادی برخوردار می باشند و تعداد ساکنین آن بالا است بهتر است از چند پمپ، یکی در قسمت تاسیسات موتور خانه صنعتی و یکی در طبقات به عنوان پمپ تشدید کننده فشار استفاده شود.
چیلر و فن‌کوئل
استفاده از کولرهای آبی و گازی یا شوفاژها و رادیاتور امروزه در ساختمان‌های نوساز و مدرن چندان جایگاهی ندارد و از سیستم چیلر و فن‌کوئل برای سرمایش و گرمایش و تامین و هوا مطبوع داخل واحدها استفاده می شود. این سیستم‌ها به تاسیسات موتورخانه صنعتی مربوط به خود احتیاج دارد که بسته به نیاز ساختمان باید تهیه شود. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که چلیرها به دو دسته گازی و آبی تقسیم می‌شوند و تجهیزاتی گازی به مراتب جدیدتر محسوب می‌شود.
مهم‌ترین تاسیسات موتورخانه صنعتی 
منبع انبساط
این محصول در حقیقت برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر تاسیسات موتورخانه صنعتی به کار گرفته می‌شود. لوله‌ها، اتصالات و همه‌ی تجهیزاتی که در موتورخانه وجود دارند در اثر تماس با سرما و گرما ممکن است دچار خرابی شوند و از همین رو نیاز به وسیله‌ای دارند که در مواقع انقباض و انبساط مانع از خرابی آن‌ها شود. این وسیله همان منبع انبساط است که برای جلوگیری از به بار آمدن خسارت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
خرید تاسیسات موتورخانه صنعتی
دانستن اسم این تجهیزات مهم می‌باشد اما مهم‌تر از آن این است که شما با دقت هرچه تمام‌تر به تهیه محصولات مورد نیاز خود با کیفیت و قیمت مناسب اقدام نمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;