مسکن ۲۵ متری آری یا خیر؟

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درباره طرح مسکن اقتصادی و ساخت خانه‌های ۲۵ متری گفت: عنوان مسکن را نمی‌‌توان به این قبیل خانه‌ها اختصاص داد. درواقع این خانه‌‌ها، مکان‌‌های ۲۵ متری به شمار می‌‌روند که برای قشر خاصی در نظر گرفته شدند. در ابتدا باید اسم مناسب و متعارفی برای این نوع مساکن انتخاب کنیم و سپس درخصوص جزئیات، محاسن و معایب آن به گفت‌‌وگو بنشینیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، بیضایی اضافه کرد: خانواده‌‌ها نیازهای مهم و قابل درکی دارند که خانه‌‌هایی با این متراژ پایین، پاسخگوی تمام احتیاجات آن‌ها نیست. ریشه چنین ایده‌ای غالبا از موضوع هتل آپارتمان نشئت می‌‌گیرد و متولیان این طرح، برای آغاز به کار از مدت‌ها پیش به دنبال مجوزهای لازم بودند.
وی افزود: به باور من، این اشخاص بیشتر در پی بازاریابی هستند تا با جهت‌‌دهی به افکار عمومی به هدف خود دست پیدا کنند. برخی در تلاش هستند تا جامعه را قانع کنند که می‌توان با زندگی در فضای ۲۵ متری نیز سازگاری داشت.

خروج فولاد و سیمان از بورس کالا
بیضایی درباره خروج فولاد و سیمان از بورس کالا و تاثیر این اتفاق احتمالی بر بازار مسکن عنوان کرد: تا به امروز تصمیم‌گیری خاصی درباره خروج این دو محصول صورت نگرفته و در حد یک اظهارنظر باقی مانده است. در پیوند با این موضوع دو سناریو محتمل است؛ طبق قانون، امکان خروج سیمان و فولاد از بورس وجود ندارد و هر گونه ادعایی در این باره نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد.
وی در ادامه مطرح کرد: درهرصورت بخشی از بدنه دولت به دنبال اصلاح قیمت پایه در خصوص این دو محصول است. وجود تابلوی اختصاصی برای ایده‌‌های حمایتی دولت در این زمینه، دیگر نظریه محتمل محسوب می شود تا قیمت پایین‌تری برای آن درنظر گرفته شود. درمجموع، پیش‌بینی آینده این موضوع کار آسانی نیست و برای فرجام این طرح و واکنش مسئولان دولتی به انتظار بنشینیم.

کاهش سرمایه‌‌گذاری‌‌ در تولید مسکن
بیضایی همچنین درباره رکود فعلی در بخش خریدوفروش مسکن گفت: رکود یا رونق در بحث ساختمان به میزان ارزش افزوده در این حوزه مربوط می‌‌شود. در این رابطه از یک سو، خریدوفروش املاک و مستغلات را داریم و از سمت دیگر موارد مربوط به مسکن و ساختمان مطرح است.
وی ادامه داد: رکود در مسکن و ساختمان به میزان سرمایه‌‌گذاری و ارزش افزوده تولید شده در این مسیر اطلاق می‌‌شود. هرگونه رشد و افزایش در تولید، اثر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور خواهد گذاشت و از این حیث باید مورد ارزیابی دقیقی قرار گیرد. طی یک دهه اخیر، روند رشد ارزش افزوده در حوزه مسکن و ساختمان نزولی بوده و این امر منجر به کاهش سرمایه‌‌گذاری‌‌های کلان برای تولید و عرضه مسکن شده است.

نبود تناسب میان تولید مسکن و معاملات
بیضایی افزود: باید یک تناسب معقولانه میان تولید مسکن و بخش معاملات برقرار شود. واقعیت این است که در حوزه تولید مسکن، سهم ارزش افزوده این بخش بسیار پایین بوده و ارزش افزوده حوزه املاک و مستغلات تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه به گسترش نیوز گفت: این امر بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن انجام نمی‌‌شود، اما حجم معاملات افزایشی بوده است. این فعل و انفعالات منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود و در صورت کاهش فرآیند تولید، رکود تورمی برای بازار مسکن، امری اجتناب‌‌ناپذیر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;