قيمت آب‌وبرق در بودجه 92 افزايشي ندارد

در حالی که دولت تصمیم دارد لایحه بودجه سال 92 را اوایل هفته آینده به مجلس ارائه کند، وزیر نیرو از وجود برخی از اختلافات بین وزرا با معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور برای تعیین تکلیف بودجه سال آینده خبر می‌دهد. مجید نامجو همچنین با اشاره به سناریوی دولت برای افزایش قیمت آب و برق اعلام کرد که مذاکرات با مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، نهمین همایش بین‌المللی انرژی در حالی دیروز برگزار شد که حاشیه آن تحت تاثیر زمان‌بندی ارائه بودجه سال 92 به مجلس قرار گرفت.

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران با بیان اینكه در حال حاضر بودجه سال 92 در دولت نهایی شده است، از وجود برخی اختلاف‌نظرها بین برخی وزیران و معاون برنامه‌ریزی ريیس‌جمهور سخن گفت و افزود: قرار است با برگزاری نشستی مشترك بین برخی وزرا و معاون ريیس‌جمهور، یك توافق بین دو طرف حاصل شود.

نامجو با تاكید بر اینكه اگر اختلاف دو طرف حل و فصل نشود با دخالت ريیس‌جمهور، وی حكم نهایی را صادر خواهد كرد، ادامه داد: قرار شده است در اولین فرصت بودجه تقدیم مجلس شود. وی با یادآوری اینكه تمام تبصره‌های مورد نظر وزارت نیرو در بودجه سال آینده گنجانده شده است، گفت: هنوز پیش‌نویس نهایی بودجه را مطالعه نكرده‌ام و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده این پیش‌نویس قطعی و نهایی شود.

عدم افزایش قیمت آب و برق در بودجه

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات افزایش قیمت آب و برق در سال 92، توضیح داد: قیمت آب و برق در قالب بودجه سال آینده افزایش نمی‌یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ دلار در بودجه نهایی شده است، افزود: نرخ دلار در بودجه نهایی شده است، اما اجازه دهید این عدد را ريیس‌جمهور شخصا اعلام کند. نامجو در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود متوسط قیمت برق در سال آینده 80 تومان برای هر کیلووات ساعت خواهد بود، گفت: هنوز با این قیمت موافقت نشده است، البته بستگی دارد که قیمت سوخت را با وزارت نیرو چگونه محاسبه کنند.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، پیش از این خبرگزاری «ایسنا» با انتشار خبری به نقل از گزارش وزارت نیرو از نتایج هدفمندی یارانه‌ها در دو بخش زیربنایی و مهم آب و برق اعلام کرده بود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر، قیمت فلزات با رشد بالایی روبه‌رو شده و نرخ ارز نیز رشد دو‌برابری داشته، این موضوع موجب رشد قابل توجه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و جاری (تعمیرات، نگهداری و بهره‌برداری شبکه‌ها و تاسیسات برق) شده است. بنابراین به منظور امکان تداوم تامین برق مشترکان و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق، ضروری است قیمت برق (بدون سوخت) در قیمت تمام شده در سال 92 معادل 80 تومان اصلاح شود. در حال حاضر متوسط قیمت برق 45 تومان برای هر کیلووات ساعت است.

نامجو با تاكید بر اینكه قرار است رقم و میزان نهایی افزایش قیمت آب و برق از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام شود، در پاسخ به سوالی كه آیا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 اجرا شود، گفت: دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اصرار دارد. وی با اشاره به آغاز مذاكرات بین دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزود: دولت سعی می‌كند مجلس را برای اجرای این قانون مجاب كند.

وظایف «نیرو» تا پایان برنامه پنجم

وزیر نیرو در مراسم آغاز به کار نهمین همایش بین‌المللی انرژی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه راندمان و نرخ بهره‌وری شبکه انتقال و توزیع برق به 40 درصد افزایش و میزان اتلاف برق به 4/14درصد کاهش می یابد، گفت: همزمان با کاهش میزان اتلاف در شبکه برق صادرات برق و انرژی الکتریکی کشور هم در دو سال گذشته افزایش یافته است.

نامجو با اعلام اینکه سال گذشته حدود 8/7 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شد، تصریح کرد: میزان صادرات برق در سال جاری به 10 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است.

افزایش نرخ خرید برق از بخش خصوصی

وی با یادآوری اینکه وزارت نیرو بیشترین حجم واگذاری‌ها را در قالب اجرای اصل 44 قانون اساسی داشته است، افزود: تاکنون 18 نیروگاه با ظرفیت تولید برق 16 هزار مگاوات به بخش خصوصی واگذار شده است و به زودی 26 نیروگاه جدید با ظرفیت 18 هزار مگاوات به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

نامجو همچنین از ساخت 13 نیروگاه جدید با ظرفیت تولید 8 هزار مگاوات برق از سوی بخش خصوصی خبر داد و افزود: اخیرا مجوز ساخت 7 نیروگاه جدید برق برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به بیش از 15 هزار مگاوات اظهار کرد: همچنین قرار است به منظور افزایش راندمان و مدیریت در مصرف سوخت 12 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار نیروگاه‌های اتمی و نیروگاه‌های تلمبه ذخیره برق در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بیان کرد: با بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه حدود دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده

می‌شود.

نامجو با یادآوری آغاز نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند برق و سامانه اندازه‌گیری انرژی در شبکه برق گفت: با راه‌اندازی این سامانه سنجش انرژی امکان واگذاری تمامی شرکت‌های برق و شرکت‌های توزیع برق فراهم می‌شود. وزیر نیرو در ادامه با اشاره به صدور چهارهزار و 500 مگاوات مجوز برای ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده اعلام کرد: براي افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق نرخ خرید برق از 1200 به 1860 ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته است.

اتصال شبکه برق ایران به آفریقا و اروپا

وی در پایان با بیان اینکه به زودی شبکه برق ایران به کشورهای سوریه، لبنان و روسیه متصل خواهد شد، گفت: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو اتصال شبکه برق ایران به کشورهای شمال آفریقا و اروپا است.

در این همایش معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز با تاکید بر واگذاری ظرفیت تولید برق کشور به میزان 80 درصد به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم گفت: در حال حاضر 40 درصد از ظرفیت تولید برق کشور در اختیار بخش خصوصی است و این رقم به زودی به میزان 60 درصد

می‌رسد. محمد بهزاد با بیان اینکه ظرفیت نصب شده کشور درحال حاضر 68 هزار و 380 مگاوات است گفت: رتبه ظرفیت نصب شده ایران در جهان در 10 سال گذشته چهار پله ارتقا یافته و از این نظر در دنیا رتبه نخست را دارا هستیم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه شبکه برق ایران به تمامی کشورهایی که با آنها مرز خاکی داریم متصل است، گفت: ایران بزرگ‌ترین صادرکننده برق در منطقه است. در حال حاضر کارآیی نیروگاه‌های حرارتی کشور به 3/38 درصد رسیده و تلفات خطوط انتقال برق و شبکه توزیع از 7/19 درصد از سال 2006 میلادی به 4/14 درصد در سال 2012 میلادی رسیده است.

بهزاد با اشاره به اینکه در ایران 28میلیون و 371 هزار مشترک برق وجود دارد گفت:‌ تعداد مشترکان در کشور سالانه به طور متوسط 5/5 درصد رشد داشته است.

قیمت 200 تومانی هر کیلووات انرژی نو

بهزاد با اشاره به اینکه نرخ دریافتی هر کیلووات ساعت انرژی نو در سال آینده به 200 تومان می‌رسد، گفت: در فاز اول اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها 10 میلیون دلار در بخش برق صرفه‌جویی شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;