محفظه ضدعفونی‌کننده اشیاء خانگی

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان ایرانی موفق شدند محفظه‌ای فرابنفش را برای ضدعفونی کردن اشیاء خانگی طراحی و بسازند. از آن می‌توان در خانه، آرایشگاه هتل و بیمارستان استفاده کرد.




کاوان جهانتابی، مخترع محفظه فرابنفش خانگی گفت: این محفظه می‌تواند به عنوان محفظه ضدعفونی و خوشبوکننده سریع به کار رود.




وی اظهار کرد: استفاده از محفظه فرابنفش خانگی راه‌حلی مورد نیاز و قابل کاربرد در زمینه ضدعفونی به شمار می‌رود. همچنین یک روش اقتصادی محسوب خواهد شد.




از این محفظه می‌توان در خانه، خوابگاه، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، هتل‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین در محیط‌های اداری استفاده کرد.




می‌توان از محفظه فرابنفش برای ضدعفونی کردن وسايلی که همواره آلوده هستند نیز استفاده کرد.




به گفته این مخترع، افرادی که در محیط‌های اداری با ساعات کاری بالا کار می‌کنند، می‌توانند وسایل همراه خود را تنها با چند دقیقه قراردادن یا آویزان کردن در این محفظه فرابنفش خانگی، گندزدایی و ضدعفونی کرده و از انتقال این میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کنند.




وی با بیان این که این روش یک روش ضدعفونی و گندزدایی به صورت سطحی است، ادامه داد: استفاده از این محفظه باعث قطع چرخه انتقال آلودگی می‌شود.

 

 

 

به گفته جهانتابی، ایده محفظه فرابنفش خانگی گامی است در راستای بهره بردن از اشکال جدید و استفاده از پرتو فرابنفش در گستره کاربری خانگی برای ارتقاء بهداشت فردی در خانه و محل کار که سبب ارتقاء سطح بهداشت عمومی می‌شود.





وی با بیان این که استفاده از این محفظه می‌تواند بسیار مقرون به‌صرفه و کاربردی باشد، اظهار کرد: قطع سیکل انتقال آلودگی‌های سطحی از طریق لوازم مورد استفاده روزانه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها (آب، برق، مواد شوینده)، صرفه‌جویی در زمان (زمان مورد نیاز فقط ۱۰ دقیقه) و صرفه‌جویی در مصرف آب (بدون نیاز به آب) از مزایای استفاده از این طرح هستند.





این مخترع ادامه داد: همچنین صرفه‌جویی در مصرف برق ( کاهش مصرف ۹۰ درصد)، استفاده آسان و رابط کاربری مناسب، صرفه‌جویی در فضا، حذف تولید محصول پسماند و کمک به محیط زیست از مزایای این طرح به شمار می‌روند.





وی افزود: حداقل هزینه ساخت این محصول در مدل پایه حدود ۳۰۰ هزار تومان است که با توجه به صرفه اقتصادی که در مصرف آب و برق و مواد شوینده دارد به‌راحتی قابل جبران و توجیه است.




وی با اشاره به بازار هدف این محصول گفت: منازل مسکونی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، هتل‌ها، مهد کودک‌ها، مدارس، رستوران‌ها، سربازخانه‌ها، مساجد، رختکن‌های کارگری، کارخانه‌های تولیدکننده مواد خوراکی و مرغداری‌ها (که امکان انتقال آلودگی از خارج به داخل و بالعکس بسیار زیاد است) و… می‌توانند بازار هدف این محفظه باشند.




بر اساس اين گزارش، این طرح موفق به اخذ گواهی‌نامه ثبت اختراع به شماره ۸۵۹۱۹ و تاییدیه علمی شده است. همچنین در ایده بازار عمومی دانشگاه امیر کبیر جزء ۸ طرح برتر اول بوده است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;