لزوم تاسیس کارگزاری بیمه مهندسان

به تازگی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصمیم به تاسیس «کارگزاری بیمه مهندسان»گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، از آنجایی که در حال حاضر بیمه‌های مسئولیت و درمان تکمیلی و سایر انواع بیمه های مرتبط با مهندسان به صورت پراکنده و متفاوت در هر استان مورد عمل قرار می گیرد؛ شورای مرکزی تصمیم گرفته در مرحله نخست، تاسیس یک “کارگزاری بیمه ” با مدیریت و نظارت صندوق مشترک و با استفاده از تجربیات استان‌های موفق را در دستورکار قرار دهد و درصورت کسب نتایج مثبت، در فاز بعدی اقدام به تاسیس «بیمه مهندس» کند که به صورت فراگیر تمام امور بیمه ای مرتبط با مهندسان و صندوق تضمین کیفیت ساخت را در سراسر کشور پوشش دهد.

بر همین اساس، در نشست اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی و تعدادی از مسئولان بیمه، چگونگی یکپارچه سازی قراردادهای بیمه ای مهندسان عضو سازمان با هدف افزایش کیفیت خدمات بیمه و کاهش هزینه نهایی مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

در همین راستا مهدی شایان، عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی با ابراز امیدواری از اینکه با سامان‎بخشی بیمه مهندسان، علاوه بر ارتقای کیفیت بیمه‎ای و افزایش سطح پوشش‎ها، می‎توان در درازمدت به ارتقای کیفیت ساخت و به تبع آن افزایش انتفاع جامعه بهره‎برداران اندیشید، بر این باور است که توسعه اخلاق حرفه‎ای و تعمیق سطح تعلق به حرفه، بدون توجه به امکانات رفاهی و بیمه‎ای شدنی نیست و باید همه ظرفیت‏ها برای افزایش سطح این نوع خدمات بکار گرفته شود.

جامعه مهندسان مبتلابه بیمه مهندسی/ بیمه مهندسان را به صورت یک‎کاسه ببینند

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی استان ایلام نیز با بیان اینکه بیمه مهندسان یک موضوع بسیار مهم و مبتلابه جامعه مهندسان است، گفت: در حال حاضر که مهندسان در همه استان‌های کشور خدمات ارائه می‌کنند، استان‌های مختلف به زعم خودشان در زمینه بیمه مهندسان وارد می‌شوند و قراردادهای مختلفی را با بخش‌های مختلف می‌بندند. بنابراین نیاز است که هماهنگی و جدیتی در این زمینه وجود داشته باشد.

آیت اله رستمی با بیان این مطلب افزود: هم اکنون مهندسان ناظر و مجری عضو سازمان‎ها، بخش عمده‌ای از خدمات مربوط به ساختمان‎سازی را انجام می‌دهند و این در حالی است که اگر حادثه‎ای رخ ‌دهد، مهندسان ما به لحاظ حیثیتی و مالی بسیار متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرحی که شورای مرکزی درخصوص تاسیس «کارگزاری بیمه مهندسان» پیگیری می‌کند، خوشبختانه مورد استقبال همه استان‌ها قرار گرفته است، تاکید کرد: بهتر است موضوع بیمه مهندسان را به صورت یک‎کاسه در کشور ببینند و با توجه به حجم خدمات و مسئولیتی که مهندسان دارند، امکان استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای را داشته باشند تا مشکلات کنونی آنها کمتر شود.

وی یادآور شد: بر این اساس، تاسیس کارگزاری بیمه مهندسان اقدام بسیار خوبی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات مهندسان را در این حوزه حل کند.

امکان برخورداری از چتر بیمه، حق مهندسان است

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه تاسیس «کارگزاری بیمه مهندسان» این امر را اقدام بسیار مثبتی برشمرد و گفت: مهندسان جوانی که شاغل نیستند، به یقین از این موضوع استقبال می‎کنند و جزو حقوق مهندسان است که توجه به وضعیت اقتصادی موجود، بتوانند از چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی و یا خدمات درمانی برخوردار باشند.

حسن شرفی ضمن تشریح وضعیت بیمه مسئولیت حرفه‌ای ادامه داد: ما همواره در سازمان‌ها بیمه مسئولیت حرفه‌ای را داریم که طبق آن، مهندسانی که در سه فاز طراحی، نظارت و اجرا مشغول به کار هستند، اگر در حین حادثه اتفاقی رخ دهد و یک مهندس به علت مشکلات موجود در ساختمان توسط مراجع ذی‌صلاح مقصر شناخته شود، این بیمه می‌تواند آن نقایص را جبران کند و هزینه‌ها را برگرداند.

وی ادامه داد: اما بحث اصلی بیمه به همکارانی برمی‌گردد که عضو سازمان نظام مهندسی هستند و شغلی را ندارند و انتظار دارند که سازمان نظام مهندسی آنها را بیمه کند.

الزام به رایزنی با وزارت راه و‌ وزارت کار

شرفی با بیان اینکه درخصوص این بیمه باید رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی شکل بگیرد، تصریح کرد: تحقق بیمه مهندسان به رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیاز دارد تا به این ترتیب سازوکار مناسبی در این زمینه ایجاد شود.

به گفته این مسئول، از آنجایی که هزینه بیمه به صورت خویش‌فرما بسیار بالا است و از طرف دیگر، با توجه به کمبود بودجه سازمان‌ها درپی بخشنامه‌های وضع شده از سوی وزیر سابق راه و شهرسازی که باعث شد تا درآمدزایی سازمان نظام مهندسی کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر سازمان‎های نظام مهندسی استان‌ها نمی‌توانند به طور کامل این حق بیمه را پرداخت کنند تا از این طریق تمامی مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی از امکانات بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه بالطبع مهندسان زمانی از بیمه تکمیلی می‌توانند برخوردار شوند که بیمه اولیه را داشته باشند، ادامه داد: بنابراین بیمه تکمیلی صرفا مربوط به کسانی است که لیست بیمه برای آنها رد می‌شود و دارای دفترچه اولیه یا خدمات درمانی یا تامین اجتماعی هستند.

به گفته شرفی، خدمات بیمه تکمیلی را نیز سازمان‌های نظام مهندسی می‌توانند طی فراخوان‌هایی که به اعضا می‎دهند، ارائه کنند. به این صورت که اعضای سازمان حق بیمه پرداخت کنند و سازمان درصدی از آن حق بیمه را پرداخت کند که از این طریق مهندسان بتوانند مشمول بیمه تکمیلی شوند.

منبع صما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;