مراقب یخ زدگی و ترکیدگی لوله های آب باشید

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از معضلاتی که بسیاری از خانواده ها با آن دسته و پنجه نرم می کنند، یخ زدگی لوله آب و همچنین کنتور در فصل سرما و مخصوصاً زمستان می باشد.
 پیشگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله آب در فصل زمستان؛ از مشکلات رایج در فصل زمستان یخ زدگی لوله های آب است. آب برخلاف دیگر مواد بر اثر یخ زدگی و تبدیل به حالت جامد منبسط می شود. با انبساط آب ۱/۹ حجم آب افزایش می یابد. یعنی ۹ لیتر آب در حالت مایع برابر با ۱۰ لیتر آب در حالت انجماد می باشد. با انبساط آب درون رادیاتور ها و لوله های آب، فشار زیادی به دیواره های لوله ها وارد می شود. همانطور که پیداست ۱۰ لیتر یخ به فضای بیشتری نسبت به ۹ لیتر آب نیاز دارد. صرف نظر از مقاومت لوله  آب و رادیاتور ها، آب در حال انبساط چنان قدرتی دارد که منجر به ترکیدگی لوله آب می شود و فضای لازم برای افزایش حجم اتفاق افتاده در فرایند انجماد خود را مهیا می کند.
 در پیشگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله آب در فصل زمستان؛ نکته جالب و چشمگیر این فرآیند قدرت زیاد آب است. چرا که لوله های آب از هر نوع و جنسی سخت و محکم و با مقاومت بالا تولید می شوند، اما یخ زدگی لوله آب باعث ترکیدگی آن می شود. قابل به ذکر است که در بخش صنعت و معدن در کشور های سردسیر از فرآیند انجماد آب برای شکستن سنگ ها، صخره ها و… استفاده می شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;