مصرف گاز به مرز هشدار رسید/ مصرف گاز ایران از چین پیشی گرفت

 

با کاهش دمای هوا در 28 استان کشور به زیرصفر درجه و اوج‌گیری مصرف گاز در 48 ساعت گذشته، رکورد جدید مصرف روزانه 520 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده و مصرف گاز ایران را به مرز هشدار رسانده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، رشد بی رویه مصرف گاز طبیعی در ایران حتی صدای انتقاد بسیاری از موسسات معتبر بین‌المللی حوزه انرژی را درآورده است و مطابق با آخرین گزارش رسمی در حال حاضر مصرف سالانه گاز ایران 75 میلیون نفری حتی از کشور چین با 1.3 میلیارد نفر جمعیت پیشی گرفته است.

در حال حاضر ایالات متحده آمریکا با مصرف بیش از 682 میلیارد مترمکعب گاز رتبه نخست و روسیه با 464 میلیارد مترمکعب گاز رتبه دوم و ایران با حدود 155 میلیارد مترمکعب گاز رتبه سوم مصرف‌کنندگان جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بنا به گزارش مهر، این در حالی است که چین مصرف با 131 میلیارد و 120 میلیون و ژاپن با 119 میلیارد و 230 میلیون با وجود جمعیت بیشتر مصرف گاز کمتری از ایران دارند.

 

در شرایط فعلی نزدیک به 14 هزار روستا و شهر به شبکه گاز متصل هستند که افزایش تعداد مشترکان خانگی و تجاری و رشد جمعیت شهرنشینی در افزایش مصرف غیر بهینه گاز کشور تاثیر قابل توجه‌ای دارد.

 

با این وجود در 48 ساعت گذشته با کاهش قابل توجه دمای هوا در اکثر استان‌های کشور، متوسط مصرف گاز طبیعی هم با افزایش خیره کننده ای روبرو شده و حتی منجر به ثبت یک رکورد جدید از ابتدای سالجاری تاکنون شده است.

 

مجید بوجارزاده درباره آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی در کشور به مهر گفت: در چند روز اخیر دمای هوا در 28 استان کشور به زیر صفر درجه سانتیگراد کاهش یافته است و حتی در برخی از استان های شرق کشور همچون خراسان جنوبی دمای منفی 25 درجه سانتیگراد ثبت شده است.

 

سخنگوی شرکت ملی گاز با اعلام اینکه کاهش دمای هوا منجر به افزایش مصرف روزانه گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به بیش از 430 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، تصریح کرد این یک رکورد جدید مصرف گاز از ابتدای سالجاری تاکنون است.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تاکنون گاز هیچ یک از شهرها و روستاهای کشور قطع نشده است، اظهار داشت: با این وجود هم اکنون روزانه حدود 20 میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه ها می شود.

 

بوجارزاده از ارسال روزانه بیش از 75 میلیون مترمکعب گاز به صنایع بزرگ کشور خبر داد و تاکید کرد: همچنین گازرسانی به تمامی جایگاه‌های CNG در حال انجام است.

 

مصرف گاز ایران به مرز هشدار رسید

 

بوجارزاده در ادامه با بیان اینکه با ادامه وضع موجود مصرف گاز ایران به مرز هشدار خواهد رسید، خواستار صرفه جوئی جدی مردم در مصرف گاز شد و بیان کرد: مشترکان با انجام برخی از اقدام و بدون کوچکترین هزینه ای می توانند تا 10 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

 

به گفته این مقام مسئول استفاده از پوشش مناسب در محیط منزل، نصب پرده های زخیم، نصب شیر ترمو استاتیک، هوشمندسازی موتورخانه ها، حفظ دمای محیط در محدوده 18 تا 21 درجه سانتیگراد، عدم استفاده از شومینه و حذف سامانه های گرمایشی اضافی می تواند منجر به صرفه جوئی قابل توجه ای در مصرف گاز شود.

 

  برآوردهای انجام گرفته نشان می دهد که اگر متوسط مصرف گاز طبیعی ایران در فصل زمستان امسال 10 درصد کاهش یابد، روزانه 60 میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود که این معادل تولید گاز 2 فاز پارس جنوبی است.

 

به عبارت دیگر با اجرای طرح‌های فرهنگی، آگاه سازی و اطلاع رسانی و کاهش حداقل 10 درصدی در مصرف گاز کشور معادل 10 میلیارد دلار (سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت 2 فاز پارس جنوبی) در این شرایط تحریم صرفه جویی قابل توجه‌ای در اقتصاد ملی رقم می خورد ضمن آنکه مدیریت مصرف گاز منجر به پایین آمدن بار مالی قبوض گاز و در نهایت کمک به اقتصاد خانواده خواهد شد.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;