محاسبه فرسایش و آبشستگی سازه‌ها در اثر امواج شبیه‌سازی شد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، برنامه عددی شبیه‌سازی و محاسبه فرسایش موج‌شکن‌های مغروق (زیر آب) در آب در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی تهیه شد.

 فاطمه حاجی ولیئی مجری طرح پژوهشی “مدل‌سازی دو فازه آبشستگی ناشی از امواج در اطراف موج‌شکن‌های قائم مغروق” روز چهارشنبه گفت: آبشستگی یکی از انواع فرسایش است که در پای سازه‌ها در آب اتفاق می‌افتد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی افزود: این روند فرسایش به مرور موجب تخریب پایه سازه و به اصلاح آبشستگی می‌شود که در طولانی مدت خسارات زیادی و گاهی غیرقابل جبران به سازه وارد می‌کند.

 وی اظهار کرد: ادامه روند آبشستگی ممکن است در طولانی مدت موجب واژگونی سازه شود از این رو توجه به فرسایش در آب در زمان طراحی سازه با هدف استقامت بیش‌تر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 حاجی ولیئی گفت: از این رو طرح پژوهشی مدل‌سازی دو فازه آبشستگی ناشی از امواج در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی تعریف شد و در قالب و اجرا شد که بر اساس آن برنامه عددی شبیه‌سازی و محاسبه فرسایش موج‌شکن‌های غرق شده به دست آمد.

 وی افزود: فرمول محاسبه سازه‌های زیر آب (مغروق) و روی آب متفاوت است که در این طرح پژوهشی برنامه فرمول محاسبه برای سازه‌های زیر آب به دست آمد که بر این اساس سازمان‌های مرتبط با سازه‌های دریایی می‌توانند برای طراحی سازه‌ها در آب از آن استفاده کنند تا با استفاده از این شبیه‌سازی فرسایش یا همان آبشستگی را تا حد امکان کاهش دهند.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: این شبیه‌سازی برای سازمان‌هایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات و شرکت‌های مرتبط با سازه‌های دریایی در مرحله طراحی سازه کاربرد دارد.

 وی با اشاره به این که این طرح پژوهشی از ماه آبان 1391 آغاز و تا آبان 1393 به طول انجامید، هدف از اجرای این طرح پژوهشی را توسعه یک مدل عددی جهت شبیه‌سازی آبشستگی در اطراف موج شکن مغروق عنوان کرد.

 گفتنی است در این طرح پژوهشی دکتر عباس یگانه بختیاری عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همکاری داشته است.




انتهای پیا م

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;