مقصر مصرف بالای انرژی در ساختمان کیست؟

این روزها در تمام جهان مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی به یکی از کلیدی‌ترین مباحث روز تبدیل شده است. خودروسازان با الکتریکی کردن محصولات خود به دنبال تحول و تحقق در زمینه مصرف انرژی هستند، وزارت‌های نیرو نیز با راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی، در پی تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا تلاش خود را در زمینه مصرف انرژی‌ به ثبات برسانند.
اما یکی دیگر از حوزه‌هایی که انرژی در آن به وفور مصرف شده و توجهی به آن نمی‌شود، به ساختمان‌ها مربوط می‌شود. مصرف بالای انرژی در ساختمان، اما در ایران بیشتر از هر کشور دیگری با بی‌توجهی مواجه شده است و نظارت روی این مقوله بسیار ضعیف است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن، فراوانی منابع انرژی در ایران باشد که خیال بسیاری را از بابت انرژی آسوده کرده است. با تمام این‌ها، مدیریت ضعیف اصلی‌ترین مقصر این ماجرا است.
راه‌حل خروج از این بحران اجرای مبحث ۱۹ در ساختمان است که با تدوین استانداردهای تعریف شده، می‌تواند مصرف انرژی را تا میزان قابل توجهی در ساختمان کاهش دهد. به گفته کارشناسان، اگر تمام استانداردهای مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی به‌طور اصولی رعایت شود، می‌تواند مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. اینکه هنوز ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند که مصرف انرژی در آن‌ها بالاست به نظارت ضعیف و عدم مدیریت صحیح برمی‌گردد که باعث شده مبحث ۱۹ در ساختمان اجرایی نشود.
طبق آمار سالانه حدود یک میلیون واحد آپارتمان در کل کشور ساخته می‌شود، اما با وجود اینکه اجرای مبحث ۱۹ در آن‌ها به یک اصل اجباری تبدیل شده است، همچنان بسیاری از سازندگان از اجرای آن سر باز می‌زنند، این در حالی است که هزینه اجرای مبحث ۱۹ در ساختمان نسبت به کل هزینه‌های ساخت، بسیار ناچیز است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مزدک صدری افشار می گوید

    سلام..مبحث ۱۹ دارای اشکالات جدی است. با وجود قانون هر سه سال ویرایش در مباحث هنوز از سال ۸۹ ویرایش جدیدی انجام نشده. اگر اهمیتش برای دولت زیاد است چرا؟ اگر باعث این همه هدر رفت سالانه می شود چرا با پرداخت حق الزحمه لازم یه یک تیم خبره یک مقررات کامل و قابل اجرا تهیه نمی کنند؟ جزییات اجرایی دقیق و مصالح قابل استفاده در ایران در کتاب و راهنمای آن( که البته کتابی رسمی و معرفی شده از سوی دفتر تدوین مقررات نیست) وجود ندارد. معلوم.نیست عایقها چه مشخصات فنی دارنددر مورد عایق بخار بند و نحوه نصب دقیق ان جزییاتی ارایه نشده. برای اقلیمهای مختلف ایران باید دستورعمل یا پیشنهادهای ویژه داشته باشد. دهها مشکل اجرایی و طراحی در مبحث ۱۹ و برخی مباحث مقرراتی دیگر که با آن تضاد دارد وجود دارد. فروش ۱۰ تا ۲۰هزار تومنی این مقررات هم هیچ کمکی به تشکیلاتش نمی کند. بلکه در اختیار گذاشتن رایگان نسخه الکترونیکی آن کمک به ترویج و کاستن از اشتباهاتشان مقررات می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;