معماری ایرانی در محاق بی توجهی به شاخص های طراحی

شاخص طراحی نما از منظر انرژی، زیبایی، اجتماعی- فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل ، با رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان، می‌تواند در قالب‌های مختلف مناسب باشد
به گزارش تاسیسات نیوز، شاخص طراحی نما از منظر انرژی، زیبایی، اجتماعی- فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل ، با رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان، می‌تواند در قالب‌های مختلف مناسب باشد
عضو کمیته آموزش نظام مهندسی استان قم بیان کرد: ذائقه مردم اصلی‌ترین دلیل سیمای شهری است. زهرا حسینی در مورد برگزاری جشنواره نمای مطلوب، با اشاره به مؤلفه‌های یک نمای خوب، ادامه داد: شاخص طراحی نما از منظر انرژی، زیبایی، اجتماعی- فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل ‌با رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان، می‌تواند در قالب‌های مختلف مناسب باشد.
حسینی در ادامه گفت: استفاده از مصالح مناسب اقلیم برای کاهش مصرف انرژی و کاهش جزایر گرمایی و هم‌چنین تناسبات، هندسه، رنگ مناسب، سازگاری با بناهای پیرامون یک‌دیگر از منظر رعایت خط آسمان و نیز به لحاظ نوع طراحی و توجه به هویت شهر و رعایت معماری بومی از مهم‌ترین معیارها در طراحی یک نمای مطلوب است.
وی در مورد تأثیر سلیقه و خواست کارفرما بر طراحی نما افزود: توجه به خواست کارفرما تاجایی که با معیارهای طراحی نما مخصوصاً مباحث فنی منافات نداشته باشد، قابل‌ پی‌گیری است.
عضو کمیته آموزش نظام مهندسی استان قم با اشاره به راه‌کارهای تعامل با کارفرمایان در راستای رسیدن به نمای مطلوب، ادامه داد: برای تغییر نظر کارفرما، ارائه گزینه‌های پیشنهادی موردنظر طراح و بیان مزایا یا معایب هر طرح می‌تواند راهکاری جهت تعامل با کارفرما باشد.
وی، استقبال شهروندان از نماهای غربی و رومی را موردتوجه قرار داد و افزود: رنگ سفید نما، توجه به جزئیات، تقلید، تفاخر، ناآگاهی و کمبود نمونه‌های موفق از نمای مناسب در شهر ازجمله مهم‌ترین دلایل استفاده شهروندان از این نوع نماها است.
طراح و معمار ساختمان در مورد موانع در طراحی نما گفت: هزینه زیاد احداث ساختمان، طرح ‌های برونگرای شهری و اعمال سلیقه کارفرمایان از مهم‌ترین موانع در فرآیند طراحی یک نمای مطلوب است.
حسینی با بیان راه‌کارهای ساماندهی سیما و منظر استان قم، افزود: قانون‌گذاران با ایجاد یک تیم متشکل از مشاورانی که معیارهای طراحی سیما و منظر شهری را به‌درستی می ‌شناسند، قوانین مناسب وضع کنند، سپس هم‌زمان با آموزش به طراحان جهت تهیه طرح ‌های مناسب و منطبق بر معیارهای درست طراحی، از طریق رسانه‌ها به مجریان و مردم نیز اطلاع‌رسانی نمایند.
عضو کمیته آموزش نظام مهندسی استان قم افزود: قاعدتاً هر تغییری با سختی، کندی، نارضایتی و اعتراض روبرو خواهد بود، اما به‌مرور، ذائقه مردم به معیارهای درست سیمای شهری متمایل خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;