ماشین آلات خط تولید و ربات‌های صنعتی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، صنعتگران کشور با در اختیار داشتن دانش روز دنیا در زمینه کنترل و رباتیک، مبتکر طرح تبدیل انواع ربات‎های صنعتی موجود در بازار شدند.





این ربات‎های طراحی شده در صنایع مختلف جایگزینی مناسب سریع و دقیق برای انسان‎ها محسوب می‎شوند. در صنایع مختلف، از ربات‎ها برای جایگذاری سریع و دقیق قطعات استفاده می‎شود.





برخی ربات‎ها، علاوه بر حرکات عمودی، دارای قطعات چند مفصلی هستند که به آنها امکان می‎دهد تا حرکات بازوی انسان را شبیه سازی کند. این مفصل‎ها باید استحکام زیاد و دقت بالا در چرخش داشته باشند تا توقف‎های ناگهانی آنها را از دور خارج نکند از این رو محققان در کشور توانسته اند در خصوص به کار گیری ربات‎ها در صنایع این صنعت را رونق بخشند.





نرجس خاتون یزدان بخش مدیرعامل شرکت دانش بنیان همگر توس با اشاره به عمده فعالیت‎های صورت گرفته در این شرکت دانش بنیان گفت: در ابتدا وظیفه اصلی شرکت همگر توس ساخت قالب‎ها و ابزارهای مورد نیاز شرکت پارت لاستیک بود.





که از سال ۱۳۸۰ خورشیدی و به موازات توسعه گروه صنعتی پارت لاستیک، ماموریت شرکت همگر توس ارتقاء یافت و به سازنده و تامین کننده اصلی قالب، دستگاه و ابزار برای گروه صنعتی بزرگ پارت لاستیک و همچنین مشاور فنی اصلی مدیریت ارشد تبدیل شد.





و اکنون بر پایه بیش از ۳۰ سال تجربه، شرکت همگر توس در سطح جهانی به عنوان سازنده ماشین آلات، انواع قالب و ابزارهای صنعتی برای صنایع مختلف به ویژه صنعت لاستیک و پلاستیک مطرح است. وی از ماشین آلات طراحی و تولید شده این شرکت نام برد و افزود: در حال حاضر این شرکت دارای ماشین آلات مدرن و پیشرفته CNC است که شامل ماشین‎های فرز، اسپارک، وایرکات و دریل‎های اسپید، ماشین آلات سنگ زنی (تخت و محوری و ابزار تیزکن) دریل رادیال و دیگر ماشین افزارهای مورد نیاز این صنعت است و جهت ساخت تولیدات صنعتی با به کار گیری و استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و رعایت تلرانس‎های هندسی میکرونی طراحی‎ها جهت ساخت محصول انجام می‎شود.

 

 

 

 

 

این فعال حوزه فناوری گفت: مهم ترین فعالیت‎های شرکت همگر توس شامل ساخت ماشین آلات، ساخت قالب، ابزار و قطعه، تحقیق و توسعه، نوآوری، مهندسی معکوس و همچنین فعالیت‎های تجاری است که می‎توان به آن اشاره کرد.





یزدان بخش با اشاره به گروه تحقیق، توسعه و مهندسی معکوس در این شرکت دانش بنیان بیان کرد: طراحی بسته نرم افزاری جهت طراحی و شبیه سازی پروسه تزریق لاستیک (طرح بومی)، بسط و توسعه روش‎های پوشش کاری تسمه‎های آلومینیومی (طرح بومی)، خط تولیدی پانچ نواری (طرح بومی)، و خط تولید نواری به روش لنسینگ (طرح بومی)، دیوارهای جاذب و مانع صوت (طرح بومی) همچنین توسعه خط فلوک نواری، از جمله کارهای تحقیقاتی است که در این شرکت به انجام می‎رسد.





وی در این راستا ادامه داد: روبات ۲ محور جهت جا به جایی قطعات، میز ایندکس ۲۴ ایستگاهه (مهندسی معکوس)، گرم کن همزمان داخل خط (طرح بومی)، توسعه پروسه قالب گیری دورانی جهت تولید وسایل پارک و شهربازی، ضربه گیر ترافیکی (طرح بومی) و همچنین بالابر صنعتی (طرح بومی)، قطعات ترافیکی (طرح بومی) از دیگر کارهای تحقیقاتی است که می‎توان به آن اشاره کرد.





مدیر عامل شرکت دانش بنیان همگر توس با اشاره به تولیدات سالانه این شرکت دانش بنیان گفت: میزان تولیدات شرکت با توجه به روند رو به رشد و به کارگیری تیم مشغول به کار و همچنین برنامه ریزی در قسمت ماشین سازی و رباتیک تولیدات خود را به چیزی در حدود مبلغ ۷ میلیارد تومان برساند که این میزان تولیدات به میزان زیادی از خروج ارز نیز جلوگیری می‎کند.





وی با اشاره به میزان صرفه جویی ارزی توسط تولیدات این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت همگر توس توانسته است با تلاش و کار گروهی در طول سالیان گذشته یکی از فعال ترین شرکت‎ها در زمینه ساخت و طراحی قالب و ماشین آلات صنعتی در شرق کشور باشد و نیز در نهایت با تولیدات خود به بومی سازی برسد و گروه صنعتی پارت لاستیک را از خرید خارجی بی نیاز سازد.





از این رو مبلغی در حدود ۳ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد. یزدان بخش در مقایسه محصولات تولیدی در زمینه ماشین آلات و ربات‎های صنعتی با نمونه مشابه خارجی بیان کرد: بررسی‎های انجام شده در سال گذشته نشان داده است که محصولات دانش بنیان ما (تسمه‎های فلزی stamp یا Lance) از نظر کیفیت با نمونه‎های مشابه خارجی برابری می‎کند و قیمت آن ۴۰ درصد زیر قیمت نمونه‎های خارجی است ولی قیمت آن برای صادرات رقابت پذیر نیست، اولین علتی که برای رقابت پذیر نبودن قیمت فروش به نظر می‎رسد، ظرفیت تولید این کالاها در شرکت است و در صورت تامین نقدینگی و سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت و همچنین بازاریابی مناسب بین المللی، هزینه‎های سربار کاهش و قیمت تمام شده نیز به تبع آن رقابتی خواهد شد.





این فعال حوزه فناوری گفت: برای تسمه‎های فلزی در حال حاضر حدود نیمی از کشش بازار از طریق واردات تامین می‎شود (با توجه به سیاست‎های کلی گروه برای عدم تامین رقبای داخلی) اما در برخی موارد خاص تامین رقبای داخلی گروه پروفیل سازی نیز از طریق محصولات همگر انجام شده است.





وی در پایان با اشاره به حمایت‎های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در راستای پیشرفت و رسیدن به قله فناوری‎ها شرکت‎های فعال در حوزه فناوری نیازمند کمک از سوی مسئولین به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که امیدواریم بتوانیم با پیشتیبانی‎های لازم بیش از پیش موفق‎تر عمل کنیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;