متولی گازگرفتگی کیست؟!

به گزارش تاسیسات نیوز،رییس کارگروه کشوری پیشگیری از مرگ های خاموش گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در پیگیری این الزامات دارند و می‌توانند با پیگیری مطالبات و انتظارات، نقش موثری در کاهش حوادث مرگ خاموش داشته باشند.



دکتر جواد نوفرستی، مدیرعامل انجمن جامعه ایمن و رییس کارگروه کشوری پیشگیری از مرگ‌های خاموش، درگفتگو با خبرنگار«انرژی امروز» در خصوص نشست هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری در راستای مقابله و پیشگیری از نشت مونوکسید کربن که  برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این نشست، پیشگیری از حوادث گازگرفتگی بود.

 

وی با بیان اینکه «گازگرفتگی، متولی مشخصی ندارد»، خاطر نشان کرد: ۳۰ درصد حوادث مربوط به مشترکین گاز طبیعی و ۷۰ درصد مربوط به انواع سوخت دیگر است.

 

نوفرستی این نشست را اولین نشست در خصوص مرگ خاموش عنوان کرد و گفت: نمایندگان ۱۵ وزارتخانه و سازمان که ارتباط بیشتری با این موضوع داشتند، در این نشست دعوت شدند تا ناگفته‌های این نوع حوادث بیان شود و با هم‌اندیشی همه سازمان‌ها راهکاری برای پیشگیری از آن اتخاذ شود.

 

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن خاطر نشان کرد: بررسی های به عمل آمده در این خصوص نشان می دهد، عامل اصلی مرگ های خاموش دودکش‌های ناایمن هستند که هیچ استانداردی برای آنها تعریف و الزامی نشده است. اما موضوع این است که ماچیزی به نام دودکش مصالح ساختمانی استاندارد نداریم.

 

وی با ناصحیح دانستن استاندارد تشویقی برای دودکش های فلزی خاطر نشان کرد: سازمان استاندارد باید روی استانداردسازی دودکش‌ها و استفاده از دودکش‌ها با کلاهک اچ سختگیری بیشتری کند.

 

نوفرستی استفاده از لوله‌های خرطومی و آلمینیومی را نیز در بخاری‌ها غیرایمن و استاندارد دانست و گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز باید در این خصوص تدابیر لازم را بییندیشد تا شاهد کاهش آمار حوادث خاموش در آینده نزدیک باشیم.

 

صداوسیما همکاری کند


رییس کارگروه کشوری پیشگیری از مرگ‌های خاموش نقش و حضور رسانه‌ها در این جلسات را لازم دانست و گفت: رسانه ها نقش مهمی در پیگیری این الزامات دارند و می توانند با پیگیری مطالبات و انتظارات، نقش موثری در کاهش حوادث مرگ خاموش داشته باشند و انتظارات جامعه و مردم را از سازمان های مسئول پیگیری و رسانه ای کنند.

 

وی با مفید دانستن این جلسه خاطر نشان کرد: این جلسه نه تنها به مسئولین آگاهی ها و هشدارهای لازم را داد، بلکه آنها را با مسئولیت ها و وظایف خود آشنا کرد.

 

نوفرستی تصریح کرد: البته اگر تک تک سازمان ها به این وظایف عمل کنند و مسئولیت های اجتماعی را در این خصوص جدی بگیرند، شاهد کاهش حوادث مرگ خاموش خواهیم بود.

 

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: صدا و سیما می تواند با همکاری شرکت ملی گاز و سایر سازمان ها در فرهنگ سازی استفاده درست از وسایل گازسوز و جلوگیری از مرگ خاموش نقش موثری داشته باشد.

 

وی وجود ساختمان های ناایمن و پرمصرف را عامل دیگری خواند و گفت: از مبحث ۱۹ فقط پنجره های دوجداره بین مردم نهادینه شد در صورتی که عایق کاری دیوارها نقش موثرتری در کاهش هدرفت انرژی و در نتیجه بالا رفتن ایمنی و کاهش حوادث می تواند داشته باشد.

 

نوفرستی در پایان خاطر نشان کرد: راهکارهای درست ایمنی باید به مردم آموزش داده شود تا بتوانیم با داشتن ساختمان هایی ایمن، شاهد کاهش حوادث باشیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;