مازوت علت آلودگی هوای پایتخت نیست

سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند مسایلی مانند آلودگی هوا را سیاسی کنند در حالی که منابع آلاینده هوا در تهران مشخص است و اصلا ارتباطی به بنزین پتروشیمی و مازوت‌سوزی ندارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، داریوش گل علیزاده افزود: متاسفانه برخی ادعا می‌کنند مازوت یا بنزین پتروشیمی به چرخه مصرف بازگشته و موجب آلودگی هوا شده است در حالی که اصلا اینطور نیست، چون امکان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران وجود ندارد. فقط نیروگاه بعثت این قابلیت را دارد که بخش مازوت سوزی آن از سال ۱۳۹۱ پلمپ شده است.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه سوخت مازوت فقط در نیروگاه‌های بخاری قابلیت مصرف دارد افزود: در کشور ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد که فقط یکی از آن در تهران است که همان نیروگاه بعثت است، نیروگاه منتظر قائم در کرج هم این قابلیت را دارد همچنین نیروگاه پاکدشت، پرند و ری نیز چرخه ترکیبی‌اند و قابلیت استفاده از گاز و گازوییل را دارند، یعنی هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند مازوت بسوزانند.

گل علیزاده با اشاره به اینکه آلودگی هوا مسئله سیاسی نیست و باید آن را در سطح کارشناسی مورد بررسی قرار دارد، تصریح کرد: عمده علت آلودگی هوا در سطح تهران در این فصل تردد بیش از حد توان خودرو‌ها در خیابان است و ترافیک و ایست خودرو‌ها و کارکردن درجا نیز به این مساله دامن می‌زند و شدت آلودگی را چند برابر می‌کند.

وی افرود: مصرف سوخت‌های فسیلی در خودرو، موتورخانه‌ها و صنایع از عوامل دیگر آلودگی هوا در تهران است که تمامی این‌ها در کنار هم باعث ایجاد اثرات تجمیعی در کیفیت هوای تهران می‌شود و به علت سرمای هوا در این فصل از سال و وجود پدیده وارونگی هوا اثرات آن بیشتر و محسوس‌تر است.

سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: ما سالانه شاهد افزایش تعداد خودرو‌ها در خیابان‌های تهران هستیم و تعداد خوردو‌های قدیمی‌تر نیز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه توان اکولوژیکی و خود پالایی اکوسیستم شهر تهران نیز برای تصفیه هوا کاسته می‌شود و تمامی این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا کیفیت هوا در تهران روز به روز تنزل پیدا کند.

گل علیزاده با اشاره به اینکه امسال تا پایان آبان ۱۲۰ روز آلوده در تهران داشتیم، اضافه کرد: امسال در نیمه دوم سال نسبت به سال گذشته تعداد روز‌های ناسالم در تهران کمتر بوده است به طوری که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا ۲۲ آذر، ۳۹ روز هوای ناسالم و در مدت مشابه آن در امسال ۳۱ روز ناسالم داشتیم.

وی گفت: تا به امروز هیچ موردی از تولید یا استفاده از بنزین پتروشیمی در کشور نداشته‌ایم و تمام سوخت مورد نیاز کشور از پالایشگاه‌ها تولید می‌شود البته روند افزایشی مصرف سوخت، مسئله مهمی است که باید مدیریت شود، اما اکنون به اندازه نیاز کشور، سوخت استاندارد تولید می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;