لزوم گردش تولید زباله

به گزارش تاسیسات نیوز، رییس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماند در شهرها تصریح کرد: مدیریت پسماند در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و شورای شهر است. انتظار ما این است که مسئولان شهرداری و شورای شهر بتوانند چرخه ناقصی که در زمینه پسماند داریم را اصلاح کنند.




شیدا آکار افزود: درحال حاضر ما فقط از منابع برداشت می‌کنیم؛ در صورتی‌که جایگزینی برای آن‌ها نداریم. نوعی از مدیریت پسماند را باید داشته باشیم که چرخه تولید زباله به صورت گردشی باشد یعنی زباله‌ها را بازیافت و دوباره مصرف کنیم.




وی تصریح کرد: مدیریت صحیح پسماندها باید از سال‌ها پیش محقق می‌شد. همواره تاکید داریم که ابتدا باید برنامه کاهش تولید زباله از مبدأ و تفکیک زباله در مبدأ را داشته باشیم و در نهایت برنامه بازیافت و استفاده مجدد از زباله را انجام دهیم. اگر این اقدامات به مرحله اجرا برسد هم برداشت از منابع و هم اثرات آلودگی‌های زیست محیطی کاهش پیدا می‌کند.




رییس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان ضمن اشاره به اینکه از سال ۱۹۷۲ روز ۱۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد به عنوان روز جهانی محیط زیست انتخاب شده است، اظهار کرد: هر ساله شعاری جهانی برای این روز انتخاب می‌شود و امسال نیز شعار «من با طبیعت هستم» برگزیده شده است.





هدف از تعیین روزی در سال به عنوان روز محیط زیست و انتخاب شعاری برای این روز، افزایش سطح آگاهی مردم در حفظ و نگهداری از محیط زیست و تشویق و ترغیب سیاستگذاران و سیاستمداران به اتخاذ تصمیمات زیست محیطی است. شعار امسال هفته محیط زیست نشان می‌دهد زمان آن رسیده که به طبیعت برویم؛ طبیعتی که از تمام منابع آن استفاده می کنیم و در جهت رفع وضعیت بحرانی آن کمک کنیم.




وی ادامه داد: ۵۰درصد جمعیت کل جهان در شهرها زندگی می کنند. در کشور ما این جمعیت بیش از ۷۰ درصد است. هجوم به شهرها سبب به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی زیادی ازجمله افزایش دما، آلودگی هوا، گرد و غبار، ریزگردها، پسماندها و آلودگی خاک، برداشت‌های بی رویه از منابع آب، تخریب اراضی و تغییر کاربری‌ها شده است.




آکار درباره اهمیت اجرای برنامه پایش ضربتی صنایع استان تهران گفت: پایش مستمر و مداوم صنایع بی‌شمار استان تهران از جمله ضروریات است. در این راستا اداره محیط زیست شهرستان بهارستان طی شش ماه گذشته ۲۰۶ مورد پایش ویژه انجام داده است که در این پایش‌ها تعدادی از واحدهای آلاینده اخطاریه دریافت کرده و رفع آلایندگی کردند و تعدادی دیگر نیز تعطیل شدند.




رییس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان با بیان اینکه پایش‌های روزمره شهرستان بهارستان در کنار طرح پایش ضربتی انجام می‌شود، اظهار کرد: عمده مشکلاتی که صنایع شهرستان بهارستان دارند به آلودگی هوا و پسماندها مربوط می شود بنابراین تذکرات لازم را برای بهبود وضعیت زیست محیطی به صنایع آلاینده داده‌ایم.




آکار در پایان ضمن تاکید بر آموزش و فرهنگسازی در حوزه محیط زیست برای دانش آموزان و مربیان مدارس گفت: طی شش ماه گذشته جلسات آموزشی متعدد برای ۶۱۰ دانش آموز برگزار شد. از سوی دیگر درهفته جاری – که هفته محیط زیست است- برنامه بازدید از دو واحد صنعتی بزرگ را در شهرستان بهارستان را داریم تا از نزدیک با اقدامات زیست محیطی آن‌ها آشنا شویم و در حل مشکلات زیست محیطی به این واحدهای صنعتی کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;