مهار «جدايي شهرري» در كميسيون عمران به تصويب رسيد

    هرگونه انتزاع يا ادغام در محدوده شهري تهران قبل از تاييد شوراي عالي شهرسازي ومعماري كشور ممنوع است

    گروه مسكن- كميسيون عمران مجلس با تصويب طرحي كه از كميسيون شوراها براي مطالعه و اعلام نظر كارشناسي ارسال شده بود، راه تجزيه تهران و استقلال برخي مناطق اين كلان شهر را بست.

    نمايندگان مجلس اين طرح را براي مهار خواسته دولت به جدايي شهرري و سپس جدايي شميرانات، تدوين كرده اند، اما محتواي آن نه تنها مسير جدايي مناطق 1و 20 را منوط به عبور از كانال هاي قانوني مي كند بلكه براي هر نوع پيشنهاد در خصوص تغيير محدوده اصلي شهر تهران نيز دو شرط مشخص تعيين كرده است.

    براساس جزئيات اين طرح، ملاك عمل دولت و مديريت شهري تهران براي دستكاري مساحت كلان شهر تهران، تصميمات و مصوبات رسمي شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور تعيين شده است. در حال حاضر طبق آخرين مصوبه اين شورا كه ماحصل آن طرح جامع و تفصيلي شهر تهران بوده، هم شهرري و هم شميرانات در محدوده اصلي تهران قرار دارند بنابراين براي جداسازي اين دو منطقه، بايد شوراي عالي شهرسازي مجددا تصميم گيري كند.

    به گزارش «دنياي اقتصاد» در صورت تصويب اين طرح در صحن مجلس، هر نوع پيشنهاد انتزاع يا ادغام در محدوده اصلي شهر تهران بايد ابتدا به تاييد شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور برسد و سپس با موافقت مجلس همراه شود تا در نهايت قابليت اجرايي شدن داشته باشد.

    به اين ترتيب و براساس آنچه در جزييات اين طرح آمده است ملاک تعيين محدوده شهري تهران طرح جامع پايتخت است که در سال 86 تصويب و ابلاغ شده و چون زمان زيادي از تصويب و اجراي اين طرح نمي گذرد، همچنين قانوني در رابطه با ضرورت جدايي شهر ري از تهران تصويب و به صورت قانوني ابلاغ نشده است، اصولاطرح اين موضوع غيرکارشناسي است.

    همچنين آن طور که اعضاي کميسيون عمران مجلس معتقدند تجربه جدايي برخي مناطق مانند شهر قدس و… از تهران در سال هاي قبل نشان داد که هيچ تحول خاصي در اين شهرها به وجود نيامد، بنابراين نبايد تجربيات ناکام گذشته بار ديگر تکرار شود.

    آنطور که کميسيون عمران در جزييات طرح نحوه جدايي شهرري از تهران تصويب کرده، در صورت تصويب آن در صحن علني مجلس، ملاک هر گونه تغيير در محدوده مصوب حريم شهر تهران، طرح جامع پايتخت مصوب سال 86 شوراي اسلامي شهر تهران است که بر اساس اين طرح، شهرري و شميرانات جزئي از محدوده شهري پايتخت هستند و هرگونه انتزاع و ادغام در شهر تهران بايد به پيشنهاد شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور و تصويب نهايي مجلس شوراي اسلامي صورت گيرد.

    به اين ترتيب هيچ دستگاهي حق ندارد به صورت مستقل و خارج از چارچوب اين دستورالعمل اقدام به طرح پيشنهاد يا اقدام براي جدايي شهرري از تهران کند.

   

    مغايرت قانوني براي جدايي شهرري

    در اين باره، سخنگوي کميسيون عمران مجلس به «دنياي اقتصاد» گفت: مخالفت نمايندگان کميسيون عمران با جدايي ري از تهران بر مبناي قانون مصوبي است که «طرح جامع تهران» نام دارد.

    مهرداد لاهوتي افزود: براساس اين طرح، شهرري و شميرانات جزو محدوده شهري تهران هستند و بنابراين هيچ دليلي براي جدايي اين دو منطقه از شهر تهران وجود ندارد.

    وي ادامه داد: مقررات موجود در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران در رابطه با تعيين تکليف شهرري کاملامشخص است، اما کميسيون عمران در طرح خود به منظور شفاف سازي بيشتر و رفع هرگونه ابهام وارد عمل شده است.

    لاهوتي گفت: به اين ترتيب با تلفيق دو تبصره شاخص طرح نحوه جدايي شهرري از تهران در کميسيون عمران مجلس، تبصره نهايي تدوين و تصويب شد.

    وي افزود: براساس اين تبصره نهايي شده، ملاک هر گونه تغيير در محدوده مصوب حريم شهر تهران، طرح جامع پايتخت مصوب سال 86 شوراي اسلامي شهر تهران است که بر اساس اين طرح، شهر ري و شميرانات جزئي از محدوده شهري پايتخت هستند و هرگونه انتزاع و ادغام در شهر تهران بايد به پيشنهاد شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور و تصويب نهايي مجلس شوراي اسلامي صورت گيرد.

    سخنگوي کميسيون عمران مجلس تاکيد کرد: هيچ دستگاهي نمي تواند خارج از اختيارات و مقررات طرح جامع تهران در خصوص جدايي ري از تهران اقدامي انجام دهد مگر به پيشنهاد شوراي عالي معماري و شهرسازي و تصويب در صحن علني مجلس.

    وي با بيان اينکه ديوان عدالت اداري، هم اکنون کليه فعاليت هايي را که پيش از اين در خصوص جدايي شهرري از تهران انجام شده بود متوقف کرده است، گفت: اگر جدايي ري از تهران امکان پذير بود و منع قانوني براي آن وجود نداشت مطمئنا تا امروز اين کار انجام شده بود.

   

    چشم انداز شهر تهران مشخص است

    در همين زمينه، عضو کميسيون عمران مجلس به «دنياي اقتصاد» گفت: مهم ترين دليل مخالفت اعضاي کميسيون عمران مجلس با طرح جدايي ري از تهران عدم انجام کار کارشناسي دقيق در اين زمينه و پرهيز از تکرار تجربيات ناکامي است که پيش از اين در مورد برخي مناطق همچون شهر قدس و… روي داده است.

    سيد مهدي هاشمي ادامه داد: در طرح جامع تهران مصوب سال 86 و همينطور براساس طرح تفصيلي پايتخت که ابتداي امسال به اجرا درآمد، چارچوب شهر تهران از نظر وسعت، جمعيت، نحوه توسعه، ساخت و ساز و ساير زيرساخت ها به عنوان ملاک مديريتي شهر تهران، تعريف و تعيين شده است و هيچ دستگاهي نمي تواند خارج از اين ساختار تصميم گيري و اقدام کند.

    وي تصريح کرد: مسلما هرگونه تصميم در خصوص جدايي ري از تهران تنها بايد براساس نظر و پيشنهاد شوراي عالي معماري و شهرسازي و تصويب نمايندگان مجلس صورت گيرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;