مدیر حکیم – قسمت پنجم

به گزارش تاسیسات نیوز، پنجمین قسمت مصاحبه با مهندس معتمد را در زیر می خوانید:



دسترسی شما به اطلاعات بازار برای ما جالب است. چگونه این اطلاعات ذی‌قیمت را به دست می‌آوردید؟


هر مدیری که می‌خواهد موفق باشد باید اطلاعات و تجزیه و تحلیل او از بازار به بهترین نحو باشد و این اطلاعات را باید از منابع مختلف بدست آورد. اصولاً هیچ مدیری بدون دسترسی به اطلاعات بازار نمی‌تواند موفق باشد.




این مسئله نشان از هوشمندی یک مدیر است که با توجه به اطلاعات بازار بتواند شرایط را تجزیه و تحلیل کند. مدیریت، امروز هم علم است و هم هنر است.




البته مدیریت باید ذاتی هم باشد. یعنی باید یک سری از توانمندی‌ها در وجود شما باشد تا بتوانید با تقویت آن‌ها تبدیل به یک مدیر موفق شوید. اگر بخواهم بهتر بگویم مدیریت در دو کلمه جوشش و کوشش خلاصه می‌شود.




اگر برای جوشش سهمی معادل ۵ درصد را در نظر بگیریم، ۹۵ درصد باقیمانده به کوشش یک مدیر بستگی خواهد داشت.




شما به‌عنوان یک تولیدکننده با کار تیمی کاملاً آشنا هستید. شما امروز برای نسل جوان که می‌خواهند کار تیمی انجام دهند، چه نصیحتی دارید؟

 

 

در ابتدا باید این را عنوان کنم که برای امری که اتفاق افتاده یا در حال اتفاق افتادن است شرایط زمانی بسیار تعیین‌کننده است. حالا اگر بخواهم نصیحتی برای این دوستان داشته باشم این است که نسبت به کاری که انجام می‌دهند ارزیابی عملکرد داشته باشند.





یعنی وقتی شما کار شرکتی انجام می‌دهید و می‌خواهید محصولی را تولید کنید و در بازار به فروش برسانید باید بدانید رقبای شما چه کسانی هستند، منابع تأمین کالا به چه شکلی می‌باشد، توزیع کالا به چه نحوی صورت می‌گیرد و شما باید روزانه ارزیابی عملکرد داشته باشید و خودتان و مجموعه را ارزیابی کنید.





امروز شرکت‌هایی هستند که هر روز نوآوری می‌کنند. یک R&D در کنار کارهایشان گذاشته‌اند و این R&D در همه جای شرکت از جمله مدیریت، تولید، توزیع و روابط با مشتریان دیده می‌شود و این شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی هستند که همواره پویا می‌مانند.




امروزه شرکت‌هایی هستند که مسائل و مدیریت شان برگرفته از بازار و اتفاقات بازار است و در مقابل شرکت‌هایی نیز هستند که با توجه به چارت اداری و محصولی که توزیع می‌کنند اداره می‌شوند. ولی نظر ما این بود که ببینیم مشتری چه محصولی را می‌خواهد و ما باید در راستای تأمین نظرات مشتریان حرکت کنیم.

 

 

 

امروزه جوانان باید بدانند که مهم‌ترین مطلب مشتری مداری است. توصیه من به جوانان این است که ما هرچه نسبت به کار، اطلاعات مان بیشتر باشد راحت‌تر می‌توانیم در کار شراکت داشته باشیم.




در شراکت دو مقطع است که خیلی مهم است. مقطع اول آن مقطعی است که شرکت در اوج قرار دارد و هر مدیری بیاید همه موفقیت‌های شرکت را به خودش نسبت می‌دهد و مقطع دوم مقطعی است که شرکت در رکود و سراشیبی قرار می‌گیرد و همه خود را کنار می‌کشند و این موقعیت را به عملکرد ضعیف یک نفر مرتبط می‌کنند. این‌ها از جمله توصیه‌هایی بود که می‌توانستم برای جوانان عزیز داشته باشم.




با توجه به تجربه‌ای که امروز دارید آیا باز هم برای کارتان شریک می‌گرفتید؟



بله باز هم شریک می‌گرفتم ولی اینبار دقت بیشتری را به خرج می‌دادم.




در چه سالی مدیر صنف شدید؟



من در طی این سال‌ها که از تأسیس اتحادیه می‌گذرد یعنی از سال ۱۳۶۵ همواره در کنار اتحادیه و اعضا صنف بودم و به نوعی از پیشکسوت‌های این صنف محسوب می‌شوم. در واقع اینجانب از بنیان‌گذاران صنف بودم ولی در آن سال‌ها جز هیئت‌مدیره نبودم. من همواره جز اعضا فعال صنف بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان مدیر صنف انتخاب شدم.




چه دلیلی داشت که داوطلب این مسئولیت شدید؟



اولین دلیل این بود که می‌خواستم یک خدمت اجتماعی انجام دهم. در واقع اتحادیه به این شکلی که امروز می‌بینید نبود. دوستانی که قبل از ما خدمت می‌کردند تلاش خود را انجام داده بودند ولی به‌هرحال کاستی‌هایی وجود داشت و این مسئله به‌خودی‌خود کافی بود تا من در این زمینه احساس مسئولیت کنم و به نوعی وارد گود شوم. امروز اگر اتحادیه را به این شکل، منظم مشاهده می‌کنید حاصل کار من و همکارانم طی این سال‌ها بوده است که جا دارد از همه عزیزانی که در این راه به ما کمک کرده‌اند قدردانی کنم.

 

 

ادامه دارد…








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;