مسکن ملی یا مسکن مهر «مزخرف» است؟

حرکت نکردن دولت ها در مسیر چشم انداز برنامه جامع مسکن، سبب عدم توازن شده است. چنین نگاهی باعث می شود یک دولت مسکن مهر را اجرا اما دولت بعدی، این طرح را «مزخرف» عنوان کند و یا اینکه در دولت دوازهم طرح ملی مسکن مطرح می شود. بنابراین بعید نیست دولت بعدی کارهایی که دولت قبلی در این حوزه انجام داده است را مزخرف بداند.
به گزارش تاسیسات نیوز،   حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران  با بیان این مطلب گفت :‌ مجلس شورای اسمی برنامه جامعی را تصویب کرد اما دولت های مختلف و وزارت راه و شهرسازی بر اساس این برنامه، مسیر تولید را ریل گذاری نکرد و بر اساس سلایق و علایق خود سیاست ها را اعمال کرد.
حسام عقبایی در آغاز با اشاره به عدم رونق در حوزه تولید مسکن گفت: این مسئله سبب نبود توازن بین عرضه و تقاضا و کاهش تولید مسکن و متناسب نبودن تولید با نیاز واقعی است.
وی تصریح کرد: کاهش تولید مسکن در هفت سال اخیر بیشتر بوده اما این امر فقط به دولت یازدهم و دوازدهم باز نمی گردد بلکه حتی به قبل از انقلاب باز می گردد و مشکل عدم ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با توجه به رشد جمعیت وجود داشت.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور دلایل کاهش رشد تولید مسکن را متعدد عنوان و اظهار کرد: عدم توجه به برنامه جامع مسکن در کشور از دلایل عدم تولید مسکن است. مجلس شورای اسلامی برنامه جامعی را تصویب کرد اما دولت های مختلف و وزارت های راه و شهرسازی بر اساس این برنامه، مسیر تولید را ریل گذاری نکردند و بر اساس سلایق و علایق خودشان سیاست هایی را اعمال کردند.
وی افزود: حرکت نکردن دولت ها در مسیر چشم انداز برنامه جامع مسکن، سبب عدم توازن شده است. چنین نگاهی باعث می شود یک دولت مسکن مهر را اجرا اما دولت بعدی، این طرح را «مزخرف» عنوان کند و یا اینکه در دولت دوازهم طرح ملی مسکن مطرح می شود. بنابراین بعید نیست دولت بعدی کارهایی که دولت قبلی در حوزه مسکن انجام داده است را مزخرف بداند.
عقبایی عدم حرکت دولت ها بر اساس برنامه جامع ملی مسکن را موجب آسیب جدی در سیاست های کلان دانست و عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت است اما متأسفانه نه کمیسیون عمران و نه خود مجلس برای ریل گذاری دولت ها در مسیر توسعه مسکن، به صورت جدی ورود نکردند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در ادامه به موضوع زمین در کشور اشاره کرد و گفت: زمین در ایران سهمی معادل ۷۰ درصد از قیمت مسکن را به خود اختصاص می دهد و ما بقی قیمت مسکن مربوط به هزینه های جانبی است.
وی ادامه داد: حذف قیمت زمین در کشور می تواند عامل تحریک تولید در کشور باشد اما متأسفانه در بخش مدیریت زمین بسیار ضعیف عمل کرده ایم. علی رغم اینکه دولت بر روی زمین های بسیاری، آمایش سرزمین انجام داده و آن‌ها را شناسایی کرده است، اما نسبت به ساخت شهرک اقدامی نکرده است.
منبع پایگاه اطلاع رسانی جامع رادیو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;