مصرف کل واردات گاز توسط 10 درصد مشترکان

 

در فصل سرد 10درصد مشترکان خانگی به تنهایی کل واردات گاز یک سال کشور را مصرف می‌کنند. این درحالی است که برای تشویق مشترکان کم مصرف‌، گازبهای آنها یک‌چهارم و برای جریمه مشترکان پرمصرف گازبها پنج برابر محاسبه می‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، این را کارشناس امور تعرفه شرکت ملی گاز می‌گوید. خلیل قدیمی با اشاره به اینکه 85 درصد گاز تولید کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود، گفت: در ماه‌های سرد سال تنها 10 درصد مشترکان خانگی برابر با کل واردات گاز کشور در یک‌سال گاز را هدر می‌دهند.

وی با اظهار اینکه 90 درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت: اگر درست مصرف نکنیم احتمال اینکه گاز مشترکانی که در سرشاخه‌ها قرار دارند، قطع شود. از سوی دیگر قطع‌شدن گاز موجب تعطیل‌ شدن واحد‌های تولیدی و نانوایی‌ها خواهد شد که این امر موجب ایجاد یک بحران اجتماعی می‌شود.

قدیمی با اشاره به اینکه برای مشترکان شرکت ملی گاز سه نوع قبض گاز بها صادر می‌شود، توضیح داد: به‌طور مثال در شهر تهران متوسط مصرف گاز خانگی در یک ماه 650 مترمکعب است که برای این رقم از مصرف، قبض گازبها 40 هزار تومانی صادر می‌شود، اما اگر مشترک نصف این رقم را مصرف کند گازبهای آن به یک چهارم کاهش خواهد یافت و به 12 هزار تومان خواهد رسید.

کارشناس امور تعرفه شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این اقدام برای تشویق مشترکان به مصرف بهینه است، گفت: 30 تا 40 درصد مشترکان شرکت ملی گاز می‌توانند نصف الگوی مصرف تعریف شده گاز مصرف کنند. وی همچنین در مورد مشترکان پرمصرفی که قبض قرمز دریافت می‌کنند، هشدار داد: اگر این مشترکان دو برابر الگو گاز مصرف کنند، قبوض گاز‌بهای آنها پنج برابر خواهد شد؛ یعنی اینکه قبض 40 هزار تومانی به 200 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

قدیمی با اشاره به اینکه این نوع شیوه محاسبه گاز مصرفی از سال 86 تا قبل از آغاز اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها با یک آهنگ نرم و کم‌اثر اجرا شد، گفت: با اجرای این قانون محاسبه گاز‌بها به این شیوه با شدت بیشتری در حال اجرا است.

به گفته‌ وی، محاسبه گاز‌بها بر اساس این شیوه می‌تواند به دلایل اقتصادی مصرف گاز خانوار‌ها را کنترل کند.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;