مالکان خانه های خالی گوش به زنگ باشند!

 یک میلیون و ۵۰۰ پیامک تا ۱۰ روز آینده به مالکان بیش از یک واحد مسکونی فرستاده خواهد شد تا با ورود به سامانه املاک و اسکان وضعیت فعلی واحد خود که خالی و یا در اجاره است را مشخص کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت راه و شهرسازی در این دوره تصمیم گرفت تا به یکی از مهمترین دلایل حبس سرمایه در بازار مسکن پایان دهد و به قول محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات کهن مردم و یکی از لوازم ضروری برای مدیریت قیمت مسکن را محقق کند.
نتیجه بررسی تنها ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور معادل ١٣ میلیون و ۴٠٠ هزار واحد به قسمت های مهم و قابل تاملی رسیده است، برای مثال یک فرد با یک کد ملی دارای بیش از ۶٠٠ واحد مسکونی است و یک نهاد حقوقی مالک۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی است.
وزیر راه تاکید دارد که در معرفی نهادها یا سازمان هایی که واحدهای مسکونی را در تملک خود دارند قصد قضاوت ندارد و تنها با ارسال پیامک های رفت و برگشتی نهایتا وضعیت مالکیت این واحدها مشخص خواهد شد.
محمد اسلامی روز گذشته در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای نام بردن از سازمان یا شخص حقوقی که صاحب مجتمع های مسکونی است، گفت: نکته مهم ارزش این کار است، اینکه احتکار مسکن پایان یابد و مسکن عرضه شود، مسکن محل تولید ثروت و سرمایه گذاری نیست و اگر کسی یا نهادی می‌خواهد ملک خود را نگه دارد باید عایدی و مالیات آن را پرداخت کند، ما نمی‌خواهیم این سامانه محل دعوا، بحث و حاشیه شود.
بر اساس اطلاعاتی که روز گذشته به عنوان اولین خروجی های سامانه املاک و اسکان منتشر شد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مالک حقیقی و حقوقی مالکیت ١٣ میلیون و ۴٠٠ هزار واحد را در اختیار دارند و طبق شناسایی انجام‌شده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار کشور بیش از یک واحد مسکونی در اختیار دارند که از عصر دیروز پیامک وزارت راه را دریافت کرده است.
محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه این پیامک شامل چه اطلاعات و حاوی چه نکاتی است، گفت: مالکان بیش از یک خانه پیامکی را دریافت می کنند که لینک سامانه املاک و اسکان در آن وجود دارد، با ورود به سامانه یا تشخیص وزارت راه مبنی بر خالی بودن ملک خود را تایید کرده یا در صورت مخالفت، مستندات اجاره ملک خود را در سامانه ثبت می کنند. اجاره نامه و کد ملی مستاجر را اعلام می‌کنند و وزارت راه مجددا به مستاجر پیامک خواهد داد تا وضعیت اجاره ملک اثبات  شود.
محمودزاده گفت: در جریان رفت و برگشت این پیامک ها وضعیت ملک مشخص خواهد شد و وزارت راه طبق قولی که داده بود تا نیمه شهریور لیست قطعی خانه های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه هم چنین گفت: برای ما این امکان وجود داشت که تمام یک میلیون پیامک را ظرف یک روز ارسال کنیم، اما به لحاظ محدودیت فنی ارسال پیامک به ده روز تقسیم بندی شد.
محمودزاده هم چنین خبر داد: از بهمن ماه سال گذشته که از این سامانه رونمایی شد تا روز گذشته یعنی دوره ای که هنوز هیچ مالیاتی از خانه های خالی اخذ نشده و فقط سامانه راه اندازی شده است، بیش از ٣٠ درصد آمار خرید و فروش مسکن افزایش یافته است که نتیجه جو روانی مثبتی است که راه اندازی این سامانه و عرضه خانه های خالی به بازار ایجاد کرده است.
اکنون اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم موسوم به قانون مالیات بر خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که برای واحدهای خالی از سکنه، ضرایب مالیاتی ۶ برابر ۱۲ برابر و ۱۸ برابر مالیات متعلقه بر اجاره سالیانه وضع شد. این مصوبه اکنون محل ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و باید اصلاح شود اما به نظر می رسد همزمان با تحویل قطعی لیست خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی، برای اجرا ابلاغ شود.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;