ماهیت جامعه ایمن

دکتر علی اصغر فرشاد

قائم مقام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذائی کشور و رئیس اجلاس جوامع ایمن ایران

 

با سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید

 

· جناب آقای دکتر فرشاد؛ لطفا به اختصار بفرمائید شورای عالی سلامت و امنیت غذائی کشور چه جایگاهی دارد و وظایف آن چیست؟

 

دکتر فرشاد: به نام خدا، من هم از شما و همکاران اجرائی اجلاس جوامع ایمن تشکر می کنم. شورای عالی سلامت و امنیت غذائی کشور، براساس قانون به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر بهداشت و با حضور 9 نفر از وزارای دولت تشکیل می شود و بطور کلی مرجع اصلي سياست گذاري در خصوص سلامت و امنيت غذايي کشور می باشد.

 

· جناب آقای دکتر؛ جنابعالی از اولین مدیرانی هستید که از نزدیک به ده سال پیش به دنبال اجرای برنامه های جامعه ایمن در کشور بوده اید، هدف از برگزاری “اجلاس های سالانه جوامع ایمن ایران” چیست؟

دکتر فرشاد: ایران جزء 10 کشور بلاخیز دنیاست ولی متاسفانه هربار که بلایی اتفاق می افتد همه بسیج می شویم و بدون یک برنامه ی منسجم و پایدار شروع به اقدام می کنیم و متاسفانه تجربه های گذشته را هم کمتر به کار می گیریم. زلزله رودبار، زلزله بم، زلزله آذربایجان شرقی و اخیراً هم زلزله کرمانشاه نشان می دهد که هربار تیم های جدیدی باتجربه می شوند ولی این تجربه ها با پروتکل نمی شود، مدون نمی شود. طرح و برنامه ای جاری نمی شود که مثل خیلی از کشورهای موفق در این زمینه، هرازگاهی به صورت مانور اجرا کردند، بتوانند آمادگی خودشان را حفظ کنند.

 

گسترش و تقویت برنامه جامعه ایمن برای کنترل بار سوانح و حوادث، و گسترش شهرهای مجری جامعه ایمن در کل کشور یکی از اهداف بند ۲۶ سیاست های نقشه تحول سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد. برنامه جامعه ی ایمن یک بهانه ای است برای اینکه تمام این مسائل را در قالب مدون و پایداری شکل دهند.



دوستان در انجمن جامعه ایمن می خواهند فرصتی را تحت عنوان ” همایش جوامع ایمن در ایران ” ایجاد کنند که البته ایده ی آن را از مدتها قبل با حمایت شهرداری تهران ، با همکاری سازمان جهانی بهداشت، عملیاتی کرده اند، که طبق یک مدلی، جامعه ایمن را مطرح می کند. این کارهای شاخص را شهرداری تهران شروع کرد و به مرور اینکار از دل شهرداری بیرون آمد و در قالب NGO تحت عنوان همین انجمن که عرض کردم، و الان حدود 60 منطقه در کشور به نوعی بدنبال پیاده کردن کامل جامعه ی ایمن هستند.



23 شهر الان تقریباً کامل فعال است. جامعه ایمن در واقع یک فرصت و بهانه ای است که می گوید: دستگاه های مختلف در کنار هم با مشارکت جامعه ای توانمند شده، اقداماتی را انجام می دهند که هم رفتارهایشان در راستای ایمنی است و هم زیرساخت ها را کمک می کنند تا در شرایط حوادث، بحران و بلایا بتوانند از خودش دفاع کنند.

 

· جناب آقای دکترفرشاد؛ “اجلاس های سالانه جوامع ایمن ایران” چه زمانی و چگونه برگزار خواهد شد، و چه اهدافی را دنبال می کند؟

 

دکتر فرشاد: انجمن جامعه ایمن با کمک وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای عالی سلامت (که یکی از موضوعاتش بحث حفاظت و ایمنی و سلامت جامعه است)، بدنبال این است تا این اجلاس را در 30 دی همزمان با سالروز حادثه تلخ پلاسکو برگزار می شود، می خواهیم با کمک دوستان ضمن طرح ایده جامعه ی ایمن، تجربه هایی که در شهرهای مجری جامعه ایمن فراهم شده را به همکاران بخش های مختلف، شهرداران و اعضای محترم شوراهای سایر شهرها منتقل کنیم.

 

 

هدف اصلی اجلاس ایجاد شرکای بیشتر، برای توسعه بیشتر مناطق ایمن است. ما تکنیک را خوب بلدیم، تئوری را خوب بلدیم ولی در عمل در جلب همکاری های بین بخشی و مشارکت مردم آنچنان که باید موفق نبوده ایم. وگرنه، باید این برنامه به صورت پایداری باقی می ماند، بدون آنکه کسی اصرار داشته باشد که این ایده را بخواهد حمایت طلبی کند. بنابراین هدف ما با کمک دوستان سمن های ایمنی و همکاری دستگاه ها این است که این ایده جامعه ایمن را فراگیر کنیم.



در این مناطقی که اجرا می کنیم، شرکای بیشتری پیدا کنیم و مناطق جدیدی را به جامعه ایمن اضافه کنیم. یعنی به شاخص هایی که سازمان جهانی بهداشت با ارزیابی های خود به عنوان نشانه های جامعه ایمن می داند، دست یابیم. که این موارد در بحث های تئوری مطرح خواهند شد. البته دستگاه های مسئولی برای ایمن کردن جامعه وجود دارند، آنها باید پاسخگو باشند ولی همیشه این تجربه ثابت شده است که آنها به تنهایی قادر نیستند که مسئولیت های خود را به نتیجه برسانند.



بنابراین ما در قالب این همایش می خواهیم این فرصت همکاری بین بخشی و مشارکت نهادهای مردمی را فراهم کنیم. بنابراین در جلاس آتی ما انتظار داریم که دوستان ما که از دستگاه های مختلف کمک کنند از زیر مجموعه های خود شرکت کننده های قابل توجهی در این اجلاس حضور یابند. در سالن همایش های رازی با حدود 1200 نفر گنجایش قرار است این اجلاس برگزار شود. من از دستگاه ها می خواهم کمک کنند که از زیر مجموعه ها و افراد مرتبط در اجلاس حضور داشته باشند، تا زمینه مشارکت به حداکثر برسد.

 

 

· جناب آقای دکتر فرشاد؛ از اینکه وقت خودتان را به ما اختصاص دادید مجددا از شما تشکر می کنیم.

 

 

منبع: انجمن جامعه ایمن

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;