معماران به دلیل کمبودکار به خواسته سرمایه گذاران گردن می نهند

دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران با انتقاد از وضعیت کنونی معماری در ساختمان ها گفت: نقشه هایی که به کمیته های نما می آید، از کیفیت بسیار نازلی برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ علیرضا شهابیان با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در جامعه ما در بخش معماری ساختمان ها، مدهای بسیار مبتذلی در طراحی ساختمان ها آن هم در بخش نما حاکم شده است.
این معمار درخصوص دلایل بروز این معضل تشریح کرد: دلیل این مسئله آن است که مردم هنوز به آن فرهنگ نرسیده اند و ثروت و پول در دست کسانی است که فرهنگ استفاده از آن را ندارند.
شهابیان افزود: بنابراین این افراد بدون آگاهی و شناخت از معماری، به معماران مراجعه می کنند و معماران هم متاسفانه به خاطر کمبود بازار کار، به هر گونه سفارشی که افراد پولدار و سرمایه گذاران مسکن به آنها پیشنهاد می دهند، گردن می نهند.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل تعداد زیاد معماران و از آنجایی که دانشگاه ها تعداد زیادی دانشجو جذب کرده اند، همین مسئله موجب شده که بازار کار برای آنها کم شود و از هعمین رو معماران برای رقابت در این عرصه، مجبور شده اند که از معماری واقعی دور شوند.
دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران تاکید کرد: این در حالی است که معماری به یک کار زیربنایی کلی نیاز دارد، اما متاسفانه جامعه ما به طور کلی از آن تهی شده است.
این کارشناس کمیته نما در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: متاسفانه می بینیم نقشه هایی هم که به کمیته های نما می آید، از کیفیت بسیار نازلی برخوردار است.
وی ادامه داد: معماری یک روبنا است و آن زیربنای اجتماعی و فرهنگ اجتماعی باید در جامعه ما تقویت شود. جای تاسف است که هیچ کسی در کشور معماری خوب را نمی شناسد و اگر از مردم بپرسید که معماری خوب به چه معناست، مفهوم آن را نمی دانند.
شهابیان افزود: حتی ممکن است مردم از فضای یک ساختمان در داخل کشور و یا خارج از ایران مثل یک مرکز تجاری خوششان بیاید و حس بسیار مطلوبی به آن ساختمان داشته باشند، اما دلیل آن را ندانند. در حالی که این حس مطلوب به معماری آن فضا برمی گردد.
این معمار با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه معماری ساختمان ها یادآور شد: در رسانه های عمومی و رادیو و تلویزیون باید معماری خوب تبلیغ شود. به طوری که ویژگی های یک معماری خوب گفته شود تا مردم آگاه شوند که معماری خوب به چه معناست و چه مشخصاتی دارد. در این صورت می توان امیدوار بود که مردم به دنبال نماهای ظاهری در ساختمان ها نروند.
شهابیان در پایان خاطر نشان کرد: موضوع مهم این است که مردم باید نسبت به معماری آگاهی پیدا کنند. مخصوصا کسانی که در بخش ساختمان و مسکن سرمایه گذاری می کنند، باید از این مهم آگاهی پیدا کنند که اصولا در این زمینه بسیار ناآگاه هستند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;