قیمت بین المللی خوراک گاز نیروگاه ها

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، با آغاز دوران برجان شاید خیلی از چیزها رنگ و بوی بین المللی به خود بگیرد یکی از آنها همین تعیین خوراک گاز نیروگاه هاست.

 

 

منصور معظمي عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت ، با بيان اينكه در بخش انرژي در كشور يك پراكندگي وجود دارد، اظهار كرد: اين در حالي است كه وزارت نفت اگرچه حدود ۹۵ درصد تامين انرژي كشور را در دست دارد اما وزارت نيرو نيز متولي انرژي الكترونيكي است و به اين ترتيب هر كدام از اين دو وزارتخانه سليقه خود را اعمال مي كنند و دو دستگي و اختلاف فكري بينشان وجود دارد.




وي با تاكيد بر اينكه از نظر كارشناسي حركت بيشتر به سمت صادرات گاز توجيه اقتصادي بالايي دارد، به ايجاد امنيت از طريق صادرات گاز اشاره و عنوان كرد: اگر بتوانيم گاز را به كشور هاي همسايه صادر كنيم آن ها به اين موضوع وابسته شده و ناچار مي شوند از نظر سياسي و اقتصادي خود را با ما هماهنگ كنند.

 

 

 

عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: بنابراين اينكه گاز را به اين صورت در كشور مصرف كنيم هنر نيست چراكه مصرف زمستاني گاز ما نسبت به تابستان ۳۰۰ ميليون متر مكعب بيشتر است و اين به معناي هدر رفت ظرفيت گازي زيادي است.

 

 

معظمي در ادامه با اشاره به راه‌هاي مختلف صادرات گاز تصريح كرد: ما به هر روشي كه بتوانيم گاز را صادر كنيم از جمله تبديل به برق،استفاده از خط لوله و يا LNG هر كدام ويژگي ها و مزاياي خاص خود را دارند اگرچه از نظر ارزش افزوده با يكديگر متفاوت هستند.

 

 

وي با بيان اينكه به عنوان يك كارشناس با صادرات گاز موافق بوده و بر آن تاكيد دارد،خاطر نشان كرد: در همين راستا لازم است مجلس در برنامه ششم توسعه تصميم جدي براي ادغام نفت و نيرو و تشكيل وزارت انرژي بگيرد.

 

 

 

عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت در ادامه درباره نحوه تعيين نرخ خوراك گازي نيروگاه ها، قيمت بين المللي گاز را مناسب دانست و افزود: راندمان نيروگاه هاي ما ۲۳ درصد است در حالي كه متوسط راندمان جهاني بالاي ۶۰ درصد است و اين به معناي اتلاف سرمايه ملي كشور است.

 

 

 

معظمي اظهار كرد: نيروگاه ها نيز بايد مانند ساير مصرف كنندگان قيمت گازي را كه مصرف مي كنند بپردازند، كاري كه تاكنون انجام نداده اند و پول خوراك مصرفي خود را نمي دهند.

 

 

 

وي با ابراز مخالفت نسبت به هرگونه رانت دهي در بحث انرژي تصريح كرد: من معتقدم رفتارهايي كه تاكنون به اقتصاد كشور صدمه زده است بايد خاتمه يابد.

 

 

 

عضو هيات علمي دانشگاه صنعت نفت در اين خصوص عنوان كرد: همين كه قيمت هاي خوراك واقعي نيست،راندمان نيروگاه ها پايين است،خلاف مباني اقتصاد مقاومتي است،كجاي اقتصاد راندمان پايين و فروش محصول به قيمت كمتر از قيمت تمام شده را توجيه مي كنند و با اين شرايط چطور مي توانيم انتظار اجراي اقتصاد مقاومتي را داشته باشيم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;